Snödjup i Sverige just nu?

andhag

Välkänd medlem
27 dec 2009
1.149
24
38
Snörikast i Sverige då!
Möjligen det.. men är du inte extremt skotersugen kan du lugna dig. Var i Gördalen i helgen och det finns stor risk att köra sönder då man väldigt lätt åker igenom. Skulle säga att det är mer 40-50 än 60. Uppe på kalfjället är det inte mkt snö öht men i skogen går det att åka runt om man är lite försiktigt iaf.
 

matteias

Välkänd medlem
23 sept 2009
420
0
16
Östersund
Jag är fan extrem sugen och jag kommer åka , skit samma om det blir 1h på stenhård led. Måste få testa släden..

Ångrat mig angående 35mil och drar ner det till 15 mil.

Så finns bara två alternativ, åt åkersjön eller vemdalen hållet.
Nere i byn är det knappt snö men åka direkt till önrun kanske vore något?
 

andhag

Välkänd medlem
27 dec 2009
1.149
24
38
Det var riktigt bra, har nog satt ihop sig e del nu men vi hade riktigt fin åkning. Speciellt inne i skogen.
 

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
Alla vill diskutera snöförhållanden men jag skulle vilja prata om vädret. Klimatet har förändrats så ini h....
Förr hade vi 30 grader kallt denna tid på året, nu är det -5c och blåser så ini he..e hela tiden. Det är en förtvivlan då man bara väntar på att kunna dra låångt ut på fjället men det går inte nu för tiden.

Planerade en första riktiga turen på Måndag men vinden som nu utlovas är 15 m/s och det vill man inte vara ute i. Man har allt runt hörnet men vädret stoppar en hela tiden. :eviltongue:
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Alla vill diskutera snöförhållanden men jag skulle vilja prata om vädret. Klimatet har förändrats så ini h....
Förr hade vi 30 grader kallt denna tid på året, nu är det -5c och blåser så ini he..e hela tiden. Det är en förtvivlan då man bara väntar på att kunna dra låångt ut på fjället men det går inte nu för tiden.

Planerade en första riktiga turen på Måndag men vinden som nu utlovas är 15 m/s och det vill man inte vara ute i. Man har allt runt hörnet men vädret stoppar en hela tiden. :eviltongue:
Japp. Vad ska vi göra åt det då?
 

Adrenaline

Medlem
16 mar 2014
24
2
1
skellefteå
Alla vill diskutera snöförhållanden men jag skulle vilja prata om vädret. Klimatet har förändrats så ini h....
Förr hade vi 30 grader kallt denna tid på året, nu är det -5c och blåser så ini he..e hela tiden. Det är en förtvivlan då man bara väntar på att kunna dra låångt ut på fjället men det går inte nu för tiden.

Planerade en första riktiga turen på Måndag men vinden som nu utlovas är 15 m/s och det vill man inte vara ute i. Man har allt runt hörnet men vädret stoppar en hela tiden. :eviltongue:
Ja,det var bättre väder på pohlmans tid,men idag gick det då att köra utanför skellefteå utan att slidsen smälte.
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Ett par jävligt rejäla fläktar som blåser mot vinden så det blir vindstilla borde ju funka ! Ingen aning, flyg mindre till Thailand kanske. Antar att de flesta märker av detta
Bördan ligger inte på oss, finns lite stora länder med diverse skapliga fabriker som släpper ut bra mycket mer än svenskarna totalt. Börja med dom och avveckla miljöpartiet..
 

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.843
97
48
Skellefteå
Alla vill diskutera snöförhållanden men jag skulle vilja prata om vädret. Klimatet har förändrats så ini h....
Förr hade vi 30 grader kallt denna tid på året, nu är det -5c och blåser så ini he..e hela tiden. Det är en förtvivlan då man bara väntar på att kunna dra låångt ut på fjället men det går inte nu för tiden.

Planerade en första riktiga turen på Måndag men vinden som nu utlovas är 15 m/s och det vill man inte vara ute i. Man har allt runt hörnet men vädret stoppar en hela tiden. :eviltongue:
Sitter och ler när jag läser ditt inlägg för det är så sant och håller med om vartenda ord. Vädret är djupt tragiskt. Veckorna går i cykler. Nu har vi -11, på onsdag +4 och så där håller det på hela tiden. Ngn längre period av solitt kallt väder går inte och räkna med numera. Har aldrig varit i Thailand...
 

Dadda

Välkänd medlem
15 sept 2006
903
1
18
Finland
Alla vill diskutera snöförhållanden men jag skulle vilja prata om vädret. Klimatet har förändrats så ini h....
Förr hade vi 30 grader kallt denna tid på året, nu är det -5c och blåser så ini he..e hela tiden. Det är en förtvivlan då man bara väntar på att kunna dra låångt ut på fjället men det går inte nu för tiden.

Planerade en första riktiga turen på Måndag men vinden som nu utlovas är 15 m/s och det vill man inte vara ute i. Man har allt runt hörnet men vädret stoppar en hela tiden. :eviltongue:
Samma här på Finska sidan "Mittemot Ume" Sist vi hade en vinter med snö som gick att köra skapligt på var 2012, nu så varierar vädret mellan -10 och +5. Och blåser i princip året runt "Förr hade man typ endast höst stormar" Och i normala fall blev det vinter i december, och i januari hade man alltid 2-3 veckor -20c Hoppas på förändring mot det bättre igen :)
 

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
Idag var ordningen återställd -30c kallt när vi for i morse. Helt annat att skydda sig mot torr fin kyla än mot hårda vindar. 7 mil och klart & fint. I morgon börjar det blåsa igen... Snödjup varierar mycket, bedömt en meter som bäst och helt kalblåst på andra håll
 

zappa1

Välkänd medlem
9 mar 2013
416
4
18
skellefteå
Om nu inte kung Bore bestämmer sig för att visa var skåpet ska stå,så är nog den här säsongen körd här vid kusten.
Ingen havsis,2dm snö efter leden och plusgrader på ingång. Vissa saker var bättre för!.