Smörjnipplar i boggien!?

Bbulan

Medlem
17 dec 2004
28
0
1
Sandviken
Hej!

Nu har jag letat förgäves efter nipplar i min boggie och resultatet är att det inte finns några smörjnipplar.

Det finns hål som är borrade i rören, men de är över målade!!

Min fråga lyder: Är det meningen att man ska skruva isär alla rör och smörja dem när de är lösa och var för sig eller är de inte meningen att man ska smörja alls (men tycker jag att låter ytterst troligt)??

Jag vill gärna smörja på något sett när bakre dämparen för med sig vissa oljud när den är i rörelse!!

Tacksam för alla ideer och tips!!
 

zTeve

Välkänd medlem
1 jan 2000
482
1
16
Umeå / Ö-vik
www.bushboys.se
Låter skumt att du inte har några nipplar...har en Cobra RAVE -96 och den har ett par stycken...Nån som har mixtrat med boggien??

Ja har du inga nipplar måste du nog ta isär boggien och smörja...men man brukar ju inte få på så mycket fett på bussningar och så vid montering...men med nipplarna är det ju bara att ösa in med fett...

Hur länge sedan var det du smörjde boggien...har du inte gjort det på ett tag och det även blivit oljud kan bereda dig på att någon bussning måste bytas...men det borde du kunna kolla genom att "rucka" lite på boggien och kolla om det glappar...
När jag köpte mig skoter kom det inga missljud från boogien med bussningarna i det bakte länkarset var rejält nötta...
 

NisseSune

Medlem
28 dec 2004
48
0
1
Umeå
Jag har nyss köpt min skoter(Lynx Cobra Enduro-94) och dämparna i boggien gnisslar och har sig. Hur ska ´jag göra för smörja dem eller på något annat vis få bort oljudet?
 

Bbulan

Medlem
17 dec 2004
28
0
1
Sandviken
Ja, jag blev väldigt förvånad när jag insåg att det inte fanns några nipplar.
Jag har inte smörjt boggien under tiden jag ägt skotern..

Det skulle vara om man kunde skruva i nipplar i de hål som är övermålade och sedan trycka i fett i dem.. För jag antar att det är hål för ett par nipplar!!

Jag ska också kolla upp bussningarna..
 

zTeve

Välkänd medlem
1 jan 2000
482
1
16
Umeå / Ö-vik
www.bushboys.se
NisseSune skrev:
Jag har nyss köpt min skoter(Lynx Cobra Enduro-94) och dämparna i boggien gnisslar och har sig. Hur ska ´jag göra för smörja dem eller på något annat vis få bort oljudet?
Ja är det dämparna det koller oljud ifrån så är det bara till att ta bort dom och skicka till någon som kan renovera dämpare...antar att det sitter Öhlinare på den skotern också eller?? och dom ska ju vara fullständigt renoverbara...
 

NisseSune

Medlem
28 dec 2004
48
0
1
Umeå
zTeve skrev:
Ja är det dämparna det koller oljud ifrån så är det bara till att ta bort dom och skicka till någon som kan renovera dämpare...antar att det sitter Öhlinare på den skotern också eller?? och dom ska ju vara fullständigt renoverbara...
Ja det behöver ju inte vara dämparna, det kan ju vara vad som helst... har inte kollat på det så noga. men tack för tipset
 

Bbulan

Medlem
17 dec 2004
28
0
1
Sandviken
Nu har jag fått klart för mig att det inte ska finnas smörjnipplar i min boggie, utan de är någon slagts engångssmörjning som ska göras och då måste hela boggien plockas isär och smörjas för hand...
Då vet ni alla andra som har likadana skotrar, själv ska jag ner till garaget och börja skruva nu ;)
 

exc

Välkänd medlem
3 dec 2004
834
1
16
Vännäs
Jag tror att det ska sitta nipplar i hålen du har på rören.Troligen

den lilla nippel typen. Prova att peta bort lite färg och gänga ner en nippel.
 

Bbulan

Medlem
17 dec 2004
28
0
1
Sandviken
Aja.. nu har jag smörjt förhand och det var ganska enkelt men det tog sin lilla tid ;)

Det kan säkert stämma som du säger!!
 

Bbulan

Medlem
17 dec 2004
28
0
1
Sandviken
Har kommit på en till sak som jag undrar om :)

Så här är det: Innan jag skruvade isär boggiens alla delar så kärvade rörelserna och det kom jag lätt fram till att det var den dåliga smörjningen som var orsaken. Efter att jag smörjt alla rörelser och skruvat iho den igen så märkte jag att ett fanns ett visst "glapp" i bakredelen i boggien (Just i de delar som jag smörjt). Det har iaf uppstått ett glapp som inte fanns där tidigare.

Ska de vara så? Själv tror jag att det ska vara så eftersom tidigare så va de förmodligen den taskiga smörjningen som gjorde att den inte rörde sig väldigt dåligt..

Tala om för mig om jag har fel, det skulle ju kunna var jag som skruva lite slarvigt men det var inget jag märkte under den sista kontrollen ;)
 

klex20

Aktiv medlem
10 dec 2004
90
0
6
Vännäs
Min gamla Polaris har faktiskt smörjnipplar i boggien men en av dem blev skadad när fabriken svetsade fast nippeln. Den har alltså ALDRIG varit smord förrän jag slipade bort den gamla nippeln och svetsade dit en ny.
Polaris har struntat i att fettet sprutade ut på sidan vid smörjningen av den här nippeln på fabriken.
Saknas nipplar helt så blir det ju enkelt med smörjningen inför leveransen, man hoppar helt enkelt över detta moment... :(
Märkligt att man slarvar med sånt här på fabriken men det är väl gruppackorden som rår för det. Det är då ännu viktigare att återförsäljaren rättar till fabrikationsfelen för att hålla märkesrenommén uppe.
Annars får man väl byta märke...
 

Timberjack

Välkänd medlem
2 aug 2004
322
0
16
Skellefteå & Svansele
Sätt dit nipplar!!

Tycker att du ska gänga ner nya nipplar i rören till boggien. Om det är förborrade hål för nipplar så borde dom vara ca 6 mm. Det kommer alltså in vatten då = inte bra!! Dessutom så blir de ju betydligt lättare å smörja.
 

NisseSune

Medlem
28 dec 2004
48
0
1
Umeå
jag hittar inga smörjnipplar i min boggie som behöversmörjas. Någon som vet om de finns där men jag har bara inte hittat dom?
 

snotric_power1

Semi PRO sledder
19 nov 2004
64
0
0
dalarna
NisseSune skrev:
jag hittar inga smörjnipplar i min boggie som behöversmörjas. Någon som vet om de finns där men jag har bara inte hittat dom?
har du inte hittat några så finns dom nog inte heller....
men om du nån gång tar lös boggien så borra hål svetsa på muttrar å dra dit nipplar
på dom rörliga lederna i boggie, så tjänar du igen det senare:)
 

Bbulan

Medlem
17 dec 2004
28
0
1
Sandviken
Nee.. "Nissesune" förmodligen så har du inte heller några nipplar.
Jag borrade hål i de röliga delarna, gängade hålen och införskaffade tre 6mm nipplar och tre st M6 brickor. Det kommer att underlätta väldigt i framtiden har jag också räknat ut :p
 

NisseSune

Medlem
28 dec 2004
48
0
1
Umeå
Bbulan skrev:
Nee.. "Nissesune" förmodligen så har du inte heller några nipplar.
Jag borrade hål i de röliga delarna, gängade hålen och införskaffade tre 6mm nipplar och tre st M6 brickor. Det kommer att underlätta väldigt i framtiden har jag också räknat ut :p
Okej då blir det väll för mig att göra lika dant.
 

Bbulan

Medlem
17 dec 2004
28
0
1
Sandviken
Tänka bara på att du måste ha brickor eller kanske svettsa en mutter som "Snotric" pratade om. Annars går gängerna ifrån nipplarna för långt in i röret och det för med sig att rörelsen kom försämmras och stången i röret repas..;)