Sms ang införelsemoms?

Stefan_a

Välkänd medlem
20 nov 2011
379
0
16
Bergsjö
Hej. Jag har handlat från staterna ett flertal gånger förr och aldrig haft problem med något.
Men den här gången fick jag ett sms som verkar lite skumt från nummer 71555:

Hej! Ditt UPS-paket är nu påväg. Vänligen svara detta SMS och ange mailadress.
Vi kommer då att maila dig information om hur du går till väga för att betala införelsemomsen som krävs innan vi levererar sändningen "1zw1890x67000xxxxx" till dig. Tack. /Lastbilscentralen.

Sist jag handlade så betade jag sånt när jag löste ut paketet. Nån annan som varit med om liknande? Är de bara att göra som det står i smset eller är det bluff och båg?

Tack på förhand, Stefan
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
Beställde ett flakkapell till Dodgen som kom med schenker och då fick jag betala tull/moms till dom innan jag fick ut paketet och inte via postförskott när jag hämtat ut pryttlarna som annars är normalt när dom kommer med posten.

Ring och prata med transportfirman, det är väl enklast.
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Kan mycket väl vara riktigt, minns att tnt hade en jävligt knepig procedur för att ta betalt.
 

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Köpte nå grejer i somras och fick det där smset jag oxå. skickade mailadress och fick sen en länk till fakturan som jag skulle betala innan dom körde ut det. landade på bussgods nån dag senare
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Olika fraktbolag har olika metoder.
Smidigast tycker jag USPS (I de fall man köper från USA) är, de sammarbetar med Posten i Sverige och ev tull/moms får man betala när man hämtar ut paketet.
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Kan mycket väl vara riktigt, minns att tnt hade en jävligt knepig procedur för att ta betalt.
Senast för två veckor sedan så var TNTs procedur inte knepigare än att jag fick paketet levererat (med Posten, eftersom att de inte kör här uppe) och en faktura i brevlådan ungefär samtidigt.
130:- exp.avgift och 140:- moms...
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Senast för två veckor sedan så var TNTs procedur inte knepigare än att jag fick paketet levererat (med Posten, eftersom att de inte kör här uppe) och en faktura i brevlådan ungefär samtidigt.
130:- exp.avgift och 140:- moms...
Då har dom skärpt sig, var ganska många år sedan jag hade min upplevelse :)
 

krillnecks

Välkänd medlem
20 nov 2007
2.519
21
38
piteå
www.nogg.se
fick det dära i sommras också hade köpt saker för 380kr med frakt sen tyckte dom jag skulle betala 221 kr till så ringde dit o sa jag inte skulle ha grejjerna så dom skickade tillbaka det
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Lite off topic:

Detta är något man får passa sig med när man handlar från ex. Asien.
Just som för mig, nu senast, när jag inte var uppmärksam eller erfaren om/av TNT som speditör. Betala en jävla massa i expavgift för en vara som inte är värd så mycket.
EMS/motsvarande/deras motsvarighet till Posten brukar iaf jag komma avgiftsfritt undan, när de väl lystrar till min vädjan om att det ska skickas i en jiffybag/padded envelope.
 

gälk

Välkänd medlem
9 mar 2012
1.114
4
38
gve
Är väl så att alla stora DHL, TNT, UPS, USPS mfl ofta tullar sakerna själv och lägger på momsen och div avgifter.? och inte vågar chansa med att släppa igenom saker utan att det gått "rätt" till