Sluttampen med Snowhawken.

bambrullan

Välkänd medlem
1 feb 2010
182
0
6
svsnavattnet
Har ny bestyckat ner min rotax 494, 2001a i snowhawken...
och har nu en grej kvar.

Har nu köpt denna voltregulator...
DSC02637.jpg

Och ska nu koppla in den... och en kille i tidigare inlägg nämnde 2 gula kablar varav en ska va gul svart från motorn.. dock hittar jag bara 2 gula... kanske ser dåligt men såhär ser det ut.
DSC02640.jpg

Vad är det där för mojäng dom går in i? och vad gör den? ska voltregulator kopplas in för den där mojängen eller efter den där mojängen? det går ju in från motorn, 1 svart, 1 gula, och kommer ut från den 2 gröna, 1 gul, 1 svart.. men jag ser att det ska komma ut 2 gula från den också men tidigare ägare ha skarva in dom 2 gula som ska komma ut från den till 1 eftersom 1 var av så det inte gick skarva på den.

Otroligt tacksam för svar!

/En som börjar lessna på el!
 
Last edited:

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Det där är bara en stor jävla kontakt, som man kan dra isär. Inga konstigheter.

Koppla inte på voltreggen mellan motor och kontakten. Sätt den "efter" kontakten.

Har du en ohm-mätare? om du drar isär bamsekontakten som du lagt upp bild på, och ohmar mellan ramen(chassiet) på höken och dom 2 stift i kontakten som möter dom gula kablarna på andra delen av kontakten. Det BORDE vara kontakt mellan ett av dom stiften och chassie. Då du vet vilket stift som är chassie, så ska kabeln på reggen till DEN ANDRA kabeln. och godset på reggen till chassie.

Haha, svårt att förklara på ett pedagogoskt sätt... Återkom om du inte hängde med... :)
 

bambrullan

Välkänd medlem
1 feb 2010
182
0
6
svsnavattnet
Nu har jag mätt med OHM.....

Nu ska vi se.
Från motorn in i kontakten är det 1 svart, 2 gula.
Från kontakten ut mot lysen etc. är det 1 svart som möts med andra svarta och på andra 1 gul som möter ena gula och sista kontakten är det
2 gröna som möter 1 gul...

Ohm mätade mot chassie, varken nån av dom gula gav utslag... den svarta gav dock utslag 0.2 eller nått varierade.. så antar den är kopplad mot chassi.
Vem vilken nu efter kontakten är den jag ska koppla på? är ju bara 1 gul som kommer ut från kontakten på ena sidan, sen är det 2 gröna också från andra gula...... mätade inte dom för jag startade inte skotern.. men jag tror det kommer ström ur både om man bara spekulerar.
 

hannu.se

Välkänd medlem
25 mar 2008
299
1
16
Boden
Hej.
Har du något elshema ?
Det skulle underlätta.
Allting tyder mycket riktigt på att den svarta är jord (chassie), och dom gula ut från motorn är från spolen/generatorn.
Det är ofta så att det finns flera spolar i svänghjulet, och dessa kan ha olika effekt.
Det som denna enkla voltregulatorn egentligen gör är att helt enkelt kortsluta utgående spänning mot jord (chassie) när spänningen blir för hög.
Detta gör den i snabba pulser.
Ofta brukar det vara en spole som används till tändning (CDI) och den tillåts ha en högre utspänning, och är därför ofta oreglerad.
Men på din maskin tolkar jag det som att de två utgående kablarna från motorn är ihoptvinnade till en efter kontaktstycket, är det rätt ??
I så fall kan du göra precis som "bcool" säger, och koppla in den gula kabeln på voltregulatorn mot den gula kabeln efter kontaktstycket, detta kommer att reglera ner spänningen i hela systemet till rätt nivå.
Du har i så fall två spolar som samverkar för att få ut högre effekt.
Glöm inte att regulatorns metallfäste måste jordas (med chassie, eller den svarta kabeln).
Hör gärna av dig om hur det går.
M.V.H
/Tobias
 

bambrullan

Välkänd medlem
1 feb 2010
182
0
6
svsnavattnet
2 gula kommer från motorn, och 1 svart, in i kontakten, efter kontakten, så kommer det 2 gröna från 1 gul, och 1 gul från den andra gula, och svarta på svarta... så är det de ligger till:p
 

hannu.se

Välkänd medlem
25 mar 2008
299
1
16
Boden
Aha, då tror jag att du har två spolar innanför svänghjulet.
Förmodligen skall dessa försörja olika delar av elsystemet.
Ett elschema hade varit kalasfint.
MEN...kan du tyda vilka kablar som går vart ?
Jag tänkte mest på om det är gjort så att den ena gula kabeln (den som fortsätter att vara gul) kanske går till CDI:n ?
I så fall skulle du koppla in voltregulatorn på den kabeln som förgrenar sig till två gröna, eftersom dessa troligast tillhör belysningen.
M.V.H
/Tobias
 

bambrullan

Välkänd medlem
1 feb 2010
182
0
6
svsnavattnet
Precis. Det ska jag nog kunna spåra! Är och jobbar kommer hem klockan 9 ikväll, ska göra en koll inatt på det får återkomma med det imorgon:) har försökt få tag på ett elschema på internet men hittar inget...
 

hannu.se

Välkänd medlem
25 mar 2008
299
1
16
Boden
OK, bra.
Jag tänkte mest på att om båda de gula kablarna som kommer ut från motorn går till belysning mm, så måste båda dessa spolar regleras, och den voltregulator som du har är gjord för att reglera en enda spole.
Då då blir det problem, jag tror inte att det kommer att fungera så bra att reglera ner båda dessa spolar via en enda ingång på regulatorn, du kommer att få konstiga fenomen.
Då får man antingen skaffa en till regulator, eller en som har två ingångar.
Men vi får följa upp kablarna och se vad det kan ge.
M.V.H
/Tobias
 

bambrullan

Välkänd medlem
1 feb 2010
182
0
6
svsnavattnet
Eftersom jag ska bara koppla in lyse.. kan jag inte bara dra in voltregulatorn på 1 kabel alltså 1 grön då om dom 2 går till belysning och jorda lamporna separat och skarva en kabel från nån utgång på lyskablarna som har 12v bara? hade inte tänkt använda dom riktiga stickkontakterna ändå:)
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
2 gula kommer från motorn, och 1 svart, in i kontakten, efter kontakten, så kommer det 2 gröna från 1 gul, och 1 gul från den andra gula, och svarta på svarta... så är det de ligger till:p
Ok. Såhär ligger det med 98% säkerhet till;

Svart är till stoppen, så den kan du glömma bort, den ska inte användas till detta.

Dom 2 Gröna och den Gula är växelspänningens båda sidor, dvs "fas" och "nolla", och lasten (lampor osv) ska läggas mellan dessa två trådar. Vilket på Ski-doo språk betyder att den gula anses vara "+", och dom 2 gröna "jordas" i chassie.

Nu vet jag ju inte om elsystemet på din Snowhawk är gjort för chassiejord, eller om det går jordkablar till alla laster. Det var därför jag bad dig mäta. Om du inte har kontakt mellan grön och jord, eller gul och jord, så blir inkopplingen av reggen annorlunda. Du måste mäta mellan chassiejord och den ände av kontakten där kablarna är 2xGrön och 1xGul. Dra isär kontakten för att mäta ohm, dvs du ska inte ha den startad. Eller det kanske är lättare att följa kablarna, och se vilken av grön och gul som sitter fast i chassiet?


Tobias: ingen av dessa är till CDI, dom kablarna sitter i andra kontaktstycken.
 

hannu.se

Välkänd medlem
25 mar 2008
299
1
16
Boden
Tack för infon.
Jaha, så dom har kanske ett "flytande" system, utan chassiejord.
Då borde det ju gå att koppla regulatorn mellan faserna på spolen.
Det vill säga att du kopplar den gula kabeln på voltregulatorn till en av dom gula kablarna ut från motorn, och kopplar metallfästet till den andra gula kabeln.
Då borde den kortsluta spolen när spänningen mellan faserna överstiger värdet (ca 13-14 Volt).
Det är kanske så det är tänkt ?
Till "bcool": Vet du hur det ser ut original ? Är det en annan typ av regulator på systemen som saknar chassiejord ?
M.V.H
/Tobias
 

bambrullan

Välkänd medlem
1 feb 2010
182
0
6
svsnavattnet
hej grabbar.. har ju inte mätt dom gröna kablarna.. mätte ju bara som du sa först BCOOL, dom 2 gula från motorn... om jag säger såhär. alla stickkontakter som finns i skotern.... ALLA har + alltså 40-50volt plus i sig... ingen av stickkontakterna har -, alltså jord.. men jag ska ohm mäta dom gröna kablarna.
 

hannu.se

Välkänd medlem
25 mar 2008
299
1
16
Boden
Ja, så blir fenomenet om saknar chassiejord, eftersom det är växelspänning.
Då kommer så att säga även "jordkabeln" att ha samma spänningsnivå som "pluskabeln", bara frekvensmässigt förskjuten.
Hur mätte du fram spänningen ? Mellan två kablar, eller mellan en kabel och motorblock?
M.V.H
/Tobias
 

hannu.se

Välkänd medlem
25 mar 2008
299
1
16
Boden
OK, bra, då verkar det ju vara två separata spolar i svänghjulet.
Jag är lite tveksam till att det går med den regulatorn som du har, du borde ha en med två ingångar.
Men det kanske "bcool" kan svara på hur regulatorn ser ut i originalutförande.
Det verkar trots allt som att motorblocket är jordat, och att de två gula kablarna kommer från separata spolar.
Du kanske i och för sig klarar dig med att nyttja en spole ?
Då kan du koppla in regulatorn till denna, och provköra.
M.V.H
/Tobias
 

bambrullan

Välkänd medlem
1 feb 2010
182
0
6
svsnavattnet
okej, jag har ju en till regulator också.... den ser ut såhär.DSC02608.jpg

2 stycken gula till en kontakt... där har kontakten 3 stift.... dom har sen byglat ihop de tredje stiftet med 1 av de gula kablarna....

dock vet jag inte om det är hökens orginalregulator, eller 494ans.
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Det tror jag säkert, men jag kommer inte med säkerhet ihåg hur den sitter orginal. Men den borde sitta med en av kablarna till grön alt chassiejord och den andra till den gula.

Testa! Inget särskilt kommer att hända om du kopplar fel.
Det 3:e stiftet som är ihopbyglat på den reggen kan du klippa bort, den behöver du inte.
 

bambrullan

Välkänd medlem
1 feb 2010
182
0
6
svsnavattnet
Så du menar, dom 2 gula kablarna från Voltregulatorn ska T'as in på en av dom 2 gröna efter kontakten, och den andra gula på Voltregulatorn ska T'as in på den gula efter kontakten?

Men som Hannu sa... det verkar ju inte finnas nån chassiejord på min skoter? eftersom jag ha + i alla kablarna.'

så finns det chassiejord på dom gröna? Jag kanske måste mäta igen.. jag är hemma vid 22:30, jag mäter dom gröna kablarna med Ohm
och ser om dom har nån förbindelse med chassiet..

försöker uppdatera kl 22.30, ser om ni är online då. om du kommer på nått, feel free to write som man säger!

är otroligt tacksam...