Skyddsjacka

Hence84

Välkänd medlem
25 sept 2011
408
2
16
Luleå
Hej, är ute efter en skyddsjacka, har funderat på Leatt 3DF men är nu inne på att köra på vanliga jackor.
T.ex. Leatt Adventure
http://www.chainreactioncycles.com/se/en/leatt-body-protector-adventure-2013/rp-prod68342

Thor Impact Rig SE
http://www.rinab.nu/cross-enduro-a/Personlig utrustning/Skyddsutrustning/Skyddsvaestar/Skyddsvaest-Thor-Impact-RIG-SE.htm

Vad ska man köra på? Finns säkert andra med, ska åka och prova men kan ändå vara bra att veta vilka man ska passa sig för.

Jag blir ofta väldigt varm så att dom är varma är ingen fördel :)

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Kör själv med en Fox skyddsjacka. Sitter skönt och känns inte klumpig.
Dock så passar den ju inte så värst bra med nackskydd så funderar på att byta till nånannan.
Har provat leatt jackan men där var ryggskyddet för kort även på största modellen. (190cm)

Nån fler skyddsjacka som är kompatibel med leatt brace?

potatisgrisen

Välkänd medlem
21 jan 2013
1.563
3
16
flarken
jag kör med Sinisalo skyddsjacka. men upplever att den blir VÄLDIGT kall över bröstet när man blåser hem efter en dag svettandes i skogen. plasten kyler nått fruktansvärt även genom varmare jackor.. dessutom så har jag blivit lite väl fet..

Så det är dags för en ny och undrar hur ni upplever kyleffekten på de olika västarna! (vill inte ha någon stor och klumpig, utan tex en sån leatt som visas i översta länken.

aldrig åkt med nackskydd, provat i butik men tycker de känns klumpiga, ni som åker nackskydd.. vänjer man sig? har det räddat nacken någon gång?

EJakobsen

Välkänd medlem
4 apr 2012
880
2
18
Hassela
Kör med tekvest, ingen jacka men troligen det bästa skyddet för skoter.
Blir man för varm inpå våren så kränger man på sig skyddet utanpå kläderna.

Mvh Erland

Jonte96.

Välkänd medlem
23 nov 2010
1.498
1
16
Vilhelmina, Åre
aldrig åkt med nackskydd, provat i butik men tycker de känns klumpiga, ni som åker nackskydd.. vänjer man sig? har det räddat nacken någon gång?
Tror jag kan svara bäst på den frågan... Jag skulle inte leva just nu om jag inte hade använt nackskydd. Billigare livsförsäkring beskriver nog nackskyddet bäst.
Att dom känns klumpiga märker du aldrig av.

Kör med en Thor Impact Rig och den är nog bland det smidigaste du kan ha om du vill ha en jacka med hårda skydd.
Leatt är smidigast då den har mjuka skydd, dock så måste du köpa en ryggplatta isåfall för den som sitter på gör absolut ingen nytta.

Edit: såg att det var länkat till Leatts jacka med hårda skydd och inte mjuka...