Slutburkar

Strasse

Välkänd medlem
27 jul 2009
434
0
16
Gräsmyr
Hallo alla skoterfreaks :D

en kompis till mig har en polaris edge 600 -02 som han hade slp slutburk på i vintras. men skotern gick inge bra alls med denna burk, gick jävulst orent och det kändes som om den inte ville varva nå mycke alls. vi va ute på en långsväng med farsan på stenhårt spår, mycket lugn körning, på slutet av dagen va vi in på en mack och tankade, farsans Lynx adventure 600 sdi hade dragit 1,6 l/mil min hade dragit 1.8l/mil och kompisens hade dragit 2.5l/mil. är det någon som har upplevt att skotern drar mycket mer med slutburk? :confused:
känns ju inte så värt att skotern ska dra 0.5l/mil mer för lite brööl :p

kompisen tog bort burken och satte dit orginal, skotern gick mycke bättre gick varken orent eller kändes trött och tog mindre soppa
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
Finns ju många orsaker till varför den skulle kunna dra mer, t.ex att hans är en 600 och din 500 och mot sdi går det inte att jämföra.
 

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
testade köpa en burk till min förra påsken. smart som jag är tog jag inte med original med till fjällen! tog med munstycken men skotern gick som en påse nötter trots idoga försök med bestyckning!! Blev att få org. burken ditfraktad för att få nån körglädje!
så jag kommer aldrig köpa en slutburk igen!!
Märkte ingen direkt skillnad i soppaförbrukning men tror det är som fire dude skriver att det beror på ombestyckning!
 

vector_

Välkänd medlem
2 aug 2009
128
0
6
Luleå
tröck dit en slutburk på min vector förra sommaren. blev riktigt nöjd och känns nästan som den blev vassare? :rock:Kanske svammlar, men borde ge lite effekt! men Ljudet gör fan extremt mkt! känslan att den går hårdare finns iaf! vart grymt nöjd att jag stoppade på den. Lät som en symaskin orginal så..:hahaha:
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
ja men du har ju en fyrtaktare.
en tvåtaktare är myyyyycket känsligare på det.
 

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
Har en eftermarknadsburk på min maskin. Runt havsnivå beter den sig fint.
Uppe i fjällen var den helt hopplös och trött som att den bara gick på en burk. Sedan hemma på havsnivå igen gick den fint.

Har dock ingen originalburk att jämföra med.
 

``mountain max´´

Välkänd medlem
24 jan 2007
1.292
1
16
Jokkmokk
Förstår inte varför man kastar på en ljud höjjande effekt sänkare? Är inge annat än de enligt mig, skriker bara sjukt och man blir pshykiskt less på ljudet efter ett alltså.

Typ varenda burk ger nån negativ inverkan. Bättre med pipor som ger effekt ;)
 

Stelt

Välkänd medlem
5 nov 2008
1.088
0
16
Luleå
Förstår inte varför man kastar på en ljud höjjande effekt sänkare? Är inge annat än de enligt mig, skriker bara sjukt och man blir pshykiskt less på ljudet efter ett alltså.

Typ varenda burk ger nån negativ inverkan. Bättre med pipor som ger effekt ;)
Hur mycket mer låter en trimpipa jämför med en originalpipa?
Vore jävligt najs att få effekt och bra ljud på samma gång :laugh:
 

``mountain max´´

Välkänd medlem
24 jan 2007
1.292
1
16
Jokkmokk
Hur mycket mer låter en trimpipa jämför med en originalpipa?
Vore jävligt najs att få effekt och bra ljud på samma gång :laugh:
Låter mer, men ger då effekt iaf. Men att bara dra på nå cp burkar som sänker effekt och gör att skotern går dåligt fattar jag inte riktigt.
 

sledfactor

Välkänd medlem
12 okt 2008
408
0
16
krokom
hur äre med pipa och burk till sdi; are ,de måste vell ha en sensor på slutburken men har de nå betydelse om man bara ska ha en pipa ?
 

Fire_Dude

Välkänd medlem
26 mar 2007
434
0
16
Glommersträsk
Om man ska sätta pipa/pipor på en insprutare så måste väl man köpa typ nån bränsletillförsel låda.... typ en boondocker control box lr va de het..

För me en förgasarskoter så bestyckar man ju upp den i förgasarna men en insprutare har väl inga munstycken? Och inga förgasare heller...
 

da_loof

Välkänd medlem
8 feb 2008
1.585
0
36
Häggenås/Grötom
Min SRX är tvärtemot alla andra med slutburk. Med orginal burk så går den tystare men inte tyst, vmaxen med pipor låter i klass med den.
Dock klabbar den igen stiften när man kör lugnt med orgina burk och går inte gasa ur för att få dem rena utan bara att riva ur stiften.
Med slutburken jag har låter den aningen mer. Mest mera dovt ryt inte så högt och vasst som många låter.
Sen får jag en problemfri skoter med den på. Inga stift som klibbar igen inget blödder på lågvarv osv. Bara fin gång och ett bredare register.
Kanske beror på att srxen har trippelpipor och 3-1 dämpare orginal och slutburken är 3-3 dvs tre små dämpare istället för en stor
Jämfört med twinar med enkelpipa osv
 

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
Om man ska sätta pipa/pipor på en insprutare så måste väl man köpa typ nån bränsletillförsel låda.... typ en boondocker control box lr va de het..

För me en förgasarskoter så bestyckar man ju upp den i förgasarna men en insprutare har väl inga munstycken? Och inga förgasare heller...
Det beror helt på.

T: Jag har inget som helst emot slutburkar så länge det inte är speedtech eller typ Wild sound burkar ifrån Tikka som enbart lever om som satan.

Såhär vart ljudet på min med en SLP burk. Inget att gnälla över anser jag.