Skuret drivaxellager Pantera 580 EFI -98

Cunningham

Medlem
12 apr 2023
5
0
1
61
Norrland
Drivaxeln lossnade från lagret som skurit på Vänstra sidan samt försköts/ drogs ca 5 cm bakåt av mattan och som en följd av detta trycktes axeln in något i växellådan på H sida.
I och med att drivaxeln försköts bakåt på Vsida gick ena gaffeln för växelfunktionen sönder och det stora drevet för backfunktionen nötte i lättmetallen något på H sida.
Lagret på Högra sidan såg ut att trycks snett ut genom den trekantiga lagerhållaren. Vet ej om lagret tagit skada eller rört sig på axeln. Utanför lagret mot splinset som växeldreven
sitter på ser det ut att vara en lagerbana ? (eller kanske en distansbussning) Men är det så måste isåfall lagret tryckts längre in på axeln. Men borde det inte vara en annan diameter på axeln åt det hållet ? Alltså omöjligt. Lagret känns Ok när man snurrar på det. Axelns längd utanför lagret ca 24mm. Bussning/lagerbana 6mm, splines 18mm.
På V sida ser man axeländan och en bussning med insexskruvar. Mätar man axeltappen som har suttiit i lagret så förefaller det inte ha varit med mer än ca 7mm.

Lagret på H sidan sitter fast och har haft olja hela tiden så man kan ev skippa att byta det ? om det nu inte har förskjutits på axeln ?
Men ifall det ska bytas hur gör man. Måste man ta ut drivaxeln och pressar ut lagret och senare på. För att sedan föra in den sidan i växellådan för att sedan trycka in axeltappen i lagret på variatorsidan ? Min fråga till forumet är hur går man tillväga för att byta lagrena ?
Blev en omständig beskrivning men hoppas på någon som gjort samma jobb tidigare, som kan bidra men erfarenhet. Det kanske är ungefär på samma sätt i många skotrar.
 

Attachments

jaktviggen

Välkänd medlem
22 dec 2006
232
2
18
timrå
På växellåd sidan brukar jag ta dremeln och liten kapskiva och kapa yttre lagerbanan sen är det bara slacka på mattan och dra ut drivaxeln. Lätt och knacka bort lagren när axeln är lös. Montering ha vänstra lagret monterat på axeln och stick in axeln i kedjehuset på höger sida utan lager .skruva ihop lite på vänstersidan och sedan montera lagret på höger sidan utifrån .lagerhållare k på högersidan brukar jag lägga på lite packnings tätning innan jag drar ihop
 

Cunningham

Medlem
12 apr 2023
5
0
1
61
Norrland
ok. tack. men hur monterar man lagret på höger sida ? man kan ju inte pressa på det. Är det ett lager som man kan låsa den inre lagerbanan med skruv eller vrider och låser den på axeln.
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.254
77
48
Övik
Konstruktionen på den där skiljer sig mot de flesta andra maskiner, och om jag får gissa utan att någon blir sur så har nog motorerna tagit slut före drivaxellagrena på dessa mellangamla kissar, därför lite glest med svar :)

Men. Oftast så sitter det bara såna lagerskålar på variatorsidan, sen ligger bara axeln löst i lagret i växellådan. Då brukar det kunna vara ett excenterlager med låsskruv i insex inne i bandtunneln, ta lös alla lagerskålar så att drivaxeln är lös, då ser du ganska omgående hur det ligger till
 

jaktviggen

Välkänd medlem
22 dec 2006
232
2
18
timrå
Ja två lagerskålar med 3 bultar på variator sidan och även vinkelväxel till hastighetsmätare sitter i dom bultarna.
På växellådsidan är det en lagerskål med 3 muttrar den andra lagerskålen är i växellådan (lagret skjuts på)
Det är presition så det kan testas med drivaxeln lös