Släpkärra

Erik - RX1 GT

Välkänd medlem
14 mar 2009
118
0
6
Hej,

Behöver införskaffa en släpkärra.
Vad skall man köpa?

Skall använda till att köra skotern på, hämta ett & annat vedlass, kunna last två enduros.

Skall man satsa på Eu-släpp, kåpa, gallerkärra.
beg/nytt.

Förslag på tillverkare.

vad för mått krävs för att köra två skotrar på?

all lämplig info motags gärna.
 
D

Draken

180x325 behövs då minst för att lasta två moderna skotrar på,gärna större eller åtminstone längre.
 

Strikemaster

Välkänd medlem
12 sept 2008
110
0
6
S:a Norrland
4P Twin XL med kåpa köpte jag och är helnöjd. Den är 185 x 370 cm och lastar 970kg totalvikt 1300 men den finns med totalvikt 1000kg också.
 

Grovsnus

Välkänd medlem
9 dec 2007
778
0
16
luleå
köpte en 3S Alutrailer 1,55 x 6m, 940 kg lastvikt 1300kg totalvikt
men har inte provat den med skotrar på ännu, utvärderingen sker till helgen :)

bra att dra bakom bilen då hjulbasen är samma som bilen
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Fett, dock så kan 6meter lång bli lite jobbig :) Har en 6 meters husvagn, dom vrider ju sig en del när man backar tex...

Men åter till topic: Ska du ha med eller utan kåpa ? Med kåpa behöver du en större vagn om två maskiner ska få plats, än utan kåpa. Minst 185* 370 bör du ha med kåpa. Utan kåpa 180*320 , typ.
 

Robbbo

Välkänd medlem
22 jan 2006
1.578
0
16
Luleå
berrob.. varför husvagnen svänger är ju för att du svänger med bilen?
Bara fint med stort släp.. ju större desto bättre :) Och väldigt fint om man kan lasta bil på det också :D
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Måste bara fråga er som har släp med kåpa (gärna modell större), eran bensin kostnad måste öka något dramatiskt?

Vi har ett 130*280cm (inner mått). efter en Audi a3 1.8 N/A.
Med lämmarna på släpet förbrukar den 2dl/milen mer än utan.
Utan lämmar ligger bensin förbrukninen runt 0.9 liter/milen.

Detta med en 250kg skoter på släpet.

Kan bara tänka mig med kåpa.. Borde ju bli hiskligt mycket mer.
 

anders_rtx

Medlem
25 jan 2009
22
0
1
Nora
Måste bara fråga er som har släp med kåpa (gärna modell större), eran bensin kostnad måste öka något dramatiskt?

Vi har ett 130*280cm (inner mått). efter en Audi a3 1.8 N/A.
Med lämmarna på släpet förbrukar den 2dl/milen mer än utan.
Utan lämmar ligger bensin förbrukninen runt 0.9 liter/milen.

Detta med en 250kg skoter på släpet.

Kan bara tänka mig med kåpa.. Borde ju bli hiskligt mycket mer.
körde med ett 4P släp 210x427med kåpa ca 37 mil enkel resa och dragbilen var en caddy life 1,9tdi. har för mig att jag låg runt 0,88 liter milen med den.. och 2 skotrar i släpet.. det släpet är cirka ett halvår gammalt... däremot drog jag ett modell äldre öppet släp flakmått 180x330 och där slutade förbrukningen på 0,86 liter per mil och det vart jag förvånad över.. bromsarna låg inte på men oj vad tungt det gick.. det blev ja förvånad över!

men för trådens skulle så skulle jag rekomendera ett 4p.. tittar själv efter en som är 185x427 inline modellen.. och absolut med kåpa! mvh
 

Grovsnus

Välkänd medlem
9 dec 2007
778
0
16
luleå
när det börjar slaska är det fint med kåpa, skotern och släpet blir ju rätt schmytsig

men om det är kallt tycker jag inte det spelar lika stor roll

men hade jag haft miljarders med pengar hade det givet blivit med kåpa, tycker bara de är onödigt dyra.
 

Strikemaster

Välkänd medlem
12 sept 2008
110
0
6
S:a Norrland
Jag har som sagt ett 4P Twin XL med kåpa och när jag kör med det så stiger bränsleförbrukningen med 1 - 3dl milen. Tidigare hade jag en mindre Brenderup 130 x 260 cm utan kåpa och med den ökade förbrukningen ungefär lika mycket. Enda nackdelen med mitt 4P är att den inte spårar i bilspåren så när man åker på oplogad väg så går det lite tyngre än om vagnen spårar i bilspåren. Hur som helst så överväger fördelarna denna nackdel iaf för mig. Just ja, jag drar med en Volvo V70 2,4 170hk -06 som med vagnen vill ha 1 - 1,2l/milen.
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.255
78
48
Övik
Har kört rätt mycket med en 4P Inline XL (185x427) kåpvagn, 1300kg axel. Går riktigt lätt att dra, mycket tack vare att hjulhusen är infälld i vagnen. Körde upp till fjälls med våran Passat Variant 2.0 TDI 4-motion med snittförbrukning på 0.87 l/mil. Då med hyffsat tempo och 2 fulltankade kortbandare. Körde sen samma vagn med min BMW 525 Touring -02 med en kortbandare på efter blöt landsväg, snittade 120-130. Den ville ha 1.3 l/mil.

Har även en öppen vagn med måtten 175x330, dock en äldre ÅTM. Den går då bannemej inge lättare att dra, har ungefär samma förbrukning trots lättare last...

4P verkar i överlag vara riktigt prisvärda vagnar, drygt 40 papp för ovan nämnda med kåpa. Nackdelen är att dom inte har lackade kåpor från fabrik, finns nog bara hos de dyrare märkena.

Annars finns ju Reko trailer som verkar ha fina vagnar, även Fogelsta. 3S är lite dyrare men ser riktigt rejäla ut, sen har du ju Lööve och Heco som är i topp.

Tiki treiler har jag inte hört mycket om, mer än att dom finns.
 

Stoft

Banned
13 nov 2006
2.596
0
36
Måste bara fråga er som har släp med kåpa (gärna modell större), eran bensin kostnad måste öka något dramatiskt?

Vi har ett 130*280cm (inner mått). efter en Audi a3 1.8 N/A.
Med lämmarna på släpet förbrukar den 2dl/milen mer än utan.
Utan lämmar ligger bensin förbrukninen runt 0.9 liter/milen.

Detta med en 250kg skoter på släpet.

Kan bara tänka mig med kåpa.. Borde ju bli hiskligt mycket mer.
Det blir otroligt mycket högre förbrukning. Hade ett litet fogelsta i sommras och när vi blåste ner till Skåne så låg bilen på runt 2L milen i en hastighet på runt 110-120km/h. Har ett större släp med samma märke fast utan kåpa och med det påkopplat så märks det knappt inget på bensinförbrukningen.
Drar ca 0.8L milen.

Fogelsta är ett väldigt prisvärt märke!
 

anders_rtx

Medlem
25 jan 2009
22
0
1
Nora
Har även en öppen vagn med måtten 175x330, dock en äldre ÅTM. Den går då bannemej inge lättare att dra, har ungefär samma förbrukning trots lättare last...

det var ett äldre ÅTM släp som jag drog med oxå..:hmmmm: den går mkt tyngre än min polarvagn från -76 som lastar tre skotrar! :D
 

steffemelloydn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.347
1
16
Piteå
Hej,
Behöver införskaffa en släpkärra.
Vad skall man köpa?
Skall använda till att köra skotern på, hämta ett & annat vedlass, kunna last två enduros.
Skall man satsa på Eu-släpp, kåpa, gallerkärra.
beg/nytt.
Förslag på tillverkare.
vad för mått krävs för att köra två skotrar på?
all lämplig info motags gärna.
Har en äldre Br. Fransson, flakmått 180x280 och på denna rymmer jag en Ski-Doo Grand Touring 700 och en Lynx Ranger 2000 om jag plockar bort båda lämmarna. Doc så har jag nu även köpt mig en Lynx Adventure och då rymmer jag inte den och Ski-Doo:n så nu är jag i bytartagen. Tror det blir en 4P Big Twin
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.107
929
113
Stora Blåsjön
Har själv 4P Big Twin med kåpa och det är väldigt smidigt när man ska på med 2st skotrar.
Väldigt fint men kåpa speciellt på våren, sen behöver man knappt spänna fast skotrarna heller för dom kommer som med iallfall, så det går snabbt att lasta :)

Det drar väll en hel del soppa också ca 6-7dl extra jämfört med utan släp men då snålar man inte med gasen heller för man vill ju komma fram fort. Drar runt litern utan släpet.