Slutet på friåkningen?

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Blir det restriktioner på åkandet,så kör vi ändå,bort med nr.plåtarna bara:heh:
Kolla på finland/norge,dom har det ju inte roligt(om man ska vara laglig)bara led körning:Cry:
 

FreeriderRossi92

Välkänd medlem
24 maj 2010
410
0
16
32
Sandviken/Torsby
Jag är då inte förvånad att det är just Sverige som allt detta händer i...
Alla roliga saker ska bort, och alla människor ska bosätta sig i Stockholms innerstad :)
 

Andersmolander

Välkänd medlem
25 feb 2011
222
1
16
örnsköldsvik
Står inte vilka frågor det handlar om. men om det handlar om att förbjuda friåkning så får nog lagen det svårt att ta någon i skogen, om de inte ends kan ta en i Stockholms innerstad.
så det är nog lungt :]
 

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
Visst kan man vara skeptisk till naturvårdsverket men det enda dom ska göra är att utreda hur man ska fortsätta.
Man vill ju att detta projekt skall fortsätta och jag vet att regeringen haft utsända på något tidigare möte där dom fick veta hur mycket pengar skoterhobbyn genererar.

tror inte vi har så mycket att oroa oss över men skulle det gå i fel riktning så lita på att vi kommer att uppmärksamma detta.

Största faran är nog ifall MP skulle komma ingå i en regering efter nästa val.
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Tror inte heller det är något vi behöver ligga sömnlösa över på kort sikt då det handlar om utredning och utvärdering om vägen vidare även om det mellan NV och snöskoteråkare finns en historik som vi inte gillar.

Dock ska varken de eller vi styras av gamla förutfattade meningar och i dagens läge med moderna kommunikationsmedel kan de ju inte hitta på något alltför illa utan att det blir känt på bred front ganska snart.

Iofs, vill man märka ord i myndighetsspråket så står det..... "efter samråd med......" istället för t ex " i samråd med...." vilket kan tolkas på olika sätt. Ofta är det den i förarsätet dvs med ansvaret och ordförandepost som genom ett digert förarbete och framläggande av omfattande beslutsunderlag kan få sin vilja igenom.

Hursomhelst har de nog insett att snöskotern och en ansvarsfull friåkning inte går att stoppa utan är här för att stanna.

Något att vara vaken för är dock de sakta framväxande så kallade betalområdena där trafiken via kommunala beslut (med rådgivning från bl a NV) styrs in på lederna och där särskilda "friåkningsområden" etableras.
Den företeelsen är inte långsiktigt bra och får framförallt inte spridas vidare utan isoleras till de turisttäta södra delarna av vintersverige.

Personligen anser jag i alla fall att snöskoterfrågan behöver ha "argusögat" på sig framförallt från oss snöskoteråkare, snöskotermedia och de organisationer som företräder snöskotern på riksnivå men vi får inte glömma att de sistnämna egentligen bara representerar maximalt 1/3 av oss snöskoteråkare.


Som tröst i bedrövelsen kan vi konstatera att snöskotern och det motoriserade friluftslivet sakta men säkert börjar accepteras för vad de är nämligen en viktig del i friluftslivet i framförallt våra vinterlän.

http://www.friluftsforskning.se/download/18.a692e2713b817e57fefa3/21+Det+svenska+friluftslivets+geografi.pdf

Det handlar bara om att fortsätta på den linjen i framtiden (och med ett öga på vad NV har för sig....:bigsmile:)