Slitet dynöverdrag summit xm

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
Någon mer än jag som haft problemet med Slitet dynöverdrag efter typ 100mil?
Har blivit nötning i nedre kanten mot tanken där man har benen och är bara en tidsfråga innan de är slut ! Har blivit nötning och lite småhål, har även lagt märke till att kanten som överdraget är vikt runt är nästintill vasst så inte konstigt att det blivit så.
Detta är inget jag varit med om på några tidigare ski-doo maskiner trots upp mot 450mil på dessa.

Måste väl vara solklar reklamation eller?

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
300 mil på min och polarns xm.. inte sett något slitage på dynan alls..

Nu måste jag gå och kolla bara för det....

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
jag har vents med dragkedjor men det är tyg som överlappar dragkedjan, vet att detta garanterat inte är orsaken då jag haft samma byxmodell på två tidigare maskinerna utan några som helst slitning på dynan efter sammanlagt 900mil på dessa !

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Har aldrig haft någon slitning på dynor och har även kollat min tidigare maskin hos nuvarande ägare, kanten tyget är vikt runt på min gamla freeride är inte alls så vass som på min dyna på XM´n !
Så här ser de ut efter ca 100mil !

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Men alltså något måste ju ha skrapat emot!

Jag menar inte att ifrågasätta dig men återförsäljaren kommer säga samma sak misstänker jag

Vad kan det annars vara?

Dåligt material?

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Förstår dig Vidgren, var min första tanke i 1minut innan jag kom på att jag kört med samma byxmodell i 5 år, och kör powerboots som inte heller har några vassa grejer på sig. Dynan går ju dessutom lite inåt där så om nötning skett av oförklarlig anledning borde det ha blivit typ 2-3cm högre upp där dynan är bredare !
Tycker de är så konstigt att det inte hänt på tidigare maskiner om det nu är mina kläders fel, måste ju vara betydligt sämre kvalité på detta överdrag i så fall.
Bara för att ni ska förstå bättre så var slitningen från början just på plastkanten och sen har det liksom fortsatt uppåt p.g.a. att de var slitet, därför de ser ut som att det är nötning från benen, men plastkanten är ju liksom nedåt mot tanken så där kan man ju omöjligt komma åt !
Skulle naturligtvis ha vänt mig till ÅF direkt jag såg det för som det ser ut nu så håller jag med om att de ser ut som nötning !
Jag tror också att jag kommer få svaret nötning av ÅF/BRP, men ända nötning som har skett är att jag kört skotern.... Hmmmm
Får se vad jag får för svar om man får lov att betala ett nytt iafa, oavsett så ska jag då tejpa typ 2 lager eltejp på kanten innan jag monterar de nya så det inte sker igen p.g.a. vassa kanter på dynramen !

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Hmm men tar den i om du monterar den så kan du ju ha förklaringen där. Dynan är ju som bekant klickbar och det bör ju innebära att den rör sig någon milimeter hela tiden.

Ligger då dynan an så kan du ju ha förklaringen där.

jockmus

Välkänd medlem
6 dec 2012
290
1
16
Kiruna
Inte sett något sådant på min maskin! Konstigt. Är det på bägge sidor? (Förlåt om det framgick...)