Sleddeck på pickuper typ navara, hilux, funkar det?

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Är ju vanligt med sleddeck på jänkepickisar. Men har någon provat på dom mindre, typ amarok, navara, hilux?
Praktiskt? Går det dra släp bakom?
Gärna någon bild om nån har liknande setup.
Funderar nämligen på en nissan navara av den nya modellen.
 

Busjön-Pol

Välkänd medlem
20 sept 2013
120
1
6
Lycksele
Det går bra med sleddek på andra pickisar också, ställ upp 2 skotrar. Men släpvagn bakom blir tajt beroende på vilken längd du har på skotern. Flaken är ju så korta att det sticker ut långt. Flaken är ca 180 cm och en lång skoter 350, det går men är inte snyggt.

Släp utan kåpa med lång dragstång går om du har korta masikner på sleddeket och lastar tvärtom på släpet, en fram och två bak. Så får du med dej 5 skotrar men det går inte med vilken hyrsläp som helst.
 

MattiasElg

Välkänd medlem
15 sept 2012
696
0
16
Ånge
Har själv en f150 jänkare som jag tänkte bygga sleddeck till, men skippade det när jag kört en hel del last på flaket med vagn bakom och känt på i kurvor. För sleddeck med två maskiner ovanför lemmarna vill inte jag ha något mindre än en 2500 för stabiliteten iaf så skulle aldrig slänga upp den vikten ovanför lemmarna på en "vanlig" pickis. Visst det går men det kommer inte vara minsta trevligt att åka med om du inte vill krypa fram
 

Leafo

Välkänd medlem
7 dec 2012
982
1
16
Strängnäs, Messlingen
Har själv en f150 jänkare som jag tänkte bygga sleddeck till, men skippade det när jag kört en hel del last på flaket med vagn bakom och känt på i kurvor. För sleddeck med två maskiner ovanför lemmarna vill inte jag ha något mindre än en 2500 för stabiliteten iaf så skulle aldrig slänga upp den vikten ovanför lemmarna på en "vanlig" pickis. Visst det går men det kommer inte vara minsta trevligt att åka med om du inte vill krypa fram
Ja, riktigt rackligt utan modifiering. Släng på luftfjädring bak så funkar det dock hur bra som helst även på 150/1500, går helt normalt på vägen. Största problemet är att få till det så att man klarar laglig lastvikt, decket måste i princip var i aluminium (om man inte har lilla hytten).
 

rotax211

Välkänd medlem
30 nov 2007
1.140
4
16
Hudiksvall
Förstår inte detta med pickis och skoter på flaket. folket slänger upp dem och kör runt 5000 varv på stan.

Jobbigare att lasta än ett vanligt släp ,

Blir så hög tyngdpunkt på lasten =svajjig


Har själv haft flertal pickuper men aldrig lastat skotern på flaket, mycket lättare att lasta släpet då.
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
Förstår inte detta med pickis och skoter på flaket. folket slänger upp dem och kör runt 5000 varv på stan.

Jobbigare att lasta än ett vanligt släp ,

Blir så hög tyngdpunkt på lasten =svajjig


Har själv haft flertal pickuper men aldrig lastat skotern på flaket, mycket lättare att lasta släpet då.
beror ju på vad för pickis man har delvis, en japansk leksaks pickup klarar inte mycket last ovanpå lämmarna. men en usa pickup typ 3500 klarar det betydligt mycket bättre, då det sitter riktiga axlar och fjädring på en sån, sen har dom ju även bredden till fördel. och en med dubbelmontage är ju ännu bättre, dock svårt att hitta såna med drift på framaxeln också.

och ska man in efter en liten väg så är det lite bökigt att få runt släpet om man inte har nog stor och tung bil så man kan trycka ut släpet genom plogkarmarna/diket. sen att det är stora hjulhus gör det inte sämre, då det är lätt att kränga på kedjor snabbt om det vill sig illa ändå

vad man ska ha för ekipage beror helt och hållet på vars man mest är och härjar, för många räcker det oftast med en framhjulsdriven personbil eftersom det är plogat snoplaner/parkeringar på dom flesta lite större ställena. men ska man ut i skogen där det inte är så välplågat så är en 4wd jänkepickis bättre än en v70 med släp
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
Inte för att jag vill pinka i någons lägereld men två skotrar på en japsarpickis är inte listigt, för att inte säga antagligen tämligen olagligt. Om vi tar exemplet personbil så är det väl runt 60-100 kilo eller nåt sånt som är lovligt att ha i en takbox för att köregenskaperna inte ska försämras för mycket. Att skicka upp 500kg skotrar nästan till samma höjd, med lastens tyngdpunkt bakom bakaxeln, kan väl knappast bli bra.

I USA, där dom har tämligen friare regler kring lastvikter, är det fortfarande inte lagligt att lasta två skotrar på en 1500-pickis, och det är tre gånger mer bil än småjapsarna...... Jag hade för övrigt en Dodge 1500 och en skoter hur fint som helst, märktes knappt alls men då hade jag den på flakbotten. Tror inte jag skulle vilja ha två skotrar 80cm högre upp däremot.... Sen så en Dodge 1500, eller liknande, passerar säkerligen 3500kg med två skotrar på.

Två skotrar på flaket och inte amerikansktillverkat så är antagligen transporter/Crafter eller liknande det bästa alternativet för att lasten hamnar lägre, ska du ha amerikanskt så är det 2500/250-storleken som gäller.

Jajja, lasta hur ni vill men var beredda på att få skäll av "poppo", (och ev få lämna en del av lasten vid en kontroll).


Jo förresten, hur skulle det kännas om "ditt tattarlass" orsakade ett okontrollerat vobbel och du körde ihjäl nån?
 
Reactions: DanielWagenius