Släpvagn till skotern

6031

Semi PRO sledder
21 jun 2006
95
0
0
Norrbotten
Försäkring på släpvagn . ?

Nä man behöver ingen försäkring. Det är inte lagstadgat som trafikförsäkring på bilen.

MEN. Utan försäkring så är ditt släp OCH din last på släpet oförsäkrat vid en ev. olycka.

Skulle du krocka på väg till fjällen och har två skotrar på ditt lilla släpvagn.
Så måste du vara extremt duktig på att knyta fast skotrarna och dom inte ska lämna ditt lilla släpvagn då släpet kastas runt bilen.
Då räcker det inte med ett liggunderlag för att skydda dina maskiner från gnuggskador, mot bilen.

Utan försäkring på släpvagnen så får du ingen ersättning för skoter eller släpvagn. Försäkringen på släpvagnen gäller ju all last som finns på släpet.

Så mitt råd är: Ta en försäkring på släpet också.

Kåpa: En släpvagn är inte färdigbyggd om kåpa saknas. Det är lika självklart som draget. Skulle aldrig byta bort mitt kåpsläp mot ett utan.
Men jag vill byta mitt 4P XL bigtwin. 3,80x2,10 mot ett större.
Hade det varit möjligt att ha ett lastbilssläp bakom personbilen skulle jag köpt ett. MED kåpa/kapell. Men min bil får inte dra ett så tungt släp.

charlie_one

Välkänd medlem
14 mar 2006
360
0
16
Norrbotten
Bilens försäkring ska täcka släp o last vid en olycka i trafiken, men det är inte dumt att försäkra släpet ändå ifall nån snor vagnen då den är löskopplad.

W

w3stman

Har en tikitreiler som är 275 lång. Så med en Venture på så går lemmarna att stänga precis. Med min är det ett glapp på cirkus 1dm åt varje håll. Den är otroligt smidig. Ingen skillnad att köra med det släpet kopplat plus att det väger under 750kg vilket betyder skattefritt och så är det något speciellt med besiktning. Kostade bara runt 10-15 tusen också. Dock har vi märkt att ett större släp vore praktiskare då vi har 2 skotrar:p

charlie_one

Välkänd medlem
14 mar 2006
360
0
16
Norrbotten
byggde mig ett eget av att cabby 532 i vintras, lastytan är bara :) 2,40 x 5 meter, men lastar nästan 1000 kg trots storleken.
köpte Julas 3 delade ramp, den blev perfekt till vagnen och så ställer jag den bara på högkant längst bak som bakläm vid transport.

Peggan

Välkänd medlem
25 jan 2005
684
0
16
56
Vallentuna
www.superclamp.se
Jag körde med en 4P long tvin utan kåpa förut och den drog mer soppa än den Big Twin med kåpa jag har nu. Lastar samma skotrar nu. Jag kör mycke släp varje vinter och tycker kåpa är ett måste för att inte förstöra skotern med sand och salt. Sen slipper man problemen med ihopfrusna spännband, samt att som någon sa tidigare, man får med packning och soppadunkarna är inte fulla i sand och snö som åker ner i tanken sen. Hade jag inte kört så mycke samt hållt mig på rena vintervägar så hade jag inte betalat för kåpan.

LindeMan

Välkänd medlem
4 aug 2007
804
0
16
Bilens försäkring ska täcka släp o last vid en olycka i trafiken, men det är inte dumt att försäkra släpet ändå ifall nån snor vagnen då den är löskopplad.

Precis vad ja skulle säga, fast en försäkring skadar ju inte, tror helförsäkrat kostar 300kr året på biltrailern.

Försäkring på släpvagn . ?

Skulle du krocka på väg till fjällen och har två skotrar på ditt lilla släpvagn.
Så måste du vara extremt duktig på att knyta fast skotrarna och dom inte ska lämna ditt lilla släpvagn då släpet kastas runt bilen.

Har inget å göra med försäkring, åker man med last så ska man surra fast lasten med den dubbla vikten framåt, halva vikten åt sidorna samt bakåt.

Ett spännband räcker ungefär 1 säsong om man använder det mycket, Jag å brorsan åker rally samt transportera skotrar så dom spännbanden e slut men man e för snål tyvärr

Tronic

Välkänd medlem
11 aug 2007
358
0
16
Sundsvall
Värt att tänka på är att sålänge skotern är ett registrerat fordon krävs det att den är HELFÖRSÄKRAD ifall du ska komma lite billigare undan om du krockar med bilen och har skotern på släpvagnen bakpå. Varken bilens eller släpvagnens försäkring täcker en registrerad skoter som transporteras.

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
byggde mig ett eget av att cabby 532 i vintras, lastytan är bara :) 2,40 x 5 meter, men lastar nästan 1000 kg trots storleken.
köpte Julas 3 delade ramp, den blev perfekt till vagnen och så ställer jag den bara på högkant längst bak som bakläm vid transport.
precis vad jag också ska göra!:rock:
har köpt en rutten cabby 532 -79 som ska bli storsläp.
tänker skita i lämmar men ha en hel drös me surrningsöglor.
hade tänkt 5X2m eftersom den är 2m bred nu, men ser nu att det går att göra bredare...hamnar hjulen väldigt långt in då?

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
nu har jag mätt,funderat samt kollat med bilprovningens tekniska support.
flaket kommer att bli 220 brett med inbyggda hjulhus i kraftig(minst 2mm)plåt,ungefär såhär: http://www.slapvagnsrep.se/imgcontent/imgModB2.jpg
längden kommer att variera eftersom jag skall ha v-front så som på floe trailers. http://www.floeintl.com/trailers.asp?pageName=trailersVFront&sm=7 men i mitten blir den iaf. 580 lång:rock:
samt att den trekantiga flakbiten längst fram blir också lock till ett litet förvaringsutrymme mellan rambalkarna.

sen blir det förvaring av flyttbar ramp dold under vagnen,den kan då användas även framtill för avkörning via v-fronten.
flaket blir i formplywood utan lämmar,men med många surrningsfästen.

den kommer också att typas med en 750 kg kulhandske så att man får dra den med alla bilar.(hellre överlast än olovlig körning)
-vagnen i sig klarar 1200 kg totalvikt.
tanken är att få plats med 4 skotrar.
total budget är ca: 7000:- + eget arbete.

alexx

Välkänd medlem
1 dec 2007
116
1
6
Kiruna
släp? nää själv har man en liten buss/lätt lastbil som skotern och motocrossen åker runt i.