Snälla hjälp! F7a 03

Alpine88

Medlem
7 feb 2010
40
0
1
Glava
Nu tjatar jag igen!
Men det är inte oljepumpen längre utan det har löst sig tack vare er!

Min F7a går dåligt som fan på högre varv :( Det börjar ca vid 6500 lite smått men över 7000 går den riktigt kasst och varvar inte över 7500 :sad2:
Den går lite uggigt vid ca4300 - 4800 också men det tror jag de flesta gör el?
Den liksom bluddrar och missar och har sig! (trodde detta berodde på att den tog så mycket olja, men tydligen inte)
Har haft lös apv portarna och kolllat så dom löper fint och kollat vajersträckningen, tyckte nog att vajrarna kunde gått lite lättare så det får bli nya vajrar men jag tror ändå inte att detta är felet.

Hur kan man kolla så att själva apv motorn fungerar?

Känns mer som det är något tändrelaterat fel eller bränslerelaterat?

Har hört att det kan vara TPSen???

Är det svårt att kolla så tändnigen står som den ska? Hur gör man i så fall? Och hur ska den stå?

Kan tillägga att det är nya kolvar (original), ny nicasil i båda och nya insugsgummin inför denna säsong, kört högst 50 mil! (Den gick nästan likadant innan bytet men den går något sämre nu iaf på högre varv som sagt)
Så det känns inge kul å köra när den inte går som den ska.

Funderar starkt på att lämna in den till någon som kan kolla över tändning, avp och TPSen För jag blir fan idiot på att den inte går som den ska!:frusty:

Någon som vet någon som kan kolla dessa saker i värmland el iaf i närheten?
Gärna någon som vet vad han håller på med och har mycket erfarenhet av F7or F6or M7or osv.

MVH
 

Mange^

Välkänd medlem
16 dec 2007
826
1
16
Sundsvall
Har haft en kompis som hade fel på sin, den missade och blöddrade lite, för hans del så var det ett pågående kabebrott i kabelstammen som går fram mot lådan med all elektronik.

Kan vara jobbigt att hitta, men värt att söka efter och laga.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.637
799
113
Kramfors
Kolla apv till att börja med. Går bra att kolla om man ställer fast den på halt underlag typ leta åt isfläck och kör dit en bil som du kan köra skidorna mot.

Kör med öppen huv och kolla att apv motorn vrider vajerhjulet upp max vid ca 7000 . Går att testa upphissad också men man får släppa så fort då det blir fruktansvärt varv och fart på mattan så man blir stressad och ser sämre.

Annars kan du helt enkelt ha variatorkrångel. Kolla om du har rätt islagsvarv till att börja med! Fjäderrna kan vara av om islagsvarvet är onormalt lågt. Kolla även sek fjädern så inte den är av och såklarrt kollar du även skicket på bägge variatorerna. Artic premvariator har ju benägenheten att slitas fort i bussningar man bör egentligen renovera dom var 300 mil om man ska vara noga.
 

Alpine88

Medlem
7 feb 2010
40
0
1
Glava
Har haft en kompis som hade fel på sin, den missade och blöddrade lite, för hans del så var det ett pågående kabebrott i kabelstammen som går fram mot lådan med all elektronik.

Kan vara jobbigt att hitta, men värt att söka efter och laga.
Okej, ska försöka kolla detta.
Vet du vilken kabel det var han hade problem med?
Kan man mäta någon kabel nånstans i nån koppling tex på tomgång?
 

Alpine88

Medlem
7 feb 2010
40
0
1
Glava
Kolla apv till att börja med. Går bra att kolla om man ställer fast den på halt underlag typ leta åt isfläck och kör dit en bil som du kan köra skidorna mot.

Kör med öppen huv och kolla att apv motorn vrider vajerhjulet upp max vid ca 7000 . Går att testa upphissad också men man får släppa så fort då det blir fruktansvärt varv och fart på mattan så man blir stressad och ser sämre.

Annars kan du helt enkelt ha variatorkrångel. Kolla om du har rätt islagsvarv till att börja med! Fjäderrna kan vara av om islagsvarvet är onormalt lågt. Kolla även sek fjädern så inte den är av och såklarrt kollar du även skicket på bägge variatorerna. Artic premvariator har ju benägenheten att slitas fort i bussningar man bör egentligen renovera dom var 300 mil om man ska vara noga.
Har beställt nya vajrar och fjädrar till apvn nu då jag tyckte att vajrarna gick trögt efter en andra koll.
Själva apv motorn verkar fungera men hjälper det inte med nya vajrar så ska jag få låna en helt säkert fungerande motor.

Hmm, kan variatorerna göra så att den blöddrar å missar? Den verkar vara stark och fin tills den börjar missa och ha sig.
Inslagsvarvet ligger på ca 3700 å det är väl där dom ligger ungefär?
Det är också nya bussningar i sekundären och en ny fjader i primären.
Den rycker dock lite granna när den slår till (?)
Det är lite små spår efter remmen på variatorskivorna men detta är väl ingen fara el?
Mest på sekundären liksom i olika nivåer antar att det är vid Inslagsvarv, nästa "växel" och nästa "växel"
Dom är som sagt var inte djupa utan känns om man känner med fingrarna...
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
tror inte de är vaken apv:n , tpsen eller variatorerna .. pröva byta tändpole
, tipsade en snopro/700 efi ägare för 10 min sen om det , nu går den bra igen :)
 

Alpine88

Medlem
7 feb 2010
40
0
1
Glava
tror inte de är vaken apv:n , tpsen eller variatorerna .. pröva byta tändpole
, tipsade en snopro/700 efi ägare för 10 min sen om det , nu går den bra igen :)
Hmm, borde den inte missa vid alla varvtal då?
Den går jättefint på tomgång, bluddrar något vid 4300-4800 sedan går den som en klocka mellan 4800 och 6400 och blir sämre och sämre.
 

Sir_Sledalot

Välkänd medlem
22 nov 2010
134
0
16
Oviken
Har exakt samma fel på min ZL 600 02, har bytt tamefan allt. Jag snacka med en skotermekaniker i helgen och han tyckte de lät som om det var cdi'n som krångla så han tyckte jag skulle försöka låna till mig en cdi box och testa. Om du har tillgång till det så borde du pröva.
 

Alpine88

Medlem
7 feb 2010
40
0
1
Glava
Har exakt samma fel på min ZL 600 02, har bytt tamefan allt. Jag snacka med en skotermekaniker i helgen och han tyckte de lät som om det var cdi'n som krångla så han tyckte jag skulle försöka låna till mig en cdi box och testa. Om du har tillgång till det så borde du pröva.
Om det är cdin så brukar dom väl bråka och ha sig på alla varv och vara allmänt störda hela tiden?
Går ju så fint på tomgång å mellanregistret!
Men de kan ju vara värt å prova som sagt.
Hoppas jag får vajrarna på onsdag och om inte de hjälper så blir det en fredag med en till f7a som jag får plocka delar av och prova mig fram.
 

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
Om det är cdin så brukar dom väl bråka och ha sig på alla varv och vara allmänt störda hela tiden?
Går ju så fint på tomgång å mellanregistret!
Den kan tex gå bra upp till 7-7100varv då avgasventilerna ska öppna och sen gå skit pga ecu inte skickar signal till apv motorn...men då ska en felkod genereras och börja blinka.