sliraxel & slirdrev ?

ViktorNoden

Välkänd medlem
1 nov 2009
174
0
6
Tjenare. har nyss inhandlat en iq rr -09. sitter orginalmatta på den dvs 38mm. ska till så sätta dit en 51 matta och nonslip drivhjul. Funderar om jag ska behöva sliraxel och slirdrev? vad skiljer dessa från orginal axel samt drev?
 

ChrisGoransson

Välkänd medlem
6 dec 2009
636
1
16
för nära kusten
Båda fyller ju samma funktion? Tanken är att när du gör en stenhård fullgaslandning så istället för att din kedja ska gå av så slirar drevet/ axeln. Gamla iq 440 hade slirdrev (45kugg) och nyare iq 600R fick sliraxeln. Köper du begagnat tänk på att slirdreven inte är renoveringsbara... Hur kör du? Bana? Annars känns det inte nödvändigt om du inte kör rätt hardcore friåkning.. Min rr höll då för 30m hopp utan problem med några knasiga landningar.
 

ViktorNoden

Välkänd medlem
1 nov 2009
174
0
6
Båda fyller ju samma funktion? Tanken är att när du gör en stenhård fullgaslandning så istället för att din kedja ska gå av så slirar drevet/ axeln. Gamla iq 440 hade slirdrev (45kugg) och nyare iq 600R fick sliraxeln. Köper du begagnat tänk på att slirdreven inte är renoveringsbara... Hur kör du? Bana? Annars känns det inte nödvändigt om du inte kör rätt hardcore friåkning.. Min rr höll då för 30m hopp utan problem med några knasiga landningar.
Ja men dåså, då är de grislugnt! Blir väl hopp å friåkning osv. Men håller de för 30 meter utan problem så är de lugnt. Tacksam för svaret nu har ja full koll! :)
 

Indy500power

Välkänd medlem
25 okt 2005
560
0
16
Alfta
Som Promo skrev så håller det. Har åkt IQ R tidigare köpte sen en RR å det har då hållt trots hård ledkörning lite bana osv.