Släp typ 4p ?

Sir Alop

Välkänd medlem
30 sept 2011
1.078
0
16
4p 210 x 380 är då perfekt om man ska ha 2st 155" och några dunkar var med sig.

Sen finns det ju 4p som är 185 x 427 också om man vill ha lite smalare,dock har jag aldrig lastat samma ekipage på ett sånt så jag vet ej hur det funkar.
 

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
Mitt 4P med kåpa är 360x185. Får på två Pro-RMK 155" på det.
Är ju inte överdrivet med plats över men går att pussla dit reservhjul och någon dunk också. Vet inte om Yammorna kan vara bredare över höfterna så det ställer till det?


Ett tips är ju att du "lastar"/parkerar skotrarna antingen i garaget eller ja ute på backen lika som dom hade stått på släpet och mäter eller tejpar en ruta så får du ju ett hum om måtten.
 

Kekken

Välkänd medlem
9 mar 2007
421
0
16
Lycksele
Tänk oxå på att om du har högt styre kan de ställa till de i vissa kåpor då dom har lite mera "sluttning" på väggarna så styret tar i om man måste ställa skotern längst ut mot kanten :).
 

Mr_Ed

Välkänd medlem
2 mar 2008
358
0
16
Lika bra o slå till på 185*430 du kommer inte o ångra dig bättre med plats över.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.466
378
83
Malå/Adak
En släps storlek begränsas av tre saker. Budgetens storlek, parkeringsplatsens storlek och körkortets "storlek".

Så stor som möjligt är min filosofi! Hade gärna en vagn som var 185x550.
(man kan packa en jätteliten pryttel i en stor låda men inte en stor pryttel i en liten).

Finns fördelar med att inte ha bredare vagn än 1,80-ish, börjar vagnen vara 220 så behövs egentligen husvagnsspeglar om man ha kåpa och drar med en vanlig bil.
 

Sir Alop

Välkänd medlem
30 sept 2011
1.078
0
16
Jag lånade kompisens 4p 185 x 427 med kåpa och tom det var för brett för vanliga speglar på en stor kombibil,var tvungen att sicksacka ibland för att se om man hade någon som låg bakom...
Men när jag kör det egna 210 x 380 utan kåpa så går det bra att se bakåt,plus att det går mycket lättare att dra.
 

JOK

Välkänd medlem
22 aug 2013
442
2
18
Norrbotten
Min vagn är 210x560, det år alldeles lagom och skulle inte vilja ha fet mindre. Tre maskiner med bränsle ryms lämpligt och tre är ju ganska lagom i bilen med..
 

AC/DC

Välkänd medlem
3 nov 2008
568
1
16
Boden
OT: Är det någon som har koll på vilka fälgar som ryms eller går att använda på dom nya 4p släpen?
Är et måttet fortfarande 30?

Hade varit kul om det gick montera en 7X16 fälg för att få ett större utbud, dock ej förstärkta men den risken är jag beredd att ta.

Enzo YLA trailer känns lite tråkiga

Har inte fått mitt släp än så det vore kul om någon har lite koll och kan ge en tips på dimensioner som funkar.
 

JohanL_EFI

Välkänd medlem
13 feb 2009
922
0
16
Örnsköldsvik
OT: Är det någon som har koll på vilka fälgar som ryms eller går att använda på dom nya 4p släpen?
Är et måttet fortfarande 30?

Hade varit kul om det gick montera en 7X16 fälg för att få ett större utbud, dock ej förstärkta men den risken är jag beredd att ta.

Enzo YLA trailer känns lite tråkiga

Har inte fått mitt släp än så det vore kul om någon har lite koll och kan ge en tips på dimensioner som funkar.
Ja provade 16" med 205/55 16 på gamla släpet. För jag hadde en uppsättning fälgar.
Inte en möjlighet. Dels för att det var för stort ET på mina fälgar och som du skriver någon stans kring ET 30-33 brukar väl orginal plåtisar ha.
Men hela däcket och fälgen var för bra. Hade plats funnits på insidan mot ram. Så hade dom går rakt in i skärmen på utsidan.

Deta gör i min mening att ca 185 orna som sitter är bland det bredaste så går dit. Har svårt att tro att det skulle vara enklet att hitta en smal 16" fälg eller däck för den delen. Ex 7x16 fälg tror jag därför inte alls på.

Tror mer på att satsa på någon 14" , 15" fälg där borde det gå hitta saker som fungerar.
 

AC/DC

Välkänd medlem
3 nov 2008
568
1
16
Boden
Ok, tack.

Ja jag får väll se om det finns mer plats på det nya, men det tvilar jag på.

Tack för hjälpen!