slö f7

M.Pettsson

Välkänd medlem
6 jun 2006
770
0
16
Pite
har en 03 f7. bytt fjäder till nån svart från bengan och monterat 67g polarisvikter med startgrop. primären är i övrigt nyrenoverad. går rikigt bra men när de blir lite mer snö så känns den slö.
behöver tips på en lämplig fjäder till seken då backshiften är totalt värdelös.

vad sitter för drevning orginal? tänkte dreva ner 2kugg.

kanske ska tillägga att det sitter 44 matta på maskinen.
 

zlay3r

Välkänd medlem
19 mar 2008
302
0
16
testa spänna på ett steg på sekundären så kommer den att backshifta snabbare
 

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
Slut rullar/rull-lagringar, smuts i stora lagrena, slut stora lager eller nått annat fel på sekundären?
 

zlay3r

Välkänd medlem
19 mar 2008
302
0
16
testa en svart/röd från bengans, En sån har jag på 60g vikter och svart/orange i primären, men då har jag även en brantare helix
 

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
behövde tips på fjäder inte tips om var de kan kärva. har redan gått genom varatorerna.
Skriv vad du har gjort i tråden då om du vill slippa ha vettiga tips på sånt du redan har kollat... surkart! :)

Det är ovanligt att man måste göra nått radikalt i primären om man inte helt har skrivat bort sig i primären. Du får förmodligen byta både helix och fjäder om du har det symptomet och allt är i ordning.

Drevningen original är: 22/41 och 10 kuggars drivisar, det ger ca 170-180 kmh i toppfart.
Drevar du ner två kugg så ger det ca 155 -160 i toppfart vilket borde räcka för att mattan ska separera på hårt underlag.
 

M.Pettsson

Välkänd medlem
6 jun 2006
770
0
16
Pite
Skriv vad du har gjort i tråden då om du vill slippa ha vettiga tips på sånt du redan har kollat... surkart! :)

Det är ovanligt att man måste göra nått radikalt i primären om man inte helt har skrivat bort sig i primären. Du får förmodligen byta både helix och fjäder om du har det symptomet och allt är i ordning.

Drevningen original är: 22/41 och 10 kuggars drivisar, det ger ca 170-180 kmh i toppfart.
Drevar du ner två kugg så ger det ca 155 -160 i toppfart vilket borde räcka för att mattan ska separera på hårt underlag.
ursäkta :) allt löper lätt i seken och primären har nytt kors, vikter och fjäder. de känns som att varatorerna inte är bestyckade i förhållande till varandra, därför den förmodligen drar ner remmen när de går riktigt tungt.
vad händer om jag bara byter fjädern och inte helixen?
 

zlay3r

Välkänd medlem
19 mar 2008
302
0
16
Hur ska jag förklara, Helixen växlar, Fjädern bestämmer när den ska växla.
Ju brantare helix du har ju snabbare växlar den upp på fjädern.
Om vi säger så här. Ju starkare fjäder du har desto mer kraft kommer det att behövas för att den ska klättra lika långt på helixen som med en mjukare fjäder.
Fördelen med en tyngre fjäder är ju som sagt att backshiften blir mer aggresiv och den kommer att mata hårdare.

Att försöka ge konkreta förslag utan att veta hur just din maskin är, är mkt svårt. då precis alla maskiner är olika i effektkurvan och inställd i primärvariator och beroende på vilken helix du har.

Men det finns ju variatorkitt till din maskin som är beprövade och fungerar riktigt bra men går ju alltid att finjustera utifrån dom kitten för att passa in just på din maskin..

En bra start är ju att ta kontakt med Bengansmotor och prata med han, Han är rätt duktig på det där och kan ge goda råd. Sen så kan du ju kolla upp hur effekt kurvan ser ut F7an i generella drag och försöka kitta variatorerna så att när du trycker in full gas då hamnar varvtalet ganska nära max effekt och sen så stannar den där.

Som jag har gjort nu så är maxvarvet på min maskin 8200rpm, men min toppeffekt ligger på 7800rpm, efter det så går kurvan rakt ca 100rpm till sen börjar kurvan falla igen, Dvs jag vill ju inte att min maskin ska varva mer än 7800-7900rpm när jag trycker full gas, för då tappar jag ju effekt.
Så jag har kittat mina variatorer så att när jag trycker fullgas, då matar den upp på 8000rpm direkt och sen när den har börjat växla ut på sekundären då faller varvet till ca 7800rpm och jag hamnar på max effekt. och på så sätt kan jag få ut maximalt av motorn hela tiden ända tills variatorerna har växlat ut det som går. Enkelt att förklara om jag skulle ligga på 8000rpm hela tiden när jag trycker full gas då kommer det att ta längre tid att växla ut fullt än om jag ligger på 7800rpm.

Hoppas detta hjälpte dej