slidmatning osv.

bambrullan

Välkänd medlem
1 feb 2010
182
0
6
svsnavattnet
Hallå kära forummedlemmar..
Eftersom ni har hjälpt så långt hittills så tänkte jag lägga upp en ny tråd..

tänkte bara höra var (slidmatningen/skivan?) sitter nånstans?
och är det svårt att ställa den som den ska va?
och hur får jag reda på hur den ska va? dom som säljer rotax borde väl veta?

Och hur kollar jag om bränslepumpen är trasig?

mvh
 
R

RevMan

Slidskivan sitter innanför insugslocket. man behöver indikatorklocka (om man är väldigt nogrann så klarar man sig utan den) och en gradskiva för att ställa den. Om bränslepumpen läcker så är den trasig. om det finns bränsle i tanken och inget som blockerar slangarna så ska det komma bränsle ur slangarna till förgasarna när du drar i snöret.
 

bambrullan

Välkänd medlem
1 feb 2010
182
0
6
svsnavattnet
jajust.. indikatorklocka? aldrig hört talas om en sån... var får man tag på sån? lokala verkstaden typ? inget vanligt som vanliga hemmamekar använder kanske?
bränslepumpen är det plåtdosan som slangen från tanken går till och sen utvecklas till 2 slangar som går till förgasarna va?
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Jag har tyvärr inte servicehandboken till den årsmodellen, men 1999 års modell av Summit 500, Formula Z 500, DLX 500, Grand Touring 500 hade alla slidskiva 509, och gradtalet var 135/64.

Scandic hade samma slidskiva, men graderna 148/52 det året.
MXZ 500 hade slidskiva 502 och graderna 146/65.
 

AnimaL

Välkänd medlem
18 apr 2005
1.020
2
16
49
Umeå - Yttersjö
mätt upp med något lämpligt när kolven på mag-sidan är i topp och sen kollar du om du kan sätta skivan som det är illustrerat på bilden
dvs att kanten är jämn (nästan iaf) med undersidan på insugskanalen. Ser det helt konstigt ut så prova o vänd på slidskivan.

Om man monterar den fel med ett hack på drevet så blir det rätt stor skillnad så du borde se hur det ska va!

Kan va värt ett test iaf!?
 

bambrullan

Välkänd medlem
1 feb 2010
182
0
6
svsnavattnet
har inte hunnit kollat så mycket än, men jag ska ut och lossa locket... en kille osm jobbar på skoterskroten sa att man behöver inte ha nån gradskiva eller något eftersom det ska finnas en markering om hur den ska stå!