Smäller i pipan men går som den ska.

Lövet

Medlem
27 sept 2012
12
0
1
Har en mxz 600 1999.
Går som den ska men när man ska drar igång den ibland så smäller det till i pipan (hög smäll) och man får oftast dra igen.
Den smäller vid varmkörning och ibland när den stått kall.
Vad kan det vara? Misständer? Går på en cylinder? för mycket soppa?
Läste också att de kan vara bensin som tar sig in i vevhuset och orsakar dessa smällar vid start. :confused:
Som sagt så misständer den inte eller liknande vid körning eller tomgång. Endast vid start.
Någon som har erfarenhet?

Jonte96.

Välkänd medlem
23 nov 2010
1.498
1
16
Vilhelmina, Åre
Det är oförbränd bensin som ligger i pipan och sedan antänds det när du startar skotern, vilket ger en smäll:)
Brukar oftast bli om du stänger av skotern efter någon fullgas repa eller om skotern får för mycket bränsle.
Kolla på stiften hur dom ser ut.

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.905
888
113
Kramfors
Och jag säger tvärtom, för lite soppa får den. Det kan vara lite för snålställda luft/bränsleskruvar ,,prova ge på mindre luft. Alt är att någon av lågfartarna har lite skräp i sig.

Om nålarna är lite för lågt ställda smäller dem som F och kan tappa en cylinder bitvist under första km körning.

Min TC smäller och exploderar hejdvilt under de första 1-2km med de snåla förgasarinställningar jag kör med nu. Men jag vet att vid varm motor är den helt ok i best så jag tar det.

Lövet

Medlem
27 sept 2012
12
0
1
Okej tackar, ska kolla bränsleskruvarna och lågfarten.
Ska kolla stiften vid senare tillfällen också.