--- Snålhet ---

PolePosition

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.055
0
36
37
Umeå
Ja, det är begagnat brist på skotrar, alla kategorier, alltså gammelphazerskotrar ligger på runt 18 - 20 000 kronor, helt sjuka priser..
 

diablo666

Välkänd medlem
1 jan 2000
198
0
6
Borlänge Sweden
Tillgång, efterfrågan och hur mycket snö/hur bra vintern är måste vara det som styr marknadspriset på skotrar, som säljare ska man ju inte ge bort skotrarna till den som vill köpa, köpa skoter ska man göra när det inte är säsong, man kan ju inte räkna med att köpa en "billig" eller att få en skoter gratis när det är högvinter i stora delar av sverige, då är man kanske för naiv.
Det kostar att ligga på topp
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Bästa tiden att köpa skoter är sent en varm och regnig höst när det ser ut som om det aldrig ska bli någon vinter...

Men det går att göra bra affärer nu också, det gäller bara att hålla ögon och öron öppna, och vara beredd att göra upp affären snabbt. Alltid är det någon som blir tvungen att sälja en skoter för att få loss pengar, då har man bra förhandlingsläge som köpare om man är beredd att slå till på en gång.

Naturligtvis ska man inte köpa grisen i säcken men det är bra att kunna göra upp affären och betala samma dag som man tittar på skotern.
 

xcr440sp

Medlem
1 jan 2000
34
0
1
Du har inte tänkt på att det kan vara så att om man inte får det man tänkt sig behåller man hellre skotern.

"gamla skitskotrar under -00" skrattretande! Prova lite ödmjukhet i fortsättningen. Det som är en "skitskoter" för dig är en fin skoter för någon annan som inte har samma ekonomiska förutsättningar som du. Fast du kanske inte har någon skoter själv? Den som inte inser att en "nyare" skoter är ekonomiskt vansinne (dock ett jävligt roligt sådant) har uppenbarligen jävligt mkt pengar.

Vet flera som gnäller över hur dåligt det är i Sverige, med låga löner och höga skatter, och sen går iväg och köper en skoter för 80-90 kkr.

mvh
Danne
 

xcr440sp

Medlem
1 jan 2000
34
0
1
Visst är det väl optimistiskt att begära 45 tusen för en 97:a oavsett modell. Men som du skriver är det ju vad de begär, inte vad de får. Ofta tror jag det är såna som egentligen inte tänkt sälja skotern men chansar och sätter in en annons med ett pris som antagligen ingen kommer att betala, men man vet ju aldrig.....

Dock är det ju helt naturligt att en skoter sjunker mest de första åren för att sedan plana ut. Men jag kan hålla med om att det känns sjukt att det i vissa fall bara skiljer några tusen mellan två skotrar från helt skilda tidsperioder.

Tycker defenitivt att äldre skotrar är ett vettigt alternativ även för dem som kör mkt, för har man lagt sina sista kronor på en ny skoter har man kanske inga pengar att serva och underhålla den med = den changerar ganska snabbt, och en välskött 97:a är nog betydligt roligare att åka på plus skramlar mindre än en misskött 02:a. Man kan göra ganska mkt för de 10-15 tusen som en 02:a har sjunkit i värde i år.

Jag säger inte att det är fel att köpa en ny skoter, bara att det är jävligt en dyr leksak. Hade jag 100 tusen över som jag inte skulle behöva till något annat är det ganska troligt att jag åtminstone skulle lägga 60 av dem på en skoter. Det är ju alltid roligare att äga nytt om man har råd.....

Vet inte om jag fick så mkt sagt, men men..... :)
 

Fredie

Medlem
1 jan 2000
6
0
1
Gällivare Sverige
allt handlar mest om prioriteringar...
vissa prioriterar att ha nytt.. jag gör det tex.
det är bland annat garanterat mindre fel på en helt ny skoter än på en begagnad.. finns säkert riktigt fina begagnade men det finns oxå riktiga vrak..

Genom att jag köper en sprillans ny vet jag vad som görs och vad jag kommer att göra med den och så vet jag att ingen har gjort nått med den tidigare..

Genom att jag prioriterar skoter ser jag oxå till att jag har pengar till servics, variatorrem tändstift allt som behöver göras..

fast det är ju bara jag.. alla är ju olika.. därför finns det oxå olika skick oxh olika prisklasser..
 

Bola

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.117
25
48
Skotrarna kommer att bli dyrare och dyrare,
en värsting -97 kostade kanske mellan 75-85
papp då.
Nu 110-130 papp självklart hänger beg priserna med eller?
Mvh: Bola.......

 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
Bola det är sant, men grejjen är väl att jag tycker du får samma maskin idag för, låt säga 30tkr, som för tre år sedan...det är ungefär årsmodell -97 (+/- nåt år beroende på skick)...jag tycker de maskinerna borde sjunkit i pris då de gått mer, blivit mer "omoderna" osv. men det kanske har men konjunkturen och sånt att göra?
 

Bola

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.117
25
48
Så är det men faktum är att nytt är så förbannat dyrt så att det håller nog upp priserna en del.
Det är vad jag tror i allafall.:)
Mvh: Bola.........
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
Ja självklart inverkar det! Men jag tycker ändock att de "halvgamla" borde sjunka mer i pris än de gör, då det "fylls på" med nya maskiner kontinuerligt.
Men man ska kanske vara glad, man får väl ut lika mkt för sin gamla pärla nu som man gav för den för ett flertal år sedan? :)
 

Skotran

Välkänd medlem
1 jan 2000
671
0
16
Bjurholm
Blocket är dyrt, priserna trissas upp hela tiden pga att det går att sälja ända.


..............................
Kör hårt, livet är kort.
 

Michael

Välkänd medlem
1 jan 2000
399
0
16
Nej det är inte du som är snål. Det är skotrarna som är åt skogen för dyra.

Att betala 100 000:- för några bockade plåtbitar, en gummimatta och en motor är egentligen rena vansinnet. Man får ju en hyfsat bra bil för dom pengarna.

Men så länge det finns dom som vill betala så höga priser så kommer dom att ligga där uppe.