Smörjfel på FST = Haveri

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
Efter att ha kollat Blocket och sett 2-3 stycken med utbytta motorer så hörde jag med min lokala Polarissäljare.
Han sa att dom hade bytt ut en motor.
Någon här som blivit drabbad? Isåfall gick det på garantin?
Vad beror felet på?
 

fax110

Välkänd medlem
12 dec 2008
189
1
6
Vännäs/Robertsfors
Efter att ha kollat Blocket och sett 2-3 stycken med utbytta motorer så hörde jag med min lokala Polarissäljare.
Han sa att dom hade bytt ut en motor.
Någon här som blivit drabbad? Isåfall gick det på garantin?
Vad beror felet på?
aldrig hört om men klart intressant att veta :S tror mig inte ha läst något liknande alls på polarisfiles.com men ska kolla vidare
 

4stroke-rider

Välkänd medlem
15 feb 2009
232
0
16
västernorrland
kolla hur långt de havererade maskinerna har gått, har själv bytt sådana motorer. den ena hade gått 22 mil och den andra 13 mil. den som hade gått 13 mil hade blevit plågad upp till 185 km h och 8700 rpm...... och kan knappast kallas inkörd, en fyrtaktsmotor med glidlagrad vevaxel är mycket noga med att köras in.
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
kolla hur långt de havererade maskinerna har gått, har själv bytt sådana motorer. den ena hade gått 22 mil och den andra 13 mil. den som hade gått 13 mil hade blevit plågad upp till 185 km h och 8700 rpm...... och kan knappast kallas inkörd, en fyrtaktsmotor med glidlagrad vevaxel är mycket noga med att köras in.
En hade gått 770 mil...
 

fax110

Välkänd medlem
12 dec 2008
189
1
6
Vännäs/Robertsfors
Runt 770 då den skar.
Det är det säkert, men jag vill veta vad som orsakar det så jag inte råkar köpa en som skär.
en anledning kan väll vara motor oljan ? den är ju lite knepig å byta man behöver en över byglings sats vad det nu är så istället för att lämna in på polaris verkstad kör dom väll på samma olja i motorn flera år......
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
en anledning kan väll vara motor oljan ? den är ju lite knepig å byta man behöver en över byglings sats vad det nu är så istället för att lämna in på polaris verkstad kör dom väll på samma olja i motorn flera år......
Mycket möjligt. Jag är som sagt bara nyfiken på anledningen.
 

Hinken78

Välkänd medlem
25 nov 2007
210
0
16
Sundsvall
en anledning kan väll vara motor oljan ? den är ju lite knepig å byta man behöver en över byglings sats vad det nu är så istället för att lämna in på polaris verkstad kör dom väll på samma olja i motorn flera år......
och då får man skylla sig själv..
spelar ingen roll hur bökigt/dyrt det är att byta oljan, den ska bytas varje år ändå! :confused:

Folk som inte förstår det och skiter i att byta de ska inte få framföra ett motorfordon tycker jag :)