Snödjup i Sverige just nu?

E

eMe181

Känns förjävla tungt att försöka få nå snö... i mitten av Nov så hade vi runt 50cm förra året.
 
R

räsern

Ja men dom andra vintrarna som knappt haft snö på julafton så har ju snön legat längre! Tyckte det börjat töa rätt så tidigt i vintras!
 

Lindhaga

Välkänd medlem
19 okt 2009
1.358
1
16
Tyckte det var ungefär samtidigt i år som året innan, iallafall här i Sundsvall. Började töa v10 här i sundsvall både 2010 och 2011.
Dock töade och blev kallt och töade och blev kallt så det var ju ett hårt före fram till slutat på Mars.
 
R

räsern

Snöar iaf lite i vännäs nu, eller snöar å snöar var lite snöblandat regn!
 
Last edited:

LynxtuktarN

Välkänd medlem
11 jan 2011
1.124
4
16
Obbola
Snöar/snöade här just nu, int mkt men snö som snö, stressen börjar komma nu då man inser att skotern inte är klar längre..., varför i hela frin skull ja lös me kedjehuset osv.... + snida på en ny dyna nu när snön är förhoppningsvis nära, går ju endå att köra på gammdynan iofs...
 

Sledborne

Välkänd medlem
1 okt 2008
1.296
1
16
Umeå/Arjeplog
Detta gjorde ju inte saken bättre:

"Förra året kom det första snöovädret i Småland redan 21 oktober och Norrland var snötäckt till stor del. Så blir det inte i år.

-Nej, värmen fortsätter så långt fram jag ser, säger SVT:s meteorolog Per Stenborg.
Det betyder att hela landet framöver får temperaturer som är mycket över de normala för årstiden de närmaste tio dagarna. Det rör sig om tio grader på dagen i både Götaland och Svealand.

I Norrland blir det något kallare, men fortfarande plusgrader och vid kusten blir det säkert 7-8 grader.
Möjligen blir det lite kallare i norra Lappland, men inte ens det är säkert.

-Nej, ingen vinter i sikte, säger Per Stenborg. Jag skulle tro att vi är åtminston två veckor sena vad kylan beträffar. "
 

Lindhaga

Välkänd medlem
19 okt 2009
1.358
1
16
Detta gjorde ju inte saken bättre:

"Förra året kom det första snöovädret i Småland redan 21 oktober och Norrland var snötäckt till stor del. Så blir det inte i år.

-Nej, värmen fortsätter så långt fram jag ser, säger SVT:s meteorolog Per Stenborg.
Det betyder att hela landet framöver får temperaturer som är mycket över de normala för årstiden de närmaste tio dagarna. Det rör sig om tio grader på dagen i både Götaland och Svealand.

I Norrland blir det något kallare, men fortfarande plusgrader och vid kusten blir det säkert 7-8 grader.
Möjligen blir det lite kallare i norra Lappland, men inte ens det är säkert.

-Nej, ingen vinter i sikte, säger Per Stenborg. Jag skulle tro att vi är åtminston två veckor sena vad kylan beträffar. "
Någon borde anmäla detta i lägg, vill ju ha snööööö!
 

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
Finns det nånstans i sverige där det ligger snö just nu? Var i Funäsdalen igår och då fanns det bara plogrester kvar efter första snön.
 

LynxtuktarN

Välkänd medlem
11 jan 2011
1.124
4
16
Obbola
Detta gjorde ju inte saken bättre:

"Förra året kom det första snöovädret i Småland redan 21 oktober och Norrland var snötäckt till stor del. Så blir det inte i år.

-Nej, värmen fortsätter så långt fram jag ser, säger SVT:s meteorolog Per Stenborg.
Det betyder att hela landet framöver får temperaturer som är mycket över de normala för årstiden de närmaste tio dagarna. Det rör sig om tio grader på dagen i både Götaland och Svealand.

I Norrland blir det något kallare, men fortfarande plusgrader och vid kusten blir det säkert 7-8 grader.
Möjligen blir det lite kallare i norra Lappland, men inte ens det är säkert.

-Nej, ingen vinter i sikte, säger Per Stenborg. Jag skulle tro att vi är åtminston två veckor sena vad kylan beträffar. "
Dom har haft fel förr..., vi får bara hoppas dom har det nu också! ;)(smhi dvs)
 
R

räsern

Huvva blir psykiskt illamående när jag hör de där :( Vi får bara hoppas att snön kommer att ligga kvar länge som en kompensation!
 
E

eMe181

Verkar inte bli någon Snövinter i år :( Blida 14 dagar framåt i Skellefteå iaf...
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Du skulle väll sälja skotern ändå?

Dessutom är det bara oktober ännu, det blir inge snö på ett tag. dessutom vill man ha minusgrader ett tag innan det vräker på nå snö. Då brukar den ha en tendens att stanna lite längre på våren.
 
E

eMe181

nä nu bli man ju deppig, i USA ligger dom med 30cm snö... medans vi här i norr ligger med grönt gräs... verkar som den där kalla vinden har försvunnit nu, så vi får väl börja räkna med milda vintrar som tidigare.... :(
 

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
En lite varmare vinter skulle inte skada alls.. Ifjol låg isen tjock på Ströms Vattudal (faxälven) redan i början av december och temperaturen på stadiga -10 rekordlänge, för att sedan ramla ner under -30-strecket under flera veckor. Det är ingen höjdare när det gäller föret... Kanske kan se fram emot en någorlunda normal vinter med en hårdpackad botten i år istället.. Körbart lär det vara april ut ändå.