snödjup i kronogård!?!

F8 Sno Pro

Aktiv medlem
13 jan 2010
50
0
1
Skogen
Snödjupet i kronogård varierar beroende på var i området man färdas. Men enligt uppgift från en vän som endast kör ospårat så finns området med snödjup över midjan upp till naveln. Han är ej pygme eller dvärg så det rör sig om ca 1 m. Den 1/12-2009 var snödjupet 60cm och kring nyår 76 cm vid receptionens mätställe. Sen har det kommit mer snö än det, har husvagn i närheten och tycker att jag får skotta av taket konstant. Området är ju 130 km2 stort så den finns stora variationer i snödjup. Men söker man sig upp mot tidnok kojan så lär det finnas stora orörda områden med gott om snö.
 

F8 Sno Pro

Aktiv medlem
13 jan 2010
50
0
1
Skogen
Till alla som är och gasar i kronogård, tror att Persson med personal skulle upskatta om man lämnade ett litet bidrag till ledunderhåll då man varit och gasat över en dag. Annars slutar det väl med att det blir betalleder så småningom.
 

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
Vet att det alltid skiljer lite mellan kronogård och kåbdalis men det är ju trots allt bara runt 1 mil mellan så du får ju hyffsad uppskattning av kolla på www.kabdalis.com. De har en snödjup ruta som de uppdaterar.
 

jockegubben

Välkänd medlem
2 nov 2007
4.923
6
38
Harads
www.Jockegubben.pixbox.se
Jag tycker inte att man ska jämföra kåbdalis och krono, krono ligger ju minst 100 meter högre över havet, och brukar skilja ca 50 cm på snö djupet i slutet av dec månad.

Var där i tisdags, då var de 30-40 cm. sen dess har de snöat på rätt bra, så skulle tro 40-60 nu.

Såhär såg de ut i tisdags.
 

MBFL

Aktiv medlem
16 apr 2009
96
0
6
kalix
låter bra det där då kanske man får ta riktiga premiär körningen dära det börjar ju klia i höger tummen nu
 

Chaz

Välkänd medlem
1 dec 2010
112
0
6
Luleå
Någon som har nån uppdatering om kronogård?

För övrigt så var man ju på väg till Mårtensboda utanför Skellefteå som hade 89 cm snö i helgen. Det verkar dock ha säckat ihop till 60 cm nu.
Luleå har tyvärr bara 5 cm. Men isarna är bättre än på många år.
 

jockegubben

Välkänd medlem
2 nov 2007
4.923
6
38
Harads
www.Jockegubben.pixbox.se
Ska upp på lördag och köra lite, men har inte snöat just något sen sist jag var dit, 2-5cm på sin höjd..
Mycket dåligt med snö där uppe för årstiden, förra året i början av december var det ca 1 meter i Krono.
 
D

Draken

Kan du avge en snörapport här då på lördag em? :)

Har aldrig varit där,var ska man köra och vars ska man utgå ifrån?
 

jockegubben

Välkänd medlem
2 nov 2007
4.923
6
38
Harads
www.Jockegubben.pixbox.se
Kan du avge en snörapport här då på lördag em? :)

Har aldrig varit där,var ska man köra och vars ska man utgå ifrån?
Japp, kan jag fixa..

Bästa körning i mitt tycke är om man kör kronovägen förbi krono ca 1km tills vägen tar slut, lastar av dära och kör skoter uppåt mot RFN, brukar alltid vara mest snö åt det hållet.