slö å orkeslös Yamaha

ascona71

Ny medlem
1 jan 2000
4
0
1
Har en Yamaha 440ss -83:a som beter sig konstigt.
Den startar lätt å går fint på tomgång och går bra de första 200 metrarna.Sen kommer problemet......den blir slö och orkeslös.
Problemet håller i sig MEN rätt som det är så går den bra igen,200 meter.Har rengjort förgasarna å tanken provat med separat tank å bytt bensinpump.Har provat utan luftboxen.Å bytt stift.
Vad är fel?? har inga erfarenheter från skotrar tidigare men på båtmotorer sitter det en givare i tanken för separatsmörjningen som begränsar varvet om oljenivån blir låg,finns sånt på skotrar??Finns det nån tempgivare som begränsar varvet om motorn blir för varm?
Har funderingar på om det kan va packboxen mellan vevhusen som läcker....är ju det sista jag vill reparera just nu.
Nån som har nån ide om vad som är fel på min "stenåldersskoter"

/Per


 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
[Uppdaterat: Senast editerat den 23-Dec-03 kl 09:11 AM (CET)]Mig veterligen så finns det varken olje- eller tempgivare på din SS (förutom den till oljelampan då).
Yttre packbox och annan tjuvluft så är det relativt enkelt att kolla (iaf på variator-sidan), men låter inte riktigt som problemet...skadar ju inte att kolla!
Palla upp skotern å plocka fram startgasen...varvar den upp när du sprutar mot packbox, insugsgummi etc. så tar den tjuvluft där!
 

ascona71

Ny medlem
1 jan 2000
4
0
1
Jo det får nog bli en runda med startgasen,å jag ska komma ihåg å palla upp den först....vore trist om den suger mängder tjuvluft,det blir ju ett jäkla springande då.
Har funderat på om det kunde vara packboxen MELLAN vevhusen,vet inte hur det i så fall skulle yttra sig.
Har funderat på om det är variatorn som "växlar upp" för fort,eller vad man nu kallar det.men då tycker jag att man till slut skulle "komma ikapp" om man åker på lättåkt underlag.
/Per

 

jajja

Medlem
1 jan 2000
27
0
1
Hade en STX 440 med samma problem. Felet försvann efter att jag bytte hattarna till tändstifeten.

 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
[Uppdaterat: Senast editerat den 27-Dec-03 kl 01:44 PM (CET)]Har varit med om dålig packbox mellan vevhusen på en CS 340, men den ville inte gå överhuvudtaget då, så direkta symptom har jag inte (men den borde kanske sura ordentligt då?).
Ang. om variatorerna växlar fel så plocka bort huv å variatorskydd å ta en tur...då ser du ju om den har växlat i botten efter de där 200 metrarna eller inte...
 

Bola

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.117
25
48
Den kan även tappa komp om p-boxen är kass,den komprimerade gasen släpps ut när kolven är i sitt lägsta läge och då blir det inte så mycket kvar att komprimera.
Och då blir dom svårstartade samt går nästan bara på väldigt höga varvtal.

Mvh: Bola.......
 

Dann

Välkänd medlem
1 jan 2000
278
0
16
Sundsvall
Visit site
kolla kolvringar, ta loss förknasarna och lufta dem, blås rent ORDENTLIGT inne i dem.
kolla luftfiltren och rengör. kolla så att det inte läcker från avgassystemet in i motorrummet (avgaserna därifrån kan då läcka in i luftboxen o knasa till det helt. min exciter har haft det problemet)
 

rogereriksson

Välkänd medlem
1 jan 2000
527
0
16
Kolla så att du har fri väg för avgaserna, har en komis där utblåset hamnat/lossnat från utblåshålet och låg mot baljan

Annars skulla jag nog kolla kolvarna..