Snödjup i Sverige just nu?

rasmusb

Välkänd medlem
5 nov 2009
193
1
18
Börjelslandet
Mätte på gården i förrgård. 70 cm i snitt, mätte lite överallt. Tum stocken gick ner ca:55 cm, sen fick man trycka till. = riktigt bra botten.
Har väll kommit ca: 8-10 cm i puderform efter det.
Jag bor i Börjelslandet 2 mil norr luleå.
Har lekt runt med skotern i skogen och lite överallt inte gått igenom än!
Jämför man mot ifjol så är de grymt bra, blev ju aldrig nån blide ifjol.
 

Maaattiii

Välkänd medlem
12 apr 2010
258
2
16
Kring 90-95 cm uppe i Kirjaluokta/Björkudden. Ungefär 2 mil söder om Stora Sjöfallet. :amuse:
 

snodddas

Välkänd medlem
23 jan 2010
1.846
4
16
Lappland
Var och körde några mil idag det är mycket vatten på sjöarna. Hur ser det ut med vatten på sjöarna runt vännes och byske trakten som har mycket snö??
 
E

eMe181

Var och körde några mil idag det är mycket vatten på sjöarna. Hur ser det ut med vatten på sjöarna runt vännes och byske trakten som har mycket snö??
Just nu = Ingen is typ.

På en sjö som är stor vart jag har skotern är isen 15cm VID KANTEN. Var aldrig ut me skotern på den utan gick ut. Så vettefan, här suger isen :(
 

snodddas

Välkänd medlem
23 jan 2010
1.846
4
16
Lappland
Ser ut som det blir dåliga isar på många ställen i år blir nog farligt till våren om det inte kommer kyla snart.
 

Lukas

Välkänd medlem
21 feb 2010
454
0
16
Boden
Ingen bra is här heller, dock så har det snöa på rätt duktigt. Var ute och körde igår och på vissa ställen så var det till magen ungefär, andra typ till knäna. Varierande eftersom det har drivit en del. Kul när det kommer snö!

Men tråkigt när det inte har lagt sig några ordentliga isar..
 

scrapis

Välkänd medlem
30 nov 2008
110
0
6
Vännäs
Var och körde några mil idag det är mycket vatten på sjöarna. Hur ser det ut med vatten på sjöarna runt vännäs och byske trakten som har mycket snö??
Små tjärnarna är helt torra med hyfsat tjock is, men på sjöarna är det vatten. Älven lades sig för bara en vecka sedan och efter det kom en jäkla massa snö så den vågar man sig inte ut på.
 

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
I Hassela-trakten såg det ut att vara fint med snö, åkte ifrån Gävle till Östersund i morse och tog "genvägen" över Hassela.

Låg mer vitt där än i Ö-sund.
 
W

Wettainen

74cm på gården i Luleå.
Istjockeleken i Tärendö just nu är 40cm vid kanterna och går man ut 20m så blir den 15-20cm.
 

Gillarsnö

Välkänd medlem
27 jan 2010
578
1
16
Hudiksvall
I Hassela-trakten såg det ut att vara fint med snö, åkte ifrån Gävle till Östersund i morse och tog "genvägen" över Hassela.

Låg mer vitt där än i Ö-sund.
Vi har varit där å åkt idag från kölsjön till stöde å fram till stöde va de riktigt bra med snö faktiskt...uppskattningsvis 70 cm
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
74cm på gården i Luleå.
Stämmer nog bra, däremot har ju marken inte frusit överhuvudtaget... Körde dike idag, slutade med 4 man och en traktor för att få lös skiten från geggan... Tog över 2 timmar. Övervägde att gräva över den och promenera hem vid nåt tillfälle. Hade dessutom spaden hemma, så jag fick gå till en gård i närheten och låna en skitdålig rostig jävla jordspade som slasket garanterat satt fast på.

Har sett minst 20 gegghål idag i diken, efter markerad led, på hyggen, på myrar osv. Snö i all ära, men då man sänker skotern på fast mark ser jag inte nöjet längre... Fan vad less man blir!

Nu behöver vi -30 i en månad för att man ska kunna köra.
 

SeriousSam

Välkänd medlem
9 feb 2009
1.887
2
38
Örnsköldsvik
Var över sjön där jag bor igår (ungefär en mil lång) , gick riktigt bra. Vi borrade och det var ca 30cm.
Den var lite blöt inne vid kanten men när man kom ut var det riktigt skönt före.

För övrigt så är det väl runt 95-105 cm snö, botten och massor med puder. Så ni som bor i Övik, är skotersugna och vill slippa åka till fjälls kan ju åka till Björna/Gideå/Långviksmon eller Trehörningsjö!
 
W

Wettainen

Jodu nå är det gode mycket vatten i dikena, här i Gammelstad så måste man köra konstiga jävla vägar för att ta sig till nått ställe då den vanliga vägen går förbi massa diken som nästan är omöjlig att komma förbi utan att dränka ner den i leran.
74cm var det till och med i förrgår så det borde vara mer här nu också. Tyckte jag var nöjd med att jag köpte en kort maskin inför vintern men nu blev jag lite skeptisk..
 

aedztrom

Medlem
3 feb 2011
26
0
1
Hur ser det ut i Sundsvall nu då?
Inte mycket, max 10 på sina ställen.

Var i Ljustorp igår, och i Viksjö idag.

Ljustorp var riktigt nice! 1.20 ren puder, underbart.
Viksjö kanske 50-60, men fina spår på sina ställen, mötte prepp skotern på leden idag som skulle vidare upp mot Hippo stugan.