SLP Powder Pro på RMK -03

Marre

Välkänd medlem
14 okt 2007
286
1
16
Boden
Har tänkt köpa ett par powder pro nu i veckan, men jag funderar över om fästet kommer att passa?

Skidorna kommer med ski-doo/Lynx fäste och som jag har förstått så är det ett smalare infästning än på polarisen, har en -03 700 RMK.

Räcker det att flytta eller slipa ner brickorna eller är det nåt mer som skiljer, tex djupet? Om det bara är bredden som skiljer så kan det ju inte vara raketforskning att modifiera.

Tacksam för hjälp om någon redan testat. Är inte så sugen på att köpa ett till par dyra fästen. Skidorna är nog dyra ändå.
 

Beasten

Välkänd medlem
26 feb 2007
1.012
0
16
NJURUNDA
på iq chassit så är det smalare än på Brp fästet...bara lägga dit brickor(passar inte 100 i alla fall, men funkar) Men är fästen smalare så är det värre....Höjden är lite mer på Brp fästet än Polaris fästet tror jag..... Men det finns ju fästen till Polaris.....ja dom kostar pengar, men att köra snöskoiter är inte gratis.
 

SnowDevil

Välkänd medlem
26 feb 2008
352
0
16
Luleå/Överkalix
på iq chassit så är det smalare än på Brp fästet...bara lägga dit brickor(passar inte 100 i alla fall, men funkar) Men är fästen smalare så är det värre....Höjden är lite mer på Brp fästet än Polaris fästet tror jag..... Men det finns ju fästen till Polaris.....ja dom kostar pengar, men att köra snöskoiter är inte gratis.

Nej nej nej, tvärtom är det ! Brp fästet är typ 3 mm smalare än polaris.
Vad du kan göra är att slipa loss ena brickan och flytta den till utsidan istället. Men tänk på gummiklossen som ska sitta i fästet, brp fästet har ingen sådan. Går ju säkert att köra utan men jag köpte slp's egna fästen till mina. Dock kostar dom 785 per par på motorhuset. Om du köper genom polaris handlare kostar dom skrämmande 1100 per par !! :eek:
 

Strasse

Välkänd medlem
27 jul 2009
434
0
16
Gräsmyr
precis, köpte mina med brp fästen och dom var för smala. slipade bara bort en bricka och byggde en egen "hållare" för orginal gummina, var dock tvungen att modifiera dom också men är ingen raketforskning :)
 

Beasten

Välkänd medlem
26 feb 2007
1.012
0
16
NJURUNDA
Ja visst är det så....de va ju när jag skulle sätta polaris skidorna på lynxen som jag la dit en bricka....jag skulle ändå rekomendera att köpa fäste till polaris...kostar ju lite men då passar det och man får den dämpande gummikudden.Dessutom så är polaris fästet kortare(några hg lättare)
 

Marre

Välkänd medlem
14 okt 2007
286
1
16
Boden
precis, köpte mina med brp fästen och dom var för smala. slipade bara bort en bricka och byggde en egen "hållare" för orginal gummina, var dock tvungen att modifiera dom också men är ingen raketforskning :)
låter bra =) var det på en edgen du monterade? isåfall är det ju samma sak på min maskin.

Är det samma bredd på skidfästena på edge och iq? kollar man på slps hemsida är det olika fästen men dom skriver ju inte ut bredden.
 

SnowDevil

Välkänd medlem
26 feb 2008
352
0
16
Luleå/Överkalix
Är ganska säker på att IQ fästet passar på edgen.. inte helt 100 dock men säg 80-90 :) Ring en polaris/slp-handlare och fråga, ex. motorhuset.. eller mät bredden på spindeln på en IQ/dragon om du känner nån som har en och jämför med din.
 

SnowDevil

Välkänd medlem
26 feb 2008
352
0
16
Luleå/Överkalix
Däremot så även om man köper slp's egna polaris fästen så är passformen låååångt ifrån perfekt, fick använda brutalt våld för att få dit mina, samma sak när jag skulle montera styrstålet/fästet på skidan.. amerikanskt jävla grovsmide, fy fan ! Men köper man färdiga fästen så slipper man ju modda dom iaf..
 

A.H

Välkänd medlem
10 jan 2009
284
0
16
Haparanda
Har ski-doo/lynx fästen på min IQ, bara att slipa bort brickan på ena sidan, sen har jag kvar gummit från ski-doon så kör med det.. :)
 

viktorn

Medlem
9 jul 2009
32
0
1
Hej, jag funderar också litegrann på nya skidor o har en rmk 700 05. Men känner man så stor skillnad i lössnö med en annan sorts skida? Tacksam för svar =)
 
Last edited: