Smörja nipplar

matez_

Välkänd medlem
15 nov 2014
106
0
6
Har precis fettat in de 3 nipplarna jag har i boggien.
Sitter även en nippel på undersidan av sekundären till drivaxellagret antar jag.
Kan den fettas med samma fett som till boggien eller?

Dessa 4 nipplar är det enda som finns, känns lite tycker jag?
Finns inga i framvagn, men man kanske bör lossa bultar där och
fetta in ändå eller räcker det med typ 5-56 där?
///matte
 

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
Det finns ibland en nippel på styranordningen.

Drivaxellagret ska smörjas försiktigt, max ett eller två pump med smörjsprutan.
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Framvagnen är det bara bussningarna till skidorna som behöver smörjas. Vissa monterar smörj nipplar där. Övriga framvagnsbussningar är i plast = ingen olja

drivaxel lagret har ett övertryckshål som överflödigt fett kommer ut ur så bara att pumpa på tills du ser en liten korv med fett kommer ut
 

FrozenKing

Välkänd medlem
16 dec 2013
474
2
16
Vart är det drivaxellagret sitter (nippeln till drivaxellagret)? Är det den som sitter vid variatorn? Eller är det till hastighetsmätaren?
 

matez_

Välkänd medlem
15 nov 2014
106
0
6
Tack för snabba svar! Då utgår jag från att man kan använda samma fett som till boggien. :)

Vart sitter lagret där man ser överflödigt fett komma ut? Livrädd att förstöra någonting, men räcker det med 1-2 pump borde det inte vara någon fara.

Det är nippeln som sitter bredvid kabeln till hastighetsmätarvajern som är till drivaxellagret.
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Tack för snabba svar! Då utgår jag från att man kan använda samma fett som till boggien. :)

Vart sitter lagret där man ser överflödigt fett komma ut? Livrädd att förstöra någonting, men räcker det med 1-2 pump borde det inte vara någon fara.

Det är nippeln som sitter bredvid kabeln till hastighetsmätarvajern som är till drivaxellagret.
Det är just där.

Ja det går bra med samma fett.

Oroa dig inte, du kan inte smörja sönder något.
 

suregom

Välkänd medlem
14 jul 2009
1.193
69
48
Skellefteå
Du har också en smörjnippel under styrstångens nedre infästning. lur på att du måste bort med pipan för å komma åt
 

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Och pumpa aldrig bara ett par-tre tag! Man pumpar alltid tills man ser att nytt fräscht fett kommer ut ur den led/länk/lagring som man smörjer. Det handlar inte om att fylla på fett, det handlar om att byta fett så att smörj och antioxidationsegenskaperna består. Byter man fettet så får man även ur rost och rostvatten. - Det var en helig regel man fick lära sig på fordonslinjen när man var ung.

Jag har tyvärr sett allt för många "nyservade Blocketskotrar", men även bekantas skotrar som varit inne på verkstad för (dyr)helservice där man ser att det tittar ut någon rostbrun sörja från smörjstället = endast fyllt på med ett par pumptag.

Sent from my GT-I9305 4G via Tapatalk
 

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
Alla smörjnipplar i styrning, boggie och framvagn kan man pumpa rikligt med fett så att man ser att fukten trycks ut och fräscht fett börjar tränga ut men jag står fortfarande fast vid 1-2 pump i drivlagret.

Det går att trycka ut lagertätningen mot bandtunneln om man pumpar för mycket fett med följd att smuts kommer in i laget, i alla fall som BRP konstruerat.

Det ska smörjas men det är bara ett litet kullager så där behövs det inga stora mängder fett.

De flesta fettar in höst och vår men något som inte skadar att göra är att pumpa i lite extra fett i boggien när man kört över blöta sjöar och i slask på vårkanten.

Men kom alltid ihåg att torka av smörjnipplarna innan du pumpar in nytt fett, speciellt den under variatorn där det ofta ligger skräp från variatorremmen som man inte vill ha in i lagret.
 
Last edited:

matez_

Välkänd medlem
15 nov 2014
106
0
6
Mycket riktigt fanns en nippel till vid styrstången, enkel att se bara man visste om det och tog bort pipan. :)

Självklart har jag torkat rent alla nipplar innan, och smort mycket/långsamt så gammalt fett tryckts ut och in med nytt. Avvaktade lite med den sista till drivaxellagret, men där verkar man ska ta lite mindre/försiktigare. Tack för alla bra svar!!
 

Nicke83

Välkänd medlem
8 sept 2013
704
4
18
Ingen har smort sig fattig =))

Men fettet som är utanför gör ju föga nytta :)
 

matez_

Välkänd medlem
15 nov 2014
106
0
6
Angående drivaxellagret så lyckades jag bara få in 1-2 pump, sen kom nytt fräscht fett sakta ut ur "överflödshålet".