Snö i luftfiltret/scoopet på F/sno pro modellerna

_JP_

Välkänd medlem
8 dec 2007
420
0
16
Mora/Arjeplog/Sorsele
Det lär ju vara fler än jag som har problem med snön, när man väl hittat djupsnön så får man inte vara glad länge innan skotern börjar gå dåligt och scoopet är igensatt med snö. Hur har ni löst det? Inte kul att stanna och gräva bort snön då och då.

Gäller dom modellerna med luftfiltret under scoopet, sno pro 440 och firecat 5/6/7.

/ Johan
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Hade exakt samma fenomen på min F6a i vintras. Pratade med Metso och vi köpte ett D&D Bullseye kit på Ebay.

Nu kan den andas även om scoopet är igen satt.


Det var 6st i ett paket och vi dela på det. Blev totalt 250kr för mig med frakt från USA till Metso och från Metso till mig.
Har dock tagit bort Hgh Flow tratten och satt dit original då det kanske blir lite för mycket luft.
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Jag köpte nylonstrumpor i största storlek och drog över scoopet (som jag hade demonterat) i dubbla omgångar.
"Fungerade" och höll så länge det var skitpudersnö, ivf.
Tejpade vassa kanter först.

Provade först med att pula in luftfiltermaterial i hålrummet där, men det isade så hemskt.
 

_JP_

Välkänd medlem
8 dec 2007
420
0
16
Mora/Arjeplog/Sorsele
Såg ju riktigt bra ut med dom där D&D Bullseye filtren. Får nog bli att skaffa sånna, är det pf racing man hittar dom hos i sverige?

Förstod inte riktigt det där med nylonstrumpan :)
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Såg ju riktigt bra ut med dom där D&D Bullseye filtren. Får nog bli att skaffa sånna, är det pf racing man hittar dom hos i sverige?

Förstod inte riktigt det där med nylonstrumpan :)
Nylonstrumpan träs över det demonterade scoopet i två lager, då de så lägligt säljs i p
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Såg ju riktigt bra ut med dom där D&D Bullseye filtren. Får nog bli att skaffa sånna, är det pf racing man hittar dom hos i sverige?

Förstod inte riktigt det där med nylonstrumpan :)
Jo PF racing har såna där. Tror dom kostade 500-600kr för ett tre pack.
 

_JP_

Välkänd medlem
8 dec 2007
420
0
16
Mora/Arjeplog/Sorsele
Nu har jag provat en specialare. Har en grov lufttratt ner i luftburken så gjorde 6 st 30mm hål och lade på nät och finmaskigt filter(nylonstrumpa:) ) runt den. Men det räckte då inte till, surar fortfarande ihop. Tror inte det räcker med bullseye filter heller, det bästa vore väl en m eller crossfire huv. Hur en strumpa runt hela scoopet ska hjälpa förstår jag inte.

Såhär såg det ut igår.



/ Johan
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Nu har jag provat en specialare. Har en grov lufttratt ner i luftburken så gjorde 6 st 30mm hål och lade på nät och finmaskigt filter(nylonstrumpa:) ) runt den. Men det räckte då inte till, surar fortfarande ihop. Tror inte det räcker med bullseye filter heller, det bästa vore väl en m eller crossfire huv. Hur en strumpa runt hela scoopet ska hjälpa förstår jag inte.

Såhär såg det ut igår.



/ Johan
Totalperforera luftburken och trä strumpjäveln över, om du förstår hur det ska hjälpa?


#1 art.nr. 0770-672 billigt o bra
 

wez

Välkänd medlem
27 dec 2008
428
0
16
tierp
Totalperforera luftburken och trä strumpjäveln över, om du förstår hur det ska hjälpa?


#1 art.nr. 0770-672 billigt o bra
passar de där på min f7a med? jag kanske är lite trög. men då måste jag alltså skära av hela överdelen på burken? å sen på med den där strumpan?
 

_JP_

Välkänd medlem
8 dec 2007
420
0
16
Mora/Arjeplog/Sorsele
Totalperforera luftburken och trä strumpjäveln över, om du förstår hur det ska hjälpa?


#1 art.nr. 0770-672 billigt o bra
Jaja då förstår jag, du skrev ju scoopet tidigare så vart lite förvirrad.

Kan vara en lösning på problemet, lär finnas gott om kallluft där framme.

/ Johan
 

Joint__

Välkänd medlem
8 aug 2008
656
2
18
Umeå
Jaja då förstår jag, du skrev ju scoopet tidigare så vart lite förvirrad.

Kan vara en lösning på problemet, lär finnas gott om kallluft där framme.

/ Johan
Men det finns väl fortfarande risk att strumpjäveln blir blöt och isig längst fram mot lyftbågen?
 

_JP_

Välkänd medlem
8 dec 2007
420
0
16
Mora/Arjeplog/Sorsele
Men det finns väl fortfarande risk att strumpjäveln blir blöt och isig längst fram mot lyftbågen?

De blir den säkert men sitter ju ett sånt där mesh skydd fram på sno pro modellerna så de skyddar ju lite. Hade ju kunnat haft kvar tratten och använt scoopet också.

/ Johan
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
De blir den säkert men sitter ju ett sånt där mesh skydd fram på sno pro modellerna så de skyddar ju lite. Hade ju kunnat haft kvar tratten och använt scoopet också.

/ Johan
Vad jag skriver menar jag, gäller även strumpa över hela scoopet.
Ytterst kortsiktig lösning då denna skitsnö inte är särskilt långvarig.