Skuren ski doo renegade 800r, 09!

Duude

Ny medlem
20 okt 2011
4
0
1
Tjena!
Så vare de här med min vanliga tur igen! Köpte en nyare ski doo för 5 månader sen. Var ut i helgen och körde och stannade och grilla korv en timme, kör sedan drygt 200 meter och ska trycka upp den på res sedan tvär dör den. Väntar drygt en minut och startar upp den, knappt någon tomgång sedan dör den typ direkt. Sedan blir den stumm på dragsnöre och startmotorn. Fattar inte, de är en ski doo renegade 800r, 09. Den har gått 350 mil och är servad på en verkstad för 30 mil sedan. Har inte öppnat motorn ännu men drar slutsatsen att den har värmenypet eller något. Dock är den duktig på att dricka relativt mycket olja. Är verkligen inte någon höjdare när de kommer till mekning utav skotrar. Vad tror ni som är lite kunnigare, ska man lämna in skotern till en riktig verkstad som tittar på den och kanske byter kolvar och cylinder om de nu blir aktuellt. Dessutom som jag fattade så verkar de inte som man borrar upp nikasil cyllindrar, eller är de jag som har fel? Finns de några andra grejer de kan vara som man kan testa. Vevaxeln kan väl aldrig ha gått redan nu?

Tacksam för svar!
Mvh David
 

Martini_80

Välkänd medlem
1 jan 2000
615
7
18
Mora/Västerås
Tråkigt!

Har min skoter stått så länge som en timme så brukar jag ge den en stund att bli riktigt varm igen innan jag plågar den. Anledningen till att jag gör det är för att kolven blir varmare snabbare än cylindrarna och expanderar därför snabbare. Vet inte om det är nödvändigt eller spelar nån roll men så brukar iaf jag göra.


Hoppas det är snabbt fixat iaf så du får åka snart igen!
 

Duude

Ny medlem
20 okt 2011
4
0
1
Jo brukar vara noga med sådant jag med, men hade kört några mil innan så den var ju iaf "uppvärmd". Dock synd att påsken ligger tre veckor framåt så de kan bli tajt med skoteråkningen till dess!
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Kolla insugskummina. Vanligt dom spricker.
Kan även vara skit i förgasare som gör den går magert.
Full gas efter långre stillestånd får man skylla sej själv om det går sönder.
När en skoter servas på verkstad gör dom i stort: smörjar boggin å byter kedjehus olja så det är ingen garanti för att den inte ska rasa. Däremot borde dom kolla över insugsgummina om det nu skulle var det som är felet.
Händer även att vevaxelpackboxarna pajjar så den drar luft där som resulterar i både kolv nypning eller rasade vevaxel lager.

Så är det väldigt beroende på hur man kör. En gubbe som tar lång turer å smyger på isen för att hitta ett pimpel hål kan säker köra 2000mil på ett par kolvar medans dom som plågar grejjerna hela dagarna bör byta kolvar vid ca 500mil om inte ännu tidigare om du kör ricktigt hårt.