Smörjning Power TEK 800, 2008

Evopower

Medlem
17 mar 2021
18
0
1
60
Nälden
Hej!
Jag har just köpt en Rave 800 Power TEK 2008. Förra ägaren rekommenderade att blanda oljan direkt i bensinen/tanken. Ca 3%
Men är det korrekt? Läst att de ska ha mer olja vid stort gaspådrag och det omvända vid litet.
Nån som har koll på detta?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
Om oljepumpen funkar så kör hellre på den. Men förra ägaren kan ju ha tagit bort den så kolla det först. Om oljepumpen tas bort måste man ha en extra liten oljebehållare som kopplas in i oljepumphuset annars skär drevet som driver vattenpumpen!
Annars stämmer det att 3% är för lite olja på full gas de får närmare 6% på full gas och högst 1% på tomg. Men de håller rel bra på enbart blanda i tank 3% men 4% är såklart bättre.
 

Evopower

Medlem
17 mar 2021
18
0
1
60
Nälden
Okey, då måste jag kolla vad som hänt. Noterade att det blir en mindre oljepöl under skotern när den stått ett tag.... finns pyttelite olja i behållaren.
 

Evopower

Medlem
17 mar 2021
18
0
1
60
Nälden
Om oljepumpen funkar så kör hellre på den. Men förra ägaren kan ju ha tagit bort den så kolla det först. Om oljepumpen tas bort måste man ha en extra liten oljebehållare som kopplas in i oljepumphuset annars skär drevet som driver vattenpumpen!
Annars stämmer det att 3% är för lite olja på full gas de får närmare 6% på full gas och högst 1% på tomg. Men de håller rel bra på enbart blanda i tank 3% men 4% är såklart bättre.
 

Evopower

Medlem
17 mar 2021
18
0
1
60
Nälden
Hej igen!
Ser ut som att förgasarna måste demonteras för att man överhuvudtaget ska se oljepumpen. Några tips vid demontering av dessa?
Tack på förhand!
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
Om du tar av variatorskyddet och kollar in under förgasarna mot mitten motorblock så ska du se en arm som oljepumpwiren sitter fast i. Om de är en arm där som rör sig när du gasar så sitter oljepumpen där. Följ bara wiren ner till den armen. Ta lös förgasarna är bara att ta bort luftburk så går de bra att dra loss dem bakåt. De är nog den mest lättskruvade konstruktion för att få lös gasarna på,,ja förutom en Snotric :)
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
Bläddra ner till slutet på denna sida så visas två bilder på oljepumpen och dess oljeslangar, och vart wiren sitter fast i armen. Du kan slaka och spänna wiren på pumpens wirefäste, spänn gärna wiren rätt spänt ytterst lite slack när du ställt in tomg perfekt. Räkna sedan ut hur mycket olje den drar i mot soppan du kör upp. Justera wirespänningen tills den drar 2-2,5% då håller motorn bra. Se även till att wiren löper lätt för på många äldre maskiner går pumparmen eller wiren så tungt att pumparmen inte kan gå tillbaka till stoppet. De kan dra kopiösa mängder olja då, så ha koll på det för annars kan man få för sig att slaka wiren mer o mer för att få ner den i 2%. De innebär att den får för lite på full gas istället.
 

Evopower

Medlem
17 mar 2021
18
0
1
60
Nälden
Toppen, tack!
Om wiren är av, funkar det att lämna allt som det är (för smörjning av drev vattenpump) och blanda bränslet med olja direkt i tanken?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
Toppen, tack!
Om wiren är av, funkar det att lämna allt som det är (för smörjning av drev vattenpump) och blanda bränslet med olja direkt i tanken?
Ja de borde duga om pumparmen går tillbaka mot stopp. Då får den lite olja som borde duga till dreven där inne. Blanda i minst 3% för 2% i tank duger inte. Men köp ny wire så fort som möjligt, tror de finns billigt på Rinab eller skoterdelen alt sledstore.
 

Evopower

Medlem
17 mar 2021
18
0
1
60
Nälden
After mekning.
Någon hade kapat slangen från oljetanken och bristfälligt pluggat den, därav oljeläckaget. Inget fel på wiren. Jag har nu monterat en ny slang. Frågan är nu hur jag får reda på om pumpen funkar eller ej. Vad brukar det bli för fel på dem?

Fortsätta att köra med 3% inblandning manuellt och hålla koll på oljenivå i behållaren?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
De är tyvärr omöjligt att veta om bägge cylindrarna får olja från pumpen. En eller bägge oljenipplarna som går in i motorn kan va igensatt av skit eller fel på pumpen. Du bör blåsa igenom oljenipplarna med tryckluft genom att blåsa i oljeslangen med högt tryck. De är en kulventil inne i munstyckena som måste blåsas upp för att ev skit ska lossna.
Kör 3% olja i bränsletanken och starta motorn med oljeslangarna lösdragen från nipplarna på blocket. Då ser du om de pumpar något alls samt att slangarna och pumpen blir urluftade. Så gör man ä'ndå när man varit lös med oljeslangar och pump.
Sedan får du räkna på hur mycket olja den dra i förhållande till bensin.
 

Evopower

Medlem
17 mar 2021
18
0
1
60
Nälden
Lite creepy att oljenipplarna kan bli igensatta..... blir ju katastrof som följd.
Ok, blir till att mecka bort luftburk etc igen och följa dina råd.
Tusen tack för alla tips, guld värt när man är novis.
 

Evopower

Medlem
17 mar 2021
18
0
1
60
Nälden
After Mek 2
Nu vet jag varför de kopplat bort oljetillförseln till pumpen. Slangnippeln för den högra cylindern är lös/glapp och läcker vid infästningen mot pumpen. Vad kan ha hänt? Gissar att pumpen måste bytas.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
Den kan va gängad så prova gänga ut den. Och om de nu är gängor och de ser bra ut blås igenom den och gänga tillbaka. På med gänglåsning så blir den tät utan att du måste dra så hårt.
 

Evopower

Medlem
17 mar 2021
18
0
1
60
Nälden
Den är glapp som fanken! Glapp 360°, rena joysticken... Och det är den som pekar rakt nedåt, helt omöjligt att se hur den är infäst.
Och hur man ska kunna demontera pumpen förstår jag inte. Är ju så sanslöst trångt....
 

Evopower

Medlem
17 mar 2021
18
0
1
60
Nälden
Rädd för det.
Just nu lutar det åt att jag kopplar loss pumpwiren och blandat manuellt direkt i bränsletanken. Så får jag fixa det ordenligt efter säsongen.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
Du får inte köra utan olja till oljepumpen eller ta bort den för då skär oljepumpen och vattenpumpens drev!!!