Slutburk,trimpipa, effektvinst och hur?

xorex

Välkänd medlem
20 nov 2008
514
0
16
Timrå
Tjena!

Jag har länge funderat på hur trimpiporna ger mer effekt.

Är det ökat motstånd? minskat? isf kan man ta från en annan motor med mindre/högre motstånd och få en effekt vinst?

Samma sak gäller slutburk. Vad ger ökad effekt? Högre/mindre motstånd? om det nu är motståndet de är frågan om.

Om någon seriös skulle kunna förklara några av de grundläggande begreppen när det gäller trim skulle jag vara glad! <

Tack på förhand!!
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Tjena!

Jag har länge funderat på hur trimpiporna ger mer effekt.

Är det ökat motstånd? minskat? isf kan man ta från en annan motor med mindre/högre motstånd och få en effekt vinst?

Samma sak gäller slutburk. Vad ger ökad effekt? Högre/mindre motstånd? om det nu är motståndet de är frågan om.

Om någon seriös skulle kunna förklara några av de grundläggande begreppen när det gäller trim skulle jag vara glad! <

Tack på förhand!!
Det är mycket att beskriva men jag tar det så korfattat jag kan och du/ni får fylla på med frågor.

En trimpipa är oftast gjord för att dra till ett högre varvtal där man lättast hittar mer slutpullver. Det innebär att trimpipans tuninglängd är kortare än org pipans,,,eller att konerana är brantare.

Med kortare tuninglängd flyttas hela registret upp några hundra varv ,,,även bottenregistret tyvär,r så man får öka tillslagsvarvet på variatorn.
Men vissa trimpior kan ha samma slutvarv som org och trotts det ha högre sluteffekt. Då bygger dom på brantare vinklar på megafonen och reversekonan och det ger starkare pullser = överladdar cylinder hårdare= toppeffekt. Problemet med brantare koner är tyvärr pikigare effektband och svårbestyckade variatorer. D&D piorna som ex kan ha fetare pipa för att kompencera brantare vinklar och påså sätt behålla lika bra eller bättre botten och mellanregg. Problemet med fetare pipor/volym är därimot att dom kyler avgasrena för mycket och kan därför stjäla toppeffekt och uppladdstid. Pest eller kolera så ni förstår hur mycket jobb det är att utperforma en org pipa som är bra gjord. Som tur är finns det junkpipor på många modeller som är lättare att utperforma för trimpipsföretagen.

Trimpipstillverkarna försöker i första hand hitta ett mer otimalt register ,,,typ förbättra där org piporna funkar sämmre genom att ändra dessa koner och ibland även volymen. Men det är svårt att bygga en trimpipa som drar till samma slutvarv som org och samtidigt ska lämna högre sluteffekt och bättre register så det slutar offtast med att dom får dra piken till högre slutvarv där man garanterat hittar mos.

Ex på pipor som trimtillverkarna haft svårt att slå i samma vartalsregister är zrt 600/800 och tc 900/1000 piorna och även srx 700 mf. Därför har jag valt att köra org piporna på min Tc1000 och sjäv kortat tuninglängden och även motståndet i stinger. För i mitt fall finns det inga pipor som passar exakt till min portning så jag skulle även få bygga om, trimpior.

Trimpior kan även ha lite mer motstånd i stingern för att få snabbare uppladdning och hårdare tillbaka överladdning. Det går oftast hitta några ponnisar genom att strypa stingrarna även på org pipor men det är farligt att hålla på med! Man måste ha full koll på hur en motor beter sig vid för högt stingermotståmd annars grillar man kolvar! Original avgassystem är fegat en aning från fabrik för att man ska kunna köra full gas i 7 mil utan dödsaska och därför kan som ex Tikka hitta några farbröder i mer strypt burk eller stinger. Annars är dom flesta slutburkar ännu mer fegade än org burken och ger därför sämmre effekt.

Tikkas slutburkar som man sätter på org pipan är en av dom få som ger bättre mos över hela registret. Det beror på att han jobbat hårt med högre mostånd i själva burken. Men det är svårare att strypa i burken och få ett fungerande register än att strypa in stingrarana.

Ex i mitt fall har jag kapat ca 3cm i kröken och 3cm i midjan på pipan för att öka slutvarvet jag vill ha. Org piporna drar till ca 8400v och jag har ökat till 9000v genom kapningen. Jag har även ökat motståndet max i stingrarana,,,org inner mått i stinger 34mm och nu 29mm. """MEN"" då måste jag köra öppen slutburk med så lite mostånd som möjligt för att inte grilla kolvarna. Skulle jag köra org sluburk gissar jag att måttet hamnat på ca 32mm innan dödsaska uppstår på kolvarna.

Dragracingfarbröder och hillclimbing eller crossåkare kan medvetet köra för högt mostånd i stinger pga att dom vet hur långt dom max kör full gas. Om man kör en dragracingskoter som är max strypt i stinger längre sträcka än 400m så grillas kolvarna pga för heta avgaser tillslut. Jag försöker tuna in mitt motstånd till att klara full gas minst 800m-1km för att klara sjöracing.

Det var den korta vers förklaring:biggrin1:
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Det är ert tackande som gör att det är roligt att skriva.


Mer säger ni..... Jag behöver frågor för att kunna skriva mer ingående så fråga på..

Men jag kan ju förklara hur dom vassare vattenskotrarnas pipor funkar för att få extra brett lååångt starkt register för det är rätt intresant lösning som jag spånar lite på.

Dom sprutar in sjövatten i pipan på lägre varv för då tror motorn att pipan får längre tuninglängd. kall pipa gör avgaspullsen långsam till revkonan och tillbaka in i cylindern. Vid ett visst vartal stängs vatteninsprutet och då blir pipan lika varm som på en snöskoter.

Med den konstruktionen kan dom ha extra kort tuninglängd och få hög toppeffekt utan att tappa för mycket botteneffekt.. Mycket smart!!

Såklart funderar jag lite smått på att bygga vatteninsprutat pipa till tundercatten. Men man måste veta hur stor mängd vatten det åtgår så man inte behöver 25L dunk med sig:argh: Om 10L vatten magasin skulle räcka i 30-40min körning skulle det vara värt att bygga. Pipan skulle bara behöva en kort dush på riktigt låga varv så det är möjligt att 10L duger om man blåser in det med typ soppapump på 10-12 bar.

Jag har som sagt inte än forskat i vad dom kör för typ av insprutningspump eller munstycken så det krävs mycket läsande innan man gör någ prototyp.

Kan tänkas att det kommer ett BoostII vatteninsprutarkitt till snökotrar i framtiden :suspicious::biggrin1:
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Ha ha ,,,,då får du läsa igäl dig,,,Kolla hur många jag har lagt in Över 600a:biggrin1:

Ang vatten insprutet får gärna någon annan ge sig på det före mig,, för jag har nog inte tid i vinter. Möjligtvist att jag testar det till sommaren på en båtmotor.
Jag har forfarande jobb kvar på mina pipor för dom är bara grundtunade enligt teoretiska siffror och stingrarana ska evnt bli trängre.

Byggexempel på kompis thundercatt 900a (Hur man jagar ur all effekt ur en pipa del 47)

Vi ville att 900an skulle dra hårt till minst 9300v och kapade därför pipan 35mm i krök och 35mm i magen (fetaste stället). Ska man kapa mer än 35mm bör man dela upp det på minst 2 kapställen annars får man obalace i pipan och den funkar JUNK. Det var mer gissade mått än uträknade kan man säga men det verkar stämma bra. 900an drar bra till 9300v känns det som och drar även vidare utan protest. Den är dessutom grispigg från låga varv trotts kort pipa,, men det är tack vare speciell portning och högt kompförhållande för att kompencera den kortare pipan. Men bromsbänktest kommer avslöja mer exakt var dom fejdar av och då bestyckar man variatorn mer noga efter bromsningen.

900an fick också 29mm inv stingrar (32 org) fast en aning längre stingrar och även en aning mer motstånd i ljuddämparen än jag har (dock öppen). Ducatidämparen hade något trångt rör igenom sig så det motståndet gjorde sig självt. 47mm inv mått på perforör. Jag kör nog 58mm inv mått i min Aprillia dämpare.
För att ta reda på om stingrarna är för trånga så måste försiktiga sjöracetester göras.

Problemet är att man plötsligt kan få stigande värme i pipan och få spikning som följd. Detta märker man faktist utan mätare och dyligt om man är observant.

Om maskinen efter ett visst antal meter börjar gå sämmre hur man än bestyckar kan man misstänka för trång stinger,,,den typ mjuknar av tappar ork fast man har full gas och då måste man släppa gasen omedelbart!!!. Och förmodligen hör man spikning (inte alltid)
Detta kan uppkomma efter bara 100 m och då har man på tok för trång stinger. Uppkommer det vid 400m så har man en perfekt cross stinger eller dragrace stinger.

Avgasmätare kan man också köra med men då får man smyga sig upp mer o mer i till full gas för dom mätarna är inte tillräckligt snabba för att se plötsliga värmepikar. Jag kör både efetr egt mät och örat.
Är man osäker på hur mycket mostånd man har så tar man lös kröken efter några tim åkande,,,,det bör man göra ändå när man mixtrar med motstånd!!. Har man då Dödsaska (som Graham bell kallar det) på framsida kolv under ringarna så ligger man nära kolvsmält.

Man kollar speciellt noga på ovansida kolv i utblås om den börjat spika och därmed smälta,,,gråaktig matt yta. Det får heller inte vara ovanligt mycket svartsot under och runt kolvringar´för det är förstadiet till smältning och man bör gå upp 1mm i stinger.

Vi ska försöka tuna in så vi precis kan hålla full gas ca 1km . På 1004 m ska kolvarna smälta är det tänkt då har vi hittat optimalt motstånd:biggrin1:

Det är på detta sätt Tikka tagit fram sin motståndsburk som funkar såbra och ger flera hk. Man kan strypa även i burken men det är svårare att få till bra.
Original skotrar har från fabrik medvetet lite mostyånd så dom ska klara alla höjder och full gas öäver sjöar ,,,så man kan hitt mer mos genom strypning stinger förutsatt att man känner sig säker på att klara av detta! Det är stoooor risk för härdsmälta ska man veta om man är ovan!!