Snödjup i Sverige just nu?

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Verkar väldigt bra med snö kring Saxnäs av bilderna att dömma iaf.
Jag kan bekräfta det.
Jag körde 20 mil där under lördag och söndag och i vissa områden var den ca 1m puder. Det blev en hel del lekande på myrar i dessa områden.
Men nu öser det väl ner regn.
 

UmeRogga

Välkänd medlem
28 mar 2008
260
0
16
Umeå/Boliden
Hej, någon som vet vart man ska fara över dagen för att kunna köra lite?
Utgår från Boliden/Skellefteå, behöver inte vara friåkning utan ledåkning funkar bra, ska ut med familjen bara och tjejen vill få köra lite med sin nya skoter.
Hade tänkt fara till Arvidsjaur, men tydligen är det inte körbart där nu efter dom senaste dagarnas töande.
 

Nicke83

Välkänd medlem
8 sept 2013
704
4
18
Hej, någon som vet vart man ska fara över dagen för att kunna köra lite?
Utgår från Boliden/Skellefteå, behöver inte vara friåkning utan ledåkning funkar bra, ska ut med familjen bara och tjejen vill få köra lite med sin nya skoter.
Hade tänkt fara till Arvidsjaur, men tydligen är det inte körbart där nu efter dom senaste dagarnas töande.
Men i Arvidsjaur må det väl ändå gå köra?
Ska ringa en jag känner där senare idag samt en som är i kåbdalis över nyår.

Hade också tänkt åka upp till Arvidsjaur i helgen brukar ju vara jätte bra där!
 

UmeRogga

Välkänd medlem
28 mar 2008
260
0
16
Umeå/Boliden
Men i Arvidsjaur må det väl ändå gå köra?
Ska ringa en jag känner där senare idag samt en som är i kåbdalis över nyår.

Hade också tänkt åka upp till Arvidsjaur i helgen brukar ju vara jätte bra där!
Jag pratade med en av ägarna till NTC igår, var han som sa att skoterföre försvunnit.
Men skriv gärna här sen när du pratat med dom.

Ja det brukar ju vara det och är ju snabbt att fara dit över dagen också.
 

ztiler

Medlem
2 jan 2015
14
0
1
Skellefteå
Kom precis hem från arvidsjaur. Är körbart. Lederna är guppiga som fan och otrevliga, bättre utanför. Ca 40-50 cm snö, lite mindre i skogen. Mycket sten och stubbar
om man ska ha kul..så man får vara försiktig. Det snöade 15 cm på 5 timmar idag och nu är det en bra grund för när det blir kallare.
 

Nicke83

Välkänd medlem
8 sept 2013
704
4
18
Ztiler vars åkte ni? Kring vitjokk eller?

Mycket sten och stubbar. Inge bär i snön alltså? 45-50 plus dagens snöfall eller?
 

UmeRogga

Välkänd medlem
28 mar 2008
260
0
16
Umeå/Boliden
Kom precis hem från arvidsjaur. Är körbart. Lederna är guppiga som fan och otrevliga, bättre utanför. Ca 40-50 cm snö, lite mindre i skogen. Mycket sten och stubbar
om man ska ha kul..så man får vara försiktig. Det snöade 15 cm på 5 timmar idag och nu är det en bra grund för när det blir kallare.
Tackar för den infon.
Då blir det en sväng dit i morgon och gasa av sig lite.
 

ztiler

Medlem
2 jan 2015
14
0
1
Skellefteå
Ja vittjåkk. Utgick från den stora parkeringen ovanför skjutområdet. Det finns bär men man känner ändå av sten ibland. Skulle säga att det var 50 när vi åkte, men det varierar ju lite med. Det snöar ju fortfarande också :)
Kunde jag åka upp igen o helgen så hade jag gjort det, finns nog inget bättre i närheten om man utgår från skell.
Var massor med släpar som stod vid parkeringar i närheten av glommers med.

Bilder från idag.


 
Last edited:

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Blir nog att emigrera till Canada eller Alaska snart. Är det inte tredje skitvintern på rad nu.
Köpa Sea-Doo och torrdräkt kanske.
 

Nicke83

Välkänd medlem
8 sept 2013
704
4
18
Blir nog att emigrera till Canada eller Alaska snart. Är det inte tredje skitvintern på rad nu.
Köpa Sea-Doo och torrdräkt kanske.
Om inte alla köpte nya skotrar hela tiden sku vintrarna va bättre :D
Nog komma snön! Mer än 16 veckor kvar av denna säsong. Sen sällan man kört speciellt mkt före nyårs förut vad man minns.

Det krävdes ju lite mindre förr, man var yngre, hade en BR250 med hjulboggi. också. Då va man nöjd så länge de va lite vitt på backen ����
 

Brogge1

PRO sledder
10 nov 2007
689
3
0
Lofsdalen
Inför den senaste istiden var det extremt varma somrar och dåliga vintrar åren innan. Bara hoppas att vi är påväg mot en ny istid igen :)
 

Nicke83

Välkänd medlem
8 sept 2013
704
4
18
Vi har varit mellan Stavaträsk & Jörn idag. Fullt körbart mellan 20-55 cm har vi haft.
Funkat riktigt bra förutom att inre skivan på primären för en exploderade!
 
Last edited:

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Blir nog att emigrera till Canada eller Alaska snart. Är det inte tredje skitvintern på rad nu.
Köpa Sea-Doo och torrdräkt kanske.
Andra, vintern 2012-2013 var grymt bra, jag tror vi hade en meter snö här i övik och den låg från dec till mars.