Skyddväst köpråd

ssoderholm

Medlem
17 aug 2018
9
1
3
26
Bollstabruk
Tjena, ska uppgradera från ryggskydd till en väst, och har spanat lite på leatt 3DF airfit, men finns ju massa olika av dom så vet inte vilken som är bäst?
Eller finns det några andra bra alternativ? Tack på förhand.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Jag har 3df airfit skyddsjackan och den sitter skönt. Den kan dock bli lite väl varm vid aktiv körning. Jag har oftast ett tunt underställ som tar upp den värsta svetten men jag blir oftast sjöblöt vid aktiv körning. Den går att tvätta men det är lite bökigt att sätta tillbaka skydden i den. Den är tänkt att användas direkt mot bar kropp och då hade jag säkert svettats mindre men den behövs ändå tvättas titt som tätt så jag vet inte vad som är bäst. Det verkar dock skydda hyffsat bra för jag har slagit i rejält några gånger utan att jag har fått några skador.
Jag har även en Fox skyddsjacka som är hård och den tycker jag funkar lika bra. Den slipper man dock tvätta när man blivit sjöblöt av svett. Upplever inte att jag blir lika svettig i den heller. Den saknar dock armbågsskydd vilket kan kännas ibland när man drar in en armbåge i ett träd eller liknande.
Skulle jag köpt nytt nu skulle jag nog tittat på leatts hårda skyddsjackor. De verkar kompletta.

Många kör med tekvest, jag har aldrig provat men jag tycker de verkar lite klumpiga på något vis men som sagt jag har ingen egen erfarenhet av dem. Det jag vet dock är att om det är bökigt eller oskönt att använda kommer det inte att användas heller och då gör det ju liten nytta.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
377
83
Malå/Adak
..... Det jag vet dock är att om det är bökigt eller oskönt att använda kommer det inte att användas heller och då gör det ju liten nytta.
Alla västar känns ivägen när man börjar så oavsett vilken man väljer får man räkna med en period av invänjning.

Har själv kört TekVest i 15 år och tycker det funkar bra.
 

Sneeuwscooter

Välkänd medlem
6 jan 2017
132
24
18
Nederländerna
elcomanagement.nl
Jag känner alltid att skyddsvästar är för höga (framsidan). Den sårbara buken är inte eller knappast skyddad.
I sig självt logiskt, eftersom friåkning du främst står, men med 'normal åkning' sitter du, då behövs inget skydd för buken.
 

Sneeuwscooter

Välkänd medlem
6 jan 2017
132
24
18
Nederländerna
elcomanagement.nl
Jag hitta bra trådar på HCS:
och
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
377
83
Malå/Adak
Jag känner alltid att skyddsvästar är för höga (framsidan). Den sårbara buken är inte eller knappast skyddad.
I sig självt logiskt, eftersom friåkning du främst står, men med 'normal åkning' sitter du, då behövs inget skydd för buken.
Jag håller med om att TekVestarna kunde varit lite längre, både bak-, och framsida.

Men en sak är säker, dom hjälper definitivt. Jag har hunnit med att göra några rejäla kvaddar på dessa åren, både med skoter och endurohoj, och utan den vette fan om jag varit med längre.
 

A.Holm

Välkänd medlem
8 feb 2007
2.783
55
48
Grängesberg
Har kört med Tekvest i många år, tyckte det funkade okej.
Men man blir ju lite klumpig.
Var i princip omöjligt att öppna dragkedjor i armhålan tex.

Bytte till Leatt 3D airfit.
Smidigheten är mycket bättre.
Håller dock med om att dom kan vara lite kort fram.
 

ssoderholm

Medlem
17 aug 2018
9
1
3
26
Bollstabruk
Har kört med Tekvest i många år, tyckte det funkade okej.
Men man blir ju lite klumpig.
Var i princip omöjligt att öppna dragkedjor i armhålan tex.

Bytte till Leatt 3D airfit.
Smidigheten är mycket bättre.
Håller dock med om att dom kan vara lite kort fram.
Hittar endast klim tekvest i Sverige, finns det andra alternativ som kanske blir lite billigare? (Tänker att den blir dyrare pga klimloggan)
 

Psycho Dave

Välkänd medlem
10 nov 2010
717
80
28
Norderåsen
Jag använde en TekVest Rally Pro förut men den är liksom den vanliga Freestyle inte kompatibel med nackskydd. Då jag använder ett Leatt nackskydd ibland så blev det då en Leatt Body Protector 5.5 jacka som funkar med nackskydd. Det jag gillar med båda dessa är att de båda har sidoskydd för revbenen vilket jag uppskattar, många skydd förutsätter att man bara slår i bröst och rygg. Det känns som att TekVest har bättre sidoskydd än Leatt då den omsluter hela överkroppen, men det gör också att man känner sig mindre rörlig i överkroppen med den och den är lite varmare i alla fall i jämförelse mellan de två modeller jag har använt. Leatt Body Protector 5.5 har ju hårdplastskydd på både axlar och armbågar vilket är skönt att ha då träd är hårda, men plast väger och min Leatt Body Protector 5.5 väger 2,6 kg att jämföra med 1,8 kg för min TekVest Rally Pro. Vad jag har sett så är det få skydd som erbjuder någon form av skydd för sidorna så skulle jag köpa nytt skydd idag så skulle mitt val fortfarande hamna på Leatt Body Protector 5.5 eller den nya Leatt Body Protector 6.5.
 

ssoderholm

Medlem
17 aug 2018
9
1
3
26
Bollstabruk
Slog till på en 509 backcountry tekvest på rean på skoterdelen, kändes bra, lite klumpig då jag inte är van väst men man vänjer sig väl med tiden tänker jag, nu slipper man kanske kvadda kroppen lika mycket vid krasch😃
 
Reactions: JAAG