Snödjup i Sverige just nu?

E

eMe181

Här i skell ska det bli upp mot 6+ i veckan... 50/50 om julen kommer vara vit i år :(
Jo, men det beror ju på. Idag skulle det ju vara 3+ och det har legat på minus hela dagen. Såg även att efter snöfallet med ca 10cm så kommer det bli kallt :)
 

suregom

Välkänd medlem
14 jul 2009
1.193
69
48
Skellefteå
Jo, men det beror ju på. Idag skulle det ju vara 3+ och det har legat på minus hela dagen. Såg även att efter snöfallet med ca 10cm så kommer det bli kallt :)
Yes, idag har det varit helt OK, men inte ska det då snöa när det licks e kallt...
 
R

räsern

Alltså att det ska bli ett sånt här piss år med +grader, efter fina vintrar är som en käftsmäll..
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Jag hoppas på smhi, från imorrn fram till sista november kommer 55cm snö och nästa uteslutande -1 till -7... KOM IGEN NU BRITT-MARIE

Jag menar även om första resan inte är planerad förens slutet av december måste det ju börja grundas!
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.085
886
113
Stora Blåsjön
Nu börjar det likna något...
Tar man ett snitt mellan klart,yr och smhi så får jag det till 40cm fram till onsdag 30 november.
Och när alla 3 är så bra överens så brukar det också stämma...
 
E

eMe181

Varför så bråttom? Jag menar, för 2 veckor sedan satt vi med 10+ och spöregn över hela landet. Nu sitter vi med mestadels minus grader (Fjällen samt norrbotten etc ). Och att vi har ett litet vitt snötäcke? Det hinner hända mycket på 2 veckor, vi kommer säkert att ha någon Decimeter. Men herregud, det är 4 veckor tills det är jul...
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Varför så bråttom? Jag menar, för 2 veckor sedan satt vi med 10+ och spöregn över hela landet. Nu sitter vi med mestadels minus grader (Fjällen samt norrbotten etc ). Och att vi har ett litet vitt snötäcke? Det hinner hända mycket på 2 veckor, vi kommer säkert att ha någon Decimeter. Men herregud, det är 4 veckor tills det är jul...
Ja vill man puttra runt på bakgårn o leka på nån åker funkar ju några dm snö. Men vill man kunna åka och verkligen köra till fjälls ser jag gärna 1-1,5m om inte mer. Dvs det måste snitta 30-40+ cm per vecka i december om man nu har jul som nån sorts deadline. I fjällen kan det iofs rätt ofta smälla till med 30cm över en natt och nu är även jag inställd på slutet av december men vadå; kan snön komma för snabbt menar du?
 
E

eMe181

Ja vill man puttra runt på bakgårn o leka på nån åker funkar ju några dm snö. Men vill man kunna åka och verkligen köra till fjälls ser jag gärna 1-1,5m om inte mer. Dvs det måste snitta 30-40+ cm per vecka i december om man nu har jul som nån sorts deadline. I fjällen kan det iofs rätt ofta smälla till med 30cm över en natt och nu är även jag inställd på slutet av december men vadå; kan snön komma för snabbt menar du?
Menade inte till dig, var en annan som skrev att det kmr bli en grön jul. Joo, som sagt ni behöver säkert 1-2 meter med era maskiner hehe :p Men här vid kusten klarar jag mig med 3-5 dm iaf. :=)
 
R

räsern

Är det någon som vet om det går att räkna ut nederbörd i mm till snö i cm?
 
R

räsern

1 mm = 1cm snö
Alltså så du kan den korekta densiteten eller chansar du?

Edit: Hur många cm snö blir 1 mm vatten / nederbörd?
Man kan anta är att 1 mm vatten motsvarar ca 1 cm snö i smält form. Sedan påverkas tjockleken av hur luftig, kall och torr snön är.

Om det snöar vid kallare väder än 5-10 minusgrader kan det ibland ge mer än 2 cm fastän det bara innehåller 1 mm vatten, medan blöt och tung snö vid snöfall omkring noll grader ger ett tunnare snötäcke.

källa Klart.se