Tror inte heller det är något vi behöver ligga sömnlösa över på kort sikt då det handlar om utredning och utvärdering om vägen vidare även om det mellan NV och snöskoteråkare finns en historik som vi inte gillar.
Dock ska varken de eller vi styras av gamla förutfattade meningar och i dagens läge med moderna kommunikationsmedel kan de ju inte hitta på något alltför illa utan att det blir känt på bred front ganska snart.
Iofs, vill man märka ord i myndighetsspråket så står det..... "efter samråd med......" istället för t ex " i samråd med...." vilket kan tolkas på olika sätt. Ofta är det den i förarsätet dvs med ansvaret och ordförandepost som genom ett digert förarbete och framläggande av omfattande beslutsunderlag kan få sin vilja igenom.
Hursomhelst har de nog insett att snöskotern och en
ansvarsfull friåkning inte går att stoppa utan är här för att stanna.
Något att vara vaken för är dock de sakta framväxande så kallade betalområdena där trafiken via kommunala beslut (med rådgivning från bl a NV) styrs in på lederna och där särskilda "friåkningsområden" etableras.
Den företeelsen är inte långsiktigt bra och får framförallt inte spridas vidare utan isoleras till de turisttäta södra delarna av vintersverige.
Personligen anser jag i alla fall att snöskoterfrågan behöver ha "argusögat" på sig framförallt från oss snöskoteråkare, snöskotermedia och de organisationer som företräder snöskotern på riksnivå men vi får inte glömma att de sistnämna egentligen bara representerar maximalt 1/3 av oss snöskoteråkare.
Som tröst i bedrövelsen kan vi konstatera att snöskotern och det motoriserade friluftslivet sakta men säkert börjar accepteras för vad de är nämligen en viktig del i friluftslivet i framförallt våra vinterlän.
http://www.friluftsforskning.se/download/18.a692e2713b817e57fefa3/21+Det+svenska+friluftslivets+geografi.pdf
Det handlar bara om att fortsätta på den linjen i framtiden (och med ett öga på vad NV har för sig....:bigsmile
