SLP mtx vikter på assault 800

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
Hoj.

Någon som har koll på SLP mtx vikter? Har precis monterat mtx vikter, team almond i primär och team black/purple samt delrin brickor i sekundären.
Fick 4150rpm i tillslag och betydligt bättre klipp i maskin, därimot peakar den på 8500rpm och sjunker till 8300rpm ca, vad jag vet så ska dom varva 8150rpm? Så antar att jag bör vikta på lite?


Var ioförsig typisk blötsnö vid provkörning så det spann bara, men bör la inte peaka på 8500rpm för att sedan sjunka endå?



Så till frågorna då.
1. Vad gör 1gram för skillnad i rpm med mtx vikterna?
2. Ni som kör polaris 800 med mtx vikter, hur har ni viktat inre samt yttre hålen?


Skotern i fråga är en swb Assault 800 -14


Edit: Vikterna är 71g som är tomma, inga viktnitar i..


Mvh
 
Last edited:

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
Har laborerat lite ikväll, provade först 2+1gr, dvs två gram i innersta hålet och 1 gram i yttersta, detta funkade sådär, varvade 8000rpm och tyckte den hade lite remslir? Primären va snudd på het när jag kom hem.

Nästa prövning så borrade jag ur 1gram niten i yttersta hålet och körde bara med två gram på innersta.

Altenativ två funkade bäst, matar på rätt så bra från botten, som man vill ha när man bryter satan runt träden i tätskogen och djupsnö och varvade ca 8300rpm och primären var varm men gick iallafall att ta på utan att bränna sig.

Så jag kommer nu prova ett tag med altenativ två och se hur det känns efter några mil.



Men ni som åker med mtx vikter kan ju endå slänga in lite åsikter och vad ni kör med, kan ju va intressant att veta och även för andra som håller på =)
 

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
Hehe ja =)


Kan tänka mig att man skulle kunna vikta på lite till om man har en ännu stöddigare fjäder, jag kör nu Team almond som har 165/327 i start/sluttryck, original fjädern har 120/310 men har sett att en del verkar köra med 340 i sluttryck och då kan jag tänka mig att man lär vikta på lite till =)

Någon mer erfaren får gärna rätta mig om jag är ute och cyklar =)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.082
885
113
Stora Blåsjön
Övervarvar den nu så är det bara att lägga på lite mer vikt, skulle provat med 2gram längst in först och se hur den varvar. Spelar ingen roll vad man har för fjäder, övervarvar man så behövs mer vikt helt enklet...
 

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
Vet inte om du läste mitt inlägg/svar i min egen tråd här ovan, men laborerade lite ikväll och slutade med just 2gr på innerhålet och inget på yttre =)