slutburkar!?

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Märkligt att tex. Tikka får dom resultaten (ökning av hk) då dom "bänkar" dom!

Inget "märkligt" med det, då hans burkar har PPC-konan - vilken i sig är något i stil med "genialisk".

Det är fortfarande ingen hemlighet att en strypning, eller tvärtom, av standardflödet optimerar det heliga mottrycket för en 2T.

Till detta är det dock en viss synergy-effekt iom att man även trimmar upp RAVE-ventilerna lite med det hårdare fjädrarna som medföljer.
 

TBear

Välkänd medlem
21 dec 2007
540
1
18
Örnsköldsvik
Inget "märkligt" med det, då hans burkar har PPC-konan - vilken i sig är något i stil med "genialisk".

Det är fortfarande ingen hemlighet att en strypning, eller tvärtom, av standardflödet optimerar det heliga mottrycket för en 2T.

Till detta är det dock en viss synergy-effekt iom att man även trimmar upp RAVE-ventilerna lite med det hårdare fjädrarna som medföljer.
Vet inte riktigt hur jag ska formulera mig utan de blir mera missförstånd, kom precis från jobbet så man är lite trött i hjärnan! :D
Om du läser det ja citerade och skrivit tidigare så förstår du att jag inte menade att det var märkligt att Tikkas burkar ger ökning.
Utan det som jag tyckte var märkligt var att några i princip påstår att det inte går att lita på bänkningarna.
 

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Jag tycker att Tikkas (förmodligen wild) låter för j***la mycket, har en polare som körde med en sådan en vinter och jag kunde inte köra brevid han för tog ont i öronen varje gång han gasade. Så jag "byggde" en egen slutburk till min dåvarande skoter och det ljudet vart så underbart sjukt härligt, fick fram trippelsången och lät inte alls mycket mer än orginal. Så mitt tips, köp ett par fullflödes dämpare av olika längder/märken/ljuddämpnings matrial exempelvis och bygg tills du hittar ett perfekt ljud och vikt. Hur man ska bygga finns under tekniksnack forumet.
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Vet inte riktigt hur jag ska formulera mig utan de blir mera missförstånd, kom precis från jobbet så man är lite trött i hjärnan! :D
Om du läser det ja citerade och skrivit tidigare så förstår du att jag inte menade att det var märkligt att Tikkas burkar ger ökning.
Utan det som jag tyckte var märkligt var att några i princip påstår att det inte går att lita på bänkningarna.
Jag påstår inte att att man inte kan lita på bänkningar, men jag kan GARANTERA att om jag bänkar min maskin 3 ggr på 3 dagar, 1 gång varje dag så får jag minst +-2hk på resultaten.

Eller påstår du att strecken kommer följa varandra till punkt och pricka?
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Jag påstår inte att att man inte kan lita på bänkningar, men jag kan GARANTERA att om jag bänkar min maskin 3 ggr på 3 dagar, 1 gång varje dag så får jag minst +-2hk på resultaten.

Eller påstår du att strecken kommer följa varandra till punkt och pricka?
Under EXAKT samma förhållanden varje gång (tom minsta lilla spänningsskillnad i bänkningsdatorns nätaggregat kan påverka) så ska det vara exakt lika.

Men i verkligheten så kan dina ord givetvis stämma. Just därför måste man lära sig att tolka mätvärden på ett godtyckligt sätt.
 

TBear

Välkänd medlem
21 dec 2007
540
1
18
Örnsköldsvik
Jag påstår inte att att man inte kan lita på bänkningar, men jag kan GARANTERA att om jag bänkar min maskin 3 ggr på 3 dagar, 1 gång varje dag så får jag minst +-2hk på resultaten.

Eller påstår du att strecken kommer följa varandra till punkt och pricka?
Du har säkert rätt, att det kanske blir så!
Men det vore juh märkligt om dom inte gav någon ökning alls, isf är det juh nästan falsk marknadsföring.
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Är väl lite som "Cillit Bang" (eller vad det nu heter) reklamen på TV. :)

Dels så är det inte exakt samma förhållanden före och efter ett slutburksbyte. Räcker med att tempen ändras eller att motorn har lite annan temp så får du en variation.

Man kanske som nån tidigare sa monterar in andra fjädrar i RAVE för att 'kompensera' burken. Månne vad RAVE-fjädrarna gett utan burkbyte, kanske dubbelt så mycket men då får man ju inte sälja någon burk som i slutändan bara irriterar omgivningen ännu mer och den lilla frihet som skoterfolket har krymper ännu mer. Se bara vad som är på G i Gällivare.:evil:


Man har i bromsbänk bevisat att bara byta till tändstift ger upp till 3hk ökning.

Eller att montera EVAC på ECP-filterkitt på en RX ger ca 1hk, hur nu man kan påvisa det utan att yttre omständigheter gjorde det.:stupid:

Är en annan sak om det ger +5hk eller mer, då kan man nog anta att det har gett nån form av resultat.
 

TBear

Välkänd medlem
21 dec 2007
540
1
18
Örnsköldsvik
Tur det finns folk som har bättre koll på detta än mig!!

Jag kommer nog inte köpa burkar till mina kommande skotrar om dom ska leva om så mycket som min gör nu! lite ljudökning tycker jag är okey, hellst på låga varv, men min tycker jag inte låter speciellt trevligt över 6500 varv. Men viktminskning är helt klart intressant! :rolleyes:
 

braap

Välkänd medlem
25 nov 2006
394
0
16
Måste bara få fråga, har hört dom som kör med bara ett rakt rör ner från pipan, funkar det? borde ju ge en enorm effekt förlust men funkar det utan negativa påfrestninger på motorn?:stupid:
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Bygga egen slutburk....

Jag "byggde" en egen slutburk till min dåvarande skoter och det ljudet vart så underbart sjukt härligt, fick fram trippelsången och lät inte alls mycket mer än orginal.
Så mitt tips, köp ett par fullflödes dämpare av olika längder/märken/ljuddämpnings matrial exempelvis och bygg tills du hittar ett perfekt ljud och vikt.
Hur man ska bygga finns under tekniksnack forumet.
Måste bara få fråga,
Har hört dom som kör med bara ett rakt rör ner från pipan, funkar det ? Borde ju ge en enorm effekt förlust men funkar det utan negativa påfrestninger på motorn ? :stupid:
Svaren hittas i denna tråd :
http://www.snowmobile.se/forum/showthread.php?t=14488




.
 

800 x

Välkänd medlem
1 jan 2000
262
0
16
slutburkar är otroligt fräna i ca. 30 sek. för sedan blir man spysjuk på ljudet av dom ... en kille på byn åker f6:a black m burk o öronpluggar !!!!
 

TBear

Välkänd medlem
21 dec 2007
540
1
18
Örnsköldsvik
Är en annan sak om det ger +5hk eller mer, då kan man nog anta att det har gett nån form av resultat.
Måste bara få fråga en sista fråga om bänkning!
Tikka uppger att det är upp till 5% ökning på de lägre varven(om jag inte mins fel), det är juh upp till lite drygt 5 hk på min maskin. borde det inte kunna vara så då att den ger en liten hk ökning då??
 

jammen600

Välkänd medlem
14 dec 2004
1.395
0
36
Timrå
slutburkar är otroligt fräna i ca. 30 sek. för sedan blir man spysjuk på ljudet av dom ... en kille på byn åker f6:a black m burk o öronpluggar !!!!
Håller med! förstår inte hur man kan slänga ut pengar på nånting som
i princip inte ger nån effekt och sen åka runt med en skoter som man
måste ha öronpluggar för att köra, ska man trimma så finns det turbo,
kompressor och en massa annat dravel och låter fortfarande som original,
det ska vara så tyst som möjligt ifall vi ska kunna köra skoter även i framtiden.
 

Klangebo

Välkänd medlem
26 okt 2007
248
0
16
Mora
Jag har monterat en speedtech burk på min enduro 700. Å den varavar inte riktigt ur med den på, varavar 8,1 med orginal å ca 7,4 me slutburken. Så nog ger det effektminskning då motorn har max effekt vid 8,0!