Sladdning Sävast 2015/2016

Oskarmannberg

Välkänd medlem
16 jan 2016
126
1
6
Boden
Nu kan ni även följa vårat jobb med lederna och bilder från klubben på instagram. savastskoterklubb heter vi där så in och följ!:)
 

weldion

Välkänd medlem
19 jan 2011
614
5
16
Tulleråsen
Nu kan ni även följa vårat jobb med lederna och bilder från klubben på instagram. savastskoterklubb heter vi där så in och följ!:)
Enda anledningen till att man skulle skaffa Instagram =)

Ni verkar ha en aktiv klubb! Önskar att det skulle vara litet mer aktivitet runt här där jag bor.
 

runte

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.048
2
38
Sävast Norbotten
Sladdat idag Sävast - sk.stugan - kraftledning mot Boden (Svalget) och Korsmyran, 1:a bilden mot Korsmyran, 2:a Tortesmyran
Tat lugnt, löst på leden

 

runte

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.048
2
38
Sävast Norbotten
Leif B och jag har denna vackra dag preparerat Sävast - mot Gruvberget - Börsttjärn - Nötmyran - Bäcken - kraftledningskorset - skoterstugan
Kan säga så mycket att ingen behöver tycka synd om oss Smiley smile trots passagen efter bäcken, se bild
Det skulle vara väldigt uppskattat om vi som färdas efter lederna skulle ta oss lite tid att bryta av snötyngda kvister som hänger ut över leden, det är inte optimalt att både sladda och stanna för att bryta/såga av kvistar och sly

Börsttjärn

Bäcken

Bäcken - Kvavisträsk

Nötmyran
 

Oskarmannberg

Välkänd medlem
16 jan 2016
126
1
6
Boden
Ser bra ut runar! Ett tips med movern är att låta kjedjorna vara spända så blir resultatet bättre då annanrs rullen o bladet följer kullarna på leden och inte hyvlar av och lägger igen. Bra utgång är att stå på en hård yta och spänna kjedjorna så bladet precis tar i marken och flytta ned den en till två länkar :)
 

runte

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.048
2
38
Sävast Norbotten
Nu efter dagens runda, Paradisön och Bodsvedjan, är alla våra leder sladdade efter senaste snöfallet


Nog måste det väl finnas fler än vi som sladdar som kan bryta/såga av sly och kvistar som hänger över leden, det upptar en stor del av sladdtiden, Undre bilden ett exempel, tämligen mycket kört men ingen har orkat med att bryta av en kvist
 

Oskarmannberg

Välkänd medlem
16 jan 2016
126
1
6
Boden
Skitkassa bilder men verkar inte kunna lägga upp med bättre kvalla? Nåväl.. jag o oskar b tog och sladda av från arnes under 97an kraftledningen förbi stugan och in bäcken mot gruvberget vände vid vändplanen där gammla leden ner över 97an gick och tillbaka över börstjärn tillbaka till järnvägen och hem. Var plusgrader på hemvägen så det var lite svårjobbat . Men vi tog och motorsåga bort det värsta träd och grenar som hängde över leden och skaka av snön i träden.
 

Attachments

runte

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.048
2
38
Sävast Norbotten
Har grävt fram timmerdoningarna om det ev. finns någon vänlig själ/medlem som vill skänka lite ved till skoterstugan, det är i stort sett slut där såg jag för någon dag sedan

uppe
 

runte

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.048
2
38
Sävast Norbotten
Tummen upp för den person som hade kört före mig under dagens sladdrunda, till skillnad mot många andra så denne man/kvinna kört som sig bör, högertrafik, det innebär mycket lättare att sladda samt att leden håller längre, riskerna för en kollision minimeras
Bild från Korsmyran där vi ansluter till Sunderbyns "illerspår" samt från Börsttjärn

 

pof54

Välkänd medlem
7 mar 2008
126
0
16
Jag sladdade av delar sävastön igår kväll. Det börjar bli svårt att ta sig över plogkarmarna på vissa ställen. Ner mot älven och från golfströmmen mot gamla OK.

Oskar B
 

runte

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.048
2
38
Sävast Norbotten
Puckelpist Sävast - Bodsvedjan, blev lite bättre efter sladdningen
I morgon ca 9.30 (sladdparkeringen) har Leif B och jag för avsikt att köra ut lite ved till stugan, om någon har möjlighet att haka på så vore det fint
Bilden där nya leden mot Bränslan och Gruvberget har sin början