Snö?

S

Snömonstret

Skulle vara kul att få höra när det vita guldet faller ner i detta avlånga land?
Vid vilken tidpunkt det brukar komma ner?
Och vilka som är först med snö?
För man sitter och planerar en resa uppöver, så fort det kommer snö?
Så det skulle vara kul att få höra vart man ska styra ratten mot...

S

Snömonstret

Oj *****r

Där ser man...
Inte trodde jag att det hade kommit snö redan nu..
När brukar det vara så pass mycket så man kan åka där uppe??

Inga mer som känner ett sug att berätta när första turen brukar ske?

Strigo

Välkänd medlem
18 aug 2004
118
0
6
jepp

håller på att längta ihjäl mig..har just köpte skoter o kört lite på åkern:D

S

Snömonstret

Inga fler?

Vore kul om det var några fler som kunde berätta om när deras förstra sväng brukar äga rum?

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
45
Bredbyn
www.henkew.com
Smhi

SMHI har en ganska bra sida där man kan se snödjupet vid olika tidpunkter, nu gäller det förra vintern som var rätt kass men det är ju i.a.f. en fingervisning om var snön finns.

Och börjar köra gör man väl så fort den vitaste markeringen finns där man bor?, trots att 80% av alla sönderkörningar brukar ske där innan eller efter att tillräckligt med snö lagt sig... :(

Häggroth

Välkänd medlem
1 aug 2004
188
0
6
42
Kiruna
www.system-1.se
snön..

ja du.. brukar vara fullt körbart här i oktober, dock inte isarna.. men i november så brukar det vara nån dm snö och isarna tillräckligt bra för att köra efter.. första snöfallet (kiruna) förra året här var 31 augusti.. då kom det 1-2 cm

PolePosition

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.055
0
36
38
Umeå
Var snön faller först är lika säkert att säga som innan sommaren har börjat vilken plats som får det varmast. Vanligast är naturligtvis att det lappländska inlandet och fjällen får tillräcklig snö att köra på först. Min första tur tog jag vecka 45 förra året runt kvarteret. Körningen kom dock inte igång på allvar förän till jul. Isarna har jag respekt för och jag brukar kolla av läget med "byafolket," ifol var jag INTE ute på havet förän efter nyår.

Det verkar som om du vill på skoterresa så snart det bara går. Och då kanske Kiruna vore lämpligt resmål, fin terräng att köra på och vackra omgivningar. Kan dock vara kargt i början av säsongen.

PolePosition

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.055
0
36
38
Umeå
Du säger det du? : ) Men, det brukar ju vara så att det är minst roligt att köra på hemmaplan. Att köra i fjällen under tidig säsong är dock inget jag rekommenderar. Kallt och djävligt och en kort skoter funkar inte pga. all snö utan bärighet ; b