smörjning drivaxellager??

timber__ab

Välkänd medlem
1 jan 2000
110
0
6
har nya drivaxellager som jag skall montera upptäckte på de nya fanns två små hål i lagret är det meningen att man skall kunna smörja dom via lagerhållarna? har bara smörjnippel på vinkelväxeln har det någonting med smörjningen av lagret på den sidan??,hur blir det då på kedjehus sidan oljan kommer väl rinna inn i lagret eller har jag fel?? tacksamm om någon kan hjälpa mig skotern är en JAG 340 -87
 

snowmad

Välkänd medlem
1 jan 2000
274
0
16
Jo, det brukar vara 2 små hål......... funkar i oljelådan i alla fall :D
På polaris sitter det sedan länge en smörj nippel även på vänster sida för secundär axeln..
den plåten / lagerhållaren passar de A-C som är trebutade, och plåten ink nippel finns även som pirat del.
sen vette f.n om det kommer in nått fett i lagret när man smörjer vid vinkelväxel.... den plåt lagringen är inte direkt utformad för att låta fettet smörja nått annat än just växeln, ev fett ska ju in genom de tidigare nämda hålen.
 

timber__ab

Välkänd medlem
1 jan 2000
110
0
6
snowmad skrev:
Jo, det brukar vara 2 små hål......... funkar i oljelådan i alla fall :D
På polaris sitter det sedan länge en smörj nippel även på vänster sida för secundär axeln..
den plåten / lagerhållaren passar de A-C som är trebutade, och plåten ink nippel finns även som pirat del.
sen vette f.n om det kommer in nått fett i lagret när man smörjer vid vinkelväxel.... den plåt lagringen är inte direkt utformad för att låta fettet smörja nått annat än just växeln, ev fett ska ju in genom de tidigare nämda hålen.
snowmad varför hål i lagret då? :(
 

Timberjack

Välkänd medlem
2 aug 2004
322
0
16
Skellefteå & Svansele
Smörjnippeln på vinkelväxeln smörjer även lagret på drivaxeln. Om du plockar bort tätningen på ena sidan av lagret så funkar det att smörja via nippeln. Men har du dätningen kvar så kommer det inte in nytt fett.
Dom små hålen på ytterbanan av lagret har inget med skotrar att göra. Dom finns där för att man ska kunna smörja lagret, men då måste smörjnippeln sitta rakt ovanför lagret och ett av hålen.