SLP topp till 800 ves

Kyten

Välkänd medlem
3 jan 2006
730
0
16
Luleå
Berätta vad som är bättre med en sådan topp gentemot org. Högre komp har jag förstått och kräver högre oktan. Men sen då?
Går det att köra med macksoppa osv. Berätta ni som vet
 
N

N_w

Berätta vad som är bättre med en sådan topp gentemot org. Högre komp har jag förstått och kräver högre oktan. Men sen då?
Går det att köra med macksoppa osv. Berätta ni som vet

skotrarna brukar nypa mkt enklare med en topp som är kompressionshöjjande!
 

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
skotrarna brukar nypa mkt enklare med en topp som är kompressionshöjjande!
Nja. Kör man med dubbelrör är en trim topp nästan ett måste. Min kompis som körde med SLP dubbelrör på sin edge 800 var för snål för att köpa en topp till den också och den bokstavligt åt kolvar, nästan varje vecka for en eller båda kolvarna till han då fick tummen ur röven och köpa sig en SLP topp så höll det mycket bättre, och han körde på 98oktan. Men ska du köra med singelrör behöver du inte, men visst det ger lite mer effekt. Men jag tycker du ska porta den lite istället den går mycket bättre då om du inte redan tänkt göra det.
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Nja. Kör man med dubbelrör är en trim topp nästan ett måste. Min kompis som körde med SLP dubbelrör på sin edge 800 var för snål för att köpa en topp till den också och den bokstavligt åt kolvar, nästan varje vecka for en eller båda kolvarna till han då fick tummen ur röven och köpa sig en SLP topp så höll det mycket bättre, och han körde på 98oktan. Men ska du köra med singelrör behöver du inte, men visst det ger lite mer effekt. Men jag tycker du ska porta den lite istället den går mycket bättre då om du inte redan tänkt göra det.

De första låter inte logist, spikade eller skar den?

Själv har jag ingen erfarenhet utav SLP lr Polaris, men en komp. förhållande höjande topp brukar ge ett mycket värre gassvar. (läs botten effekt)
 

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
De första låter inte logist, spikade eller skar den?

Själv har jag ingen erfarenhet utav SLP lr Polaris, men en komp. förhållande höjande topp brukar ge ett mycket värre gassvar. (läs botten effekt)
Jag ska säga att jag är absolut ingen expert på toppar. Men känner en som tävlar och han har sagt att när man kör tex en 800 med dubbelrör, hårt portad så är det inte bra för kolvarna om man kör med original topp, har ingen aning varför. Det visade sig ju iaf på edgen och syrrans kille kör en rev pro 800 också till en början med original topp och i den for ena kolven efter 5mil, han bytte topp i samma veva som det. Nog för att man får räkna med hur som helst att byta kolvar ofta om man kör en pro 800. Tillbaka till edgen där så sista gången hade den spikat rejält, det var först då han började fundera på att han kanske skulle byta topp, men innan det var det bara kolvarna som gick upp i rök.
 

fredde_byske

Välkänd medlem
24 feb 2007
630
0
16
Byske
Som sagt, snabbare/bättre förbränning! Är väl som A & O om man ska ha nåt åt pro hållet. Portat osv.. För att kunna förbränna allt då man sätter dit dubbelrör, förbränner man all bränsle/luft blandning får man ju ut mera effekt. Men visst har man bara org pipa och så, säkert ger det nåt.. Men då ger nog ett v-kit eller en singelpipa mer, OCH en perfekt inställd motor med allt vad det innebär.
 

proxmogge

Aktiv medlem
24 jun 2009
81
0
6
strömsund
Det är helt tvärtom! Man byter toppen på dessa motorer när man sätter på dubbelrör för att sänka kompet, och vad jag förstått så är det för att piporna i sig är bättre avstämd med bättre mottryck som gör att kompet ökar i motorn, och i och med att ves 800an är en höghöjds motor med redan superkomp, så blir kompet för högt i dem och därför tar man ner det genom att byta topp eller modifiera befintlig topp. Men jag är ingen expert på hur det funkar. Men har själv skickat iväg en motor till TIKKA där jag portade den och modifierade toppen, och han sa att man moddade toppen för att det skulle ge högre piptemperatur och lägre kolvtemperatur och förhindra spikningar.