Smal framvagn och dämpare (vilken/vilka) till Freeride -16

Rekommenderad vagn

  • Skinz 36" med Freeridedämpare

    Röster: 0 0,0%

  • Totalt antal som röstat
    6

bernersjo

Välkänd medlem
7 apr 2012
107
2
18
Göteborg
Inför säsongen gick jag från en Boondocker 3700 -14 till en Freeride -16. Var egentligen mer sugen på en Summit men fick bra pris. Anyway, 38"-vagnen känns lite bred så tänkte byta till 36".

Valet står mellan kitten nedan,

* RAS2 36" med HPG-dämparna
* Skinz Concept 36" med Fox Float 3 Evol R

Köper dom som kitt så resp dämpare ingår. Har ju kvar min ras2 38" med KYB Pro 40 R, som man ev kan korta eller smacka på en av framvagnarna ovan. Samtidigt vill jag inte modifiera för mkt, bra att ha kvar originalkittet om man knäcker en a-arm eller ska sälja i originalskick, alternativt sälja av 38"an komplett.

Kör led som transportsträcka, blir en del pudersurf, boondocking och en hel del brötande och klättrande i skogen. En del småhopp men inte x-games direkt.


Någon som testat ovan och har lite tips? Prismässigt spelar ingen roll, hamnar ungefär lika +/- nån tusing.
 

bernersjo

Välkänd medlem
7 apr 2012
107
2
18
Göteborg
"Kittet innehåller: Nedre/ övre A-armar, länkarmar, bussningar, spindlar och Fox Float 3 Evol R stötdämpare."
Detta betydde tydligen att dämparna inte ingick...? Blev en tia extra för dom, så får nog bli RAS2 med HPG, alternativt köra på Freeridens KYB i 36". Värt det eller ska man köra kittet rakt av med HPG-dämparna?
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.145
107
63
Osäker, men RAS2 har väl längre dämpare än S-36 som sitter på äldre XM? Dämparna kanske inte behöver kortas om det inte skiljer för mycket.

Annars hade jag hursomhelst kört RAS2 med kortade dämpare. Enklare att få tag på nya armar när träden oförvarnat förökat sig och förmodligen billigare.