Snödjup i Sverige just nu?

hallonet

Välkänd medlem
8 feb 2010
400
1
16
Rimbo/Gottröra
Är det skitsnö i hela Dalarna typ eller? förutom Gördalen. Vill bara upp över en dag kanske så vill inte bränna alltför långt. Skotersuget ligger på:). Bor i Uppsala typ.
 

Macke92

Välkänd medlem
16 okt 2013
148
0
16
Umeå
Tjenare!

Jag och nå kompisar hade tänkt dra iväg dit snön finns nästa helg då det är sjukt dåligt med det här vid kusten. De ställen vi ha kika på är Kittelfjäll och Arvidsjaur, de verka ju vara lämpligt med snö på båda ställena har ja hört. Men nu är frågan vad som skulle vara det bästa alternativet?

Är det någon som nyss varit på dessa ställen som skulle kunna avlägga en rapport på hur föret är? Samt finns det nå bra och billigt boende på respektive ställe?
 

fsamuelsson

Välkänd medlem
15 nov 2010
668
0
16
Jörn
Tjenare!

Jag och nå kompisar hade tänkt dra iväg dit snön finns nästa helg då det är sjukt dåligt med det här vid kusten. De ställen vi ha kika på är Kittelfjäll och Arvidsjaur, de verka ju vara lämpligt med snö på båda ställena har ja hört. Men nu är frågan vad som skulle vara det bästa alternativet?

Är det någon som nyss varit på dessa ställen som skulle kunna avlägga en rapport på hur föret är? Samt finns det nå bra och billigt boende på respektive ställe?
Precis hemkommen från Ajaur, ca 50-70 cm beroende på hur det blåst och snöat men ganska bra botten med en del löst på toppen, camp gielas hyr ut stugor till humana priser. I Kittelfjäll skulle jag rekommendera Grönfjälls stugby ligger ca 1 mil innan Kittel väldigt bra priser och bra åkning har dock ej varit där i år så jag kan inte säga något om snöläget. Skulle säga att ni väljer ställe utefter åkning, vill ni ha mycket skog välj Arvidsjaur, vill ni ha fjäll och fjällbjörkar välj kittelfjäll
 

teecer

Välkänd medlem
30 dec 2012
160
1
18
Sundsvall
nyss hemkommen från en helg uppe i Åkersjön. Blev inte besviken ;) 70cm-1.20m puder då vi tog turen Åkersjön-Jänsmässholmen-Önrön. Okört då vi åkte på morgonen så var gudomligt före :D

 

Marcus.

Välkänd medlem
25 feb 2012
369
4
18
Ånge
ser bra ut, tur man bokat stuga nu torsdag till söndag, men frågan är ju hur man tar sig med kort maskinen :D
 

andhag

Välkänd medlem
27 dec 2009
1.149
24
38
2 av skotrarna i följet, en dragon och en phazer hade inga problem att ta sig fram så du behöver inte oroa dig
hade en renegade med mig i helgen i åkersjön och en mxz 550f .. svårt att fastna så länge man inte stanna längst ute på en okörd myr. :)
 

Macke92

Välkänd medlem
16 okt 2013
148
0
16
Umeå
Precis hemkommen från Ajaur, ca 50-70 cm beroende på hur det blåst och snöat men ganska bra botten med en del löst på toppen, camp gielas hyr ut stugor till humana priser. I Kittelfjäll skulle jag rekommendera Grönfjälls stugby ligger ca 1 mil innan Kittel väldigt bra priser och bra åkning har dock ej varit där i år så jag kan inte säga något om snöläget. Skulle säga att ni väljer ställe utefter åkning, vill ni ha mycket skog välj Arvidsjaur, vill ni ha fjäll och fjällbjörkar välj kittelfjäll
Låter underbart de! Blir nog Arvidsjaur och Camp Gielas som vi kommer att bo på.
Har du nå förslag på ställen att åka mot uppe i Arvidsjaur där det är lite varierande terräng?
 
Last edited:

teecer

Välkänd medlem
30 dec 2012
160
1
18
Sundsvall
ja så länge det är bara är puder med botten så får man ju fäste när man väl nått botten. Värre är det med packad snö när skotern hänger sig på fotstödet :)