Smällande ljud i skoter

badruby

Medlem
2 sept 2023
13
4
3
38
Härnösand
Hej!

Jag är rätt ny på skotrar. Köpte mig en polaris ultra touring från 1998 som vi tänkte ha vid husvagnen för att transportera familjen till och från skidlift.

Jag har dock ett konstigt ljud i skotern. Varje gång jag "ska iväg" eller har släppt på gasen och gasar igen så klonkar det rätt kraftigt från skotern. Inte ett hälsosamt klonk utan det mer smäller.

Är det någon som har nått tips om vad man ska kolla på? har testat med en ny rem utan att det egentligen hjälpte nått alls. Plockat isär växellådan och allt där ser okej ut. kanske att kedjan är lite sliten och kräver att den spänns mer än normalt. Vad skulle det annars kunna vara?
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
Sitter motorn fast? Ta i primärvariatorn och lyft. Både motorkuddar och motorfästen går på dom där ibland.

Sträcka kedjan stenhårt ska du inte behöva. Dra in sträckaren med fingrarna tills det stoppar och backa ut ett halvvarv. Du kan ta i sekundärvariatorn och dra/vrid den framåt och bakåt och kolla om du ser något märkligt/stort spel. Funkar hastighetsmätaren elelr har den nyss lagt av. Det kan vara en indikering på dåligt drivaxellager på vänster sida om drivpinnen till hastighetsmätaren går av helt plötsligt.
 

badruby

Medlem
2 sept 2023
13
4
3
38
Härnösand
Sitter motorn fast? Ta i primärvariatorn och lyft. Både motorkuddar och motorfästen går på dom där ibland.

Sträcka kedjan stenhårt ska du inte behöva. Dra in sträckaren med fingrarna tills det stoppar och backa ut ett halvvarv. Du kan ta i sekundärvariatorn och dra/vrid den framåt och bakåt och kolla om du ser något märkligt/stort spel. Funkar hastighetsmätaren elelr har den nyss lagt av. Det kan vara en indikering på dåligt drivaxellager på vänster sida om drivpinnen till hastighetsmätaren går av helt plötsligt.
Tack för ditt svar. Ska kolla så alla motorfästen sitter. Hastighetsmätaren fungerar iaf. Bytte alla lager i boogien som var SOPslut. så det skulle ju inte vara något konstigt om något annat lager gått heller. Något är det ju som smäller som tusan iaf. för så länge den liksom driver och inte hinner "slacka" mellan gasningarna så låter ingenting. Tex när man bromsar så får man ha lite lätt gas för att inte "slacka" något för då kommer smällen igen.
 

badruby

Medlem
2 sept 2023
13
4
3
38
Härnösand
Sitter motorn fast? Ta i primärvariatorn och lyft. Både motorkuddar och motorfästen går på dom där ibland.

Sträcka kedjan stenhårt ska du inte behöva. Dra in sträckaren med fingrarna tills det stoppar och backa ut ett halvvarv. Du kan ta i sekundärvariatorn och dra/vrid den framåt och bakåt och kolla om du ser något märkligt/stort spel. Funkar hastighetsmätaren elelr har den nyss lagt av. Det kan vara en indikering på dåligt drivaxellager på vänster sida om drivpinnen till hastighetsmätaren går av helt plötsligt.
angående spel i sekundären. Ja jag tycker det finns lite väl mycket spel i sekundären. Alltså man kan "snurra" den frammåt och bakåt med ganska mycket innan den "tar i" typ kanske 5-6cm. Det känns som ett lite väl stort spel.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
Skruva in kedjesträckaren med fingrarna samtidigt som du rör sekundären fram och tillbaks och känn om glappet minskar.
Sen så om man tar i lite brukar drivkuggarna kunna glida fram och tillbaks mellan kuggarna i mattan men det brukar lite tyngre än bara glapp i kedjehuset.
 
Reactions: badruby

badruby

Medlem
2 sept 2023
13
4
3
38
Härnösand
Skruva in kedjesträckaren med fingrarna samtidigt som du rör sekundären fram och tillbaks och känn om glappet minskar.
Sen så om man tar i lite brukar drivkuggarna kunna glida fram och tillbaks mellan kuggarna i mattan men det brukar lite tyngre än bara glapp i kedjehuset.
Sen vill jag också tillägga att primären beter sig såhär som illustreras i den här videon. den liksom "hoppar" snabbt i början innan den börjar klättra. ingen aning om det är normalt eller om det inte ska vara sådär


Har du någon erfarenhet om det?
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
"Hoppet" beror på spelet/glappet mellan skivor och rem i opåverkat läge. Rörliga skivan ligger alltså en bit från remmen och när ingreppsvarvet uppnås så går skivorna lätt ihop tills dess att den greppar remmen.
Inget jaga upp sig över alltså!
En nött/gammal rem ger större remspel och alltså ett "längre hopp".
 
Reactions: badruby

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.151
146
63
Säfsen
Hårda "klonk" vid gaspådrag och/eller inbromsning kan vara en variatorfjäder som är av.
Kan även vara glidklackarna av plast i sekundären som är slut, så att helixen kärvar och låser sig.

Och precis som JAAG säger, så kan det vara ett kaputt lager för mattans drivaxel, det under sekundärvariatorn. Är lagret slut och har börjat att slita ut lagerhållarna, så kan drivaxeln "kasta". Dessa lager är nog de mest utsatta på hela skotern och har orsakat många större haverier, som t.ex trasigt kedjehus
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.254
77
48
Övik
Glappet på sekundären låter lite mycket, gör som tidigare talare att spänn kedjan lite mer och se ifall det blir mindre. Annars sitter det en krysskil på sekundäraxeln som brukar bli glapp med tiden. Ganska säker på att det är strax innan det blev axel med splines det där?

Är det backväxel på den? Dom växellådorna brukar kunna vara lite mera glapp
 

badruby

Medlem
2 sept 2023
13
4
3
38
Härnösand
Glappet på sekundären låter lite mycket, gör som tidigare talare att spänn kedjan lite mer och se ifall det blir mindre. Annars sitter det en krysskil på sekundäraxeln som brukar bli glapp med tiden. Ganska säker på att det är strax innan det blev axel med splines det där?

Är det backväxel på den? Dom växellådorna brukar kunna vara lite mera glapp
Japp. det är med back. Jo jag har ju tagit lös alla drev och testat dem mot varandra. och visst det är del "spel" när kuggarna ska ta i varandra. Men jag tänker ju mig att det inte borde smälla i maskinen varje gång man gasar. smällen känns liksom i hela chassit. och känns mer i vänsterfoten än höger. Så det där med drivaxellager låter ju som om det skulle kunna vara något. Nu ska jag bara försöka lokalisera vart den sitter nånstans.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
Japp. det är med back. Jo jag har ju tagit lös alla drev och testat dem mot varandra. och visst det är del "spel" när kuggarna ska ta i varandra. Men jag tänker ju mig att det inte borde smälla i maskinen varje gång man gasar. smällen känns liksom i hela chassit. och känns mer i vänsterfoten än höger. Så det där med drivaxellager låter ju som om det skulle kunna vara något. Nu ska jag bara försöka lokalisera vart den sitter nånstans.
Tar du loss sekundären sitter det under/nedanför nära buken. Hastighetsmätarwiren går in i vinkelväxeln och den sitter på drivaxellagerhållaren.
 

Drago

Semi PRO sledder
13 feb 2018
230
42
28
Du kommer nog att förutom byta lager även få byta hastighetsgivaren och kransen som den läser på som sitter på drivaxeln om lagret är skrot.
 

badruby

Medlem
2 sept 2023
13
4
3
38
Härnösand
aja får riva isär allt och kolla vad det kan tänkas vara som är slut där. nånstans kommer ju smällen ifrån. tack för alla tips iaf!
 
Reactions: mas

badruby

Medlem
2 sept 2023
13
4
3
38
Härnösand
Får den som är nyfiekn så har jag hittat var ljudet kommer ifrån. Den inre "skivan" på sekundären har nästan NOLL motstånd i sitt "fjädrande". Jämförde med en liknande maskin och där fick jag ta i för kung och fosterland innan jag kunde vrida den i botten. Min kan jag vrida i botten med pinsettgrepp. Så jag antar att något där innuti är sopslut.