Slidesen slits mest framför vändhjulen?

Znorkel

Medlem
26 aug 2021
22
3
3
Sollefteå
Hej!
Mina slides slits mest framför vändhjulen. Jag såg det även på de gamla slidsen. Kan det bero på att vändhjulen är nötta - eller har det med mattspänningen att göra?

Mina vändhjul är 163 mm i diam, nya ska vara 165 mm. Kan 1 mm på radien göra sådan skillnad? 🤔

Boogie är renoverad för 60 mil sedan, skenorna riktade, slides- dåliga bussningar- och alla hjullager är bytt.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Om de inte är ett vanligt fenomen på just din modell som vi inte fick veta så kan de stå ut för mycket bakåt från boggiskenor. Om du köpt piratslides så brukar man få kapa dem jämt skägg med slutet på boggiskenor för annars kan de slitas mer eller mindre ber på hur när boggihjulen de ligger.
 

Znorkel

Medlem
26 aug 2021
22
3
3
Sollefteå
Om de inte är ett vanligt fenomen på just din modell som vi inte fick veta så kan de stå ut för mycket bakåt från boggiskenor. Om du köpt piratslides så brukar man få kapa dem jämt skägg med slutet på boggiskenor för annars kan de slitas mer eller mindre ber på hur när boggihjulen de ligger.
Tack för svar!
Det är en Lynx Sport Touring 700 -2001. Ja, slidsen är pirat (Rinab) och de är kapade bak i linje med skenans lutning. Jag minns inte om jag kapade exakt jämt skägg, men så nära som möjligt utan att sågen tog i aluminiumet sedan avgradat/ putsade. Det är jag som har ri ri ri ri ri-ljud i boogin när hissar upp skoter och kör mattan (annan tråd). Jag ska kolla det exakt.

Vad tror du om att radien på vändhjulen är 1 mm lägre än nya hjul, osannolikt? Det är BPR-orginalhjul som gått långt. Jag sitter och fingrar på knappen för att beställa alla tre vändhjul nya. men jag hejdar mig lite och söker info först.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Tack för svar!
Det är en Lynx Sport Touring 700 -2001. Ja, slidsen är pirat (Rinab) och de är kapade bak i linje med skenans lutning. Jag minns inte om jag kapade exakt jämt skägg, men så nära som möjligt utan att sågen tog i aluminiumet sedan avgradat/ putsade. Det är jag som har ri ri ri ri ri-ljud i boogin när hissar upp skoter och kör mattan (annan tråd). Jag ska kolla det exakt.

Vad tror du om att radien på vändhjulen är 1 mm lägre än nya hjul, osannolikt? Det är BPR-orginalhjul som gått långt. Jag sitter och fingrar på knappen för att beställa alla tre vändhjul nya. men jag hejdar mig lite och söker info först.
Då har du kapat dem rätt. Jag brukar fasa av dem bak för att förhindra dem att hugga i mattfönstren vid backning, de kan ev ge mindre ljud också.
Passade de bra på boggiskenorna för jag har fått fel slides ibland så de tokglappar i spåren.
Vändhjulen är för lite sliten för att ge ljud från slidsen. Jag känner en som tillfälligt skruvade dit ca 5cm mindre dim på vändhjulen för de stora billethjulen gick sönder. Han skruvade dit vändhjul från en Ockelbo och körde flera dagar så. Han hörde inga missljud. De va en förlängd Arctic cat sx 600 09a.De såg helt sjukt ut men funkade bra.
 
Reactions: Znorkel

Znorkel

Medlem
26 aug 2021
22
3
3
Sollefteå
Tror jag hittade fenomenet. Hissade upp skotern, gjorde rent slides och med mätte dem med stålskala – belyst i mattfönstret underifrån med ficklampa – och upptäcker att det är en synvilla.
Det ser ut som slidsen är mer slitna framför vändhjulen, men det är de inte, de har fått större rundningsradie på kanterna av mattskoningen (plus smuts, repor och en smula oro från de tidigare slidesen). Förvisso är större rundningsradie oxå ett slitage men oväsentligt i sammanhanget.

Summa kardemumma – Hissa upp, belys underifrån och mät ordentligt med stålskala om slides ser ojämt slitna ut. Undvik tumstock och synvillor i dunkelt ljus. :)👍