snödjup i kronogård!?!

D

Draken

Var där idag,lite lömskt är det att köra nu för man vet inte riktigt vad som döljer sig under snön..

Vissa ställen var rejält våldtagna av tidigare besökare och vissa ställen var helt orörda. :)

Men nu har man då fått leka av sig så man klarar sig till det kommer mer snö.
 

Chaz

Välkänd medlem
1 dec 2010
112
0
6
Luleå
Det var väl redan 2:a gången du var i Krono i år jockegubben?
Jag som trodde jag var där ofta, brukar bli 6-7 gånger per år.
Jag har dock aldrig varit i Krono innan jul, tycker det brukar vara för lite snö. Var där på nyår för 2 år sedan, var riktigt dåligt då. I år ser det ju dock ut som att det kan bli bra om det är 50 cm puder nu. Vi brukar åka första gången när vi hör att det är minst 70 cm. Så nu behöver det ju bara snöa en gång till ordentligt så kan man få åka dit och rasta rmk:n, skulle ju dock skämmas med min -07:a i ert sällskap =)

Ni måste verkligen vara ett gäng skoterentusiaster med tanke på skoterparken och att ni redan gjort 2 besök =)
Kör ni alltid från vändplan mot RFN?
 

Chaz

Välkänd medlem
1 dec 2010
112
0
6
Luleå
Imorgon kommer snön, hoppas krono får minst 30 cm.......
Blir nog en tur i mellandagarna, får hoppas på ännu mer snö innan dess
 

jockegubben

Välkänd medlem
2 nov 2007
4.923
6
38
Harads
www.Jockegubben.pixbox.se
Det var väl redan 2:a gången du var i Krono i år jockegubben?
Jag som trodde jag var där ofta, brukar bli 6-7 gånger per år.
Jag har dock aldrig varit i Krono innan jul, tycker det brukar vara för lite snö. Var där på nyår för 2 år sedan, var riktigt dåligt då. I år ser det ju dock ut som att det kan bli bra om det är 50 cm puder nu. Vi brukar åka första gången när vi hör att det är minst 70 cm. Så nu behöver det ju bara snöa en gång till ordentligt så kan man få åka dit och rasta rmk:n, skulle ju dock skämmas med min -07:a i ert sällskap =)


Ni måste verkligen vara ett gäng skoterentusiaster med tanke på skoterparken och att ni redan gjort 2 besök =)
Kör ni alltid från vändplan mot RFN?
Japp, är andra gången vi är upp iår.
Vi brukar köra nästan varje helg i krono från början av november fram tills slutet av januari/början av februari nångång så de blir några svängar per år för oss.
Vi har ju bara 6 mils bilfärd dit, så är ju nära och bra.
Sen håller vi till här hemma i byn och kör mest tills våren börjar komma så man kan åka uppåt fjälls istället.
Har aldrig varit och kört i Kronogård på våren konstigt nog, kanske man skulle testa det iår. :)

Nog är det med äldre maskiner ibland oxå, men är ju en fördel om man har en lång maskin för vi kör bara lössnö, ingen led.
Bara hojta till om du vill haka på nån gång, antningen via pm eller om du ser till oss där uppe.

Jag tycker att det är lite snö för årtiden där uppe.
Här är en bild från förra året, andra advents helgen (kring 10-14dec nånstans).
Bilden är tagen en bra bit upp efter rfn gränsen, och snö var de inte brist på.



Ja, nästan alltid, iaf nu i början på säsongen föratt de är mest snö där uppåt.
Sen så är det ju fint att ligga och köra efter gränsen, är ju som en kraftledningsgatan, så inga träd och skit. Och mycke backar, branta så man måste ta om ett par gånger även med en lång maskin, och sån körning är alltid kul. :)
Vi brukar även ha med oss gps eller kolla på kartor innan vi far, alltid finns de nått ställe som ser bra ut som man kan besöka.

Ibland lastar vi även av i Stenträsk, efter jokkmokksvägen, då kör man bara rätt in genom skogen så är man högst upp i kronogård. Blir närmare än att lasta av på vändplanen, och man slipper köra kronovägen.
 

Chaz

Välkänd medlem
1 dec 2010
112
0
6
Luleå
Ja då verkar ni ha samma syn på skoterkörning som mig, dvs leden är bara en transportsträcka för att komma till pudret
Vi brukar köra i krono från årsskiftet tills pudersäsongen är slut i mitten av mars. Början av mars brukar vara magiskt med fint väder, ljust länge och 1,5 m puder.

Det verkar som att det är stor skillnad upp norrut efter RFN gränsen. Har kört en del längs gränsen men mestadels söderut.

Förhoppningsvis så blir första turen nu i helgen.
 

Chaz

Välkänd medlem
1 dec 2010
112
0
6
Luleå
Japp det blev en bra tur. Men hade vi inte haft en XC70 så hade vi fått lasta av på E45:an. Det var 20 cm nysnö på vägen in mot kronogård, deras traktor var trasig. På vändplan längst in var det inte skottat alls, dvs nästan 50 cm nysnö.

Snödjupet varierade mellan 80-100 cm av ren puder så man får akta sig för stubbar och annan skit när man lägger donuts i pudret =)
Men nu är pudersäsongen helt klart igång =)

Har en häftig bild, men lyckades inte lägga in den. Kan man inte lägga in en bild från en fil? måste man ha en internetadress?
 
D

Draken

Då har det alltså kommit 50cm där sen förra söndagen då vi var där.

Konstigt att det inte står med på smhi´s sida..
 

Chaz

Välkänd medlem
1 dec 2010
112
0
6
Luleå
Tror inte SMHI har någon mätstation i närheten, snödjupskartan brukar heller inte stämma så bra för Kronogård.
Kåbdalis anger 50 cm i terräng men det är ju alltid mer i Kronogård.
 

Rotaxx

Välkänd medlem
2 apr 2008
466
2
18
Hur är snön, vågar man sig upp på en tur? Eller är de bottenkontakt så man känner stubbar direkt man viker av från leden?
 

Chaz

Välkänd medlem
1 dec 2010
112
0
6
Luleå
Det är gott om snö, men man får akta sig för stubbar och skit eftersom det inte är nån botten.

Krono.jpg
Summit 600 till vänster och RMK 700 till höger :bigsmile:

Krono 2.jpg
RMK 700 i ubåtsläge :bigsmile:
 

Rotaxx

Välkänd medlem
2 apr 2008
466
2
18
Ser riktigt härligt ut, blir nog att köra upp någon dag! Tips på vart man ska köra om man utgår från parkeringen? Har aldrig kört där uppe
 

jockegubben

Välkänd medlem
2 nov 2007
4.923
6
38
Harads
www.Jockegubben.pixbox.se
Kör uppåt/norrut, brukar vara mest snö åt det hållet.

Har man aldrig varit där uppe kan de vara svårt att hitta om man inte håller sig efter leden, för de är verkligen massor av sjöar och myrar där uppe, och alla ser mer eller mindre likadana ut.
 

Chaz

Välkänd medlem
1 dec 2010
112
0
6
Luleå
Ja, har man aldrig varit där óch inte följer leden så måste man ha karta eller GPS. Annars slutar det med att man får köra tillbaka i sina egna spår.

Har man GPS och tänker ta närmaste vägen tillbaka brukar det sluta med att man får sicksacka sig genom nån gammal urskog där träden ligger kors och tvärs, upp och ner för mer eller mindre branta kullar och ett antal fastkörningar senare så är man tillbaka =)

När ska ni upp nästa gång Jockegubben?
 
D

Draken

Var några som hade krafsat i blåbärsriset i några backar när vi var där..haha. :cool:
DSC04098.jpg
 

Lynxi

Välkänd medlem
20 jan 2006
890
3
16
Luleå
"Var några som hade krafsat i blåbärsriset i några backar när vi var där..haha."

Kronogård är ett intressant område för alla som gillar speciell natur, och även för skoteråkare finns gott om intressanta platser.
Jag har själv både fiskat och nöjeskört skoter där.

Numera är det på vintern ett tillhåll för skoteråkare som gillar att leka, och när jag ser den där bilden,
så börjar jag undra hur länge till det kommer att vara tillåtet att köra där?

Det är enligt mitt sätt att se på saken, HELT FÖRKASTLIGT att köra sönder marken under snön på det sättet.
Har man bottenlöst som det är nu, så ska man EJ köra på ett sätt som riskerar djupa sår i underlaget.