Sleeper bygge...

Laggie1

Rookie sledder
30 dec 2004
5
0
0
Jag tänkte kanske slänga ihop en riktig hopp-sleeper i garaget på skoj bara. Tänkte ett yamaha et eller ex chassie (mest för att de är så grymt snygga) som man stagar upp så den tål lite hopp mm. Sen någon lagom fläktkyld motor, variator och kedjehus typ från någon indy eller liknande. Vätskekylt känns bökigt men vi får se vad skroten har att erbjuda.
Sen bygga en egen framvagn och boggie mest gjort för vertikal åverkan men som funkar att puttra lite led med. Sen bara förstärka fotstöd, styre och ut och hoppa.

Någon som byggt något liknade??

Var kan jag stöta på problem?
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
ET är ju lite mjuka, men de brukar ändå tåla brade mkt mer stryk än man tror :)
ET är ju även lite bakvänd när det gäller kedjehus, sekundärvariatorn å så, men ska du byta allt så går det säkert ordna, vet tyvärr inte hur det är på EX.

Blir det byggnation så ser vi gärna bilder!
 

lofdahl

Välkänd medlem
31 dec 1999
242
0
16
49
LULEÅ SWEDEN
www.mtnprod.se
Det där låter ju inte som en sleeper iallafall.
En Sleeper är en maskin som ser helt original ut, men kanske har en herrejesses motor under huven, utan att det syns.

Men bygget låter spännande iallfall. :)
 

PolePosition

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.055
0
36
37
Umeå
Varför inte ha ett Indychassie att bygga på? Lättare att arbeta med, att få grejor att lira osv. Ett sådant chassie har framvagn och är förhållandevis lätt, och med förstärkningar tål det hopp. Gasdämpare är pricken över i:et!
Visst visar du bilder på bygget när det tar fart? : )
 

Laggie1

Rookie sledder
30 dec 2004
5
0
0
hmm.. det var ett tag sen jag frågade här så jag glömde bort det.

Jo jag har fått tag i ett Et chassie som är lite defekt så jag vill som arbeta utifrån det.
Klart ett indychassie är bättre men då kan jag ju lika gärna köpa en hel indy och bara byta dämpare och förstärka lite, mao så är det inge roligt.

Jag har en vätskekyld 600motorn på gång nu också som jag kan få med både variator, kedjehus och pipor till. Problemet är att det blir bökigt att rymma allting utan modifikationer. Men jag har gett upp sleeper, det blir en radikalt ombyggd Et istället:)
Sen är en framvagn från en zr580 tittad på. A-armar känns lättast att bygga fram men det är mest tankar just nu.
 

Hin Håle

Medlem
13 mar 2005
16
0
1
Det låter onekligen som ett kul sommarprojekt =)
Har du tänkt modifiera originalboggien lite eller kan man få in nån annan boggie i et chassiet?
 

Laggie1

Rookie sledder
30 dec 2004
5
0
0
boggien ja, den känns enklast. En boggie kan ju vara Väldigt enkel i kontruktionen och ändå fungera bra så det blir en delvis egen kontruktion. Svårt att förklara dock.
Blir nya fästen i tunneln med en förstärkning så man får in en 32 iaf, sen kanske man ska rymma kylarn där så då blir det ännu mer plats som ska in, kanske bygger lite "uppåt" under sadeln men jag har inte kikat hur det ser ut riktigt.

Jo nu har man hela sommaren på sig att knåpa, fast suget försvinner väll med snön troligtvis. Men det är ju skönare att skruva i värmen:)