Slirar på remmen

FusionStralle

Aktiv medlem
15 sept 2008
90
0
6
Boden
Hej nu är det så att jag har märkt att min Fusion slirar på remmen när den blir för varm tex vid långsam körning och pumpgasande, då fastnar remmen nere i lägsta läget på sekundärvariatorn så primären greppar inte på remmen. Hur kan man göra för att remmen inte ska bli så varm?

/ Marcus
 

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
Inte krypköra är lösningen.

Många motorer och remmar som inte tycker om det, då vill de gärna börja slira på remmen.
 

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
41
Boden
Vad kör du för drevning? Med org. drevning verkar det inte va så svårt att få remmarna för varma på 900orna.
 

mamme

Aktiv medlem
6 okt 2008
60
0
6
dreva ner är den bästa lösningen

är de bytt motorfästen? 900an hade försvaga så hela motorn vrider sig. = remslitage
 

FusionStralle

Aktiv medlem
15 sept 2008
90
0
6
Boden
Det är original drevning på den och alla uppdateringar ska vara gjorda på Ytterocke i östersund har dock inga papper på det men killen jag köpte den av hade haft den sen ny.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.468
382
83
Malå/Adak
Vad har du för rem? På alla Fusion/IQ är det enda rätta att köra med Polaris egen 115-rem, (eller den andra braiga vad den nu har för nummer). Dom kostar över 2000:- men dom är jävligt bra!

115-remmen klarar värme mycket bättre än nån annan rem jag provat. Ultimax XS ska tydligen också vara OK, men har inte provat.
 

FusionStralle

Aktiv medlem
15 sept 2008
90
0
6
Boden
okej, jag kör med med polaris original!

Men jag tror det blir att dreva ner den, hur många kuggar tror ni blir bra att dreva ner med tanke på att jag eventuellt ska montera en 44mm matta senare?

/ marcus
 

mamme

Aktiv medlem
6 okt 2008
60
0
6
jag hade gått ner 4 kugg fast då behövs eventuellt ett v-kitt skulle ja tro. om du ska ha 44matta på fusionen så måste du ha no-slip drivhjul me..kommer annars rappa som tusan..ja har själv en fusion fast en 700 -06..och ja anser att polaris "bra" dyra remmar ä S K I T..ja kör själv med ultimax 3 remmar funkar hur fint som helst.

sprängde polaris dyraste rem efter ca 40mil..

hääj
 

FusionStralle

Aktiv medlem
15 sept 2008
90
0
6
Boden
okej tack för svaren!

men då blir det ju en ganska dyr historia om man måste dreva ner och köpa v-kit.. du tror inte det räcker med att bara dreva ner och sätta non slip när jag byter matta?
 

mamme

Aktiv medlem
6 okt 2008
60
0
6
om man går ner 4 så kommer den varva mycke och inte funka så bra ihop me variatorn.
utväxlingen blir inte rätt. den kommer inte växla ut som den ska. så ja tror de skulle behövas. men man behöver ju inte gå ner så mycket som 4
 

FusionStralle

Aktiv medlem
15 sept 2008
90
0
6
Boden
okej jag förstår!

Blir nog dreva ner 2-3 kugg isf ekonomin tillåter inte ett v-kit just nu..

Förresten det råkar inte vara malmström man pratar med? :beer:
 

pbylund

Välkänd medlem
10 dec 2008
486
0
16
Ö-vik
har samma problem, hade en NY rem, Ultimax på min 800 le.
Den är typ slut och jag har kört ca 10 mil, Lämnade in skotern på service, Måste byta alla Motorfästen OCH momentstoppet. han på verkstan där sa att remslitaget berodde på momentstoppet. Kolla det, 200 krs lösning + ev ny rem då?