Skuren RMK 700

Boyen

Välkänd medlem
1 jan 2000
300
0
16
Kiruna
Köpte i torsdags en RMK 700 -00 från en handlare.
Hann köra 25 km sen skar den. Vad kan detta bero på. Det syns inga läckage eller spruckna slangar. Lyckligtvis är det garanti på den så det är bara att lämna in den.
 

Norrx

Medlem
1 jan 2000
6
0
1
Ja skulle tro att de är olje pumpen som pajat eller att de har varit skit i olje burken
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Vad var det som hände, närmare bestämt? Var det skärning mellan kolv och cylinder, eller havererade nån kolvring (kanske efter brännskada på kolvtoppen)? Eller hände något i vevpartiet (ramlager, vevlager, kolvbult)?
Under vilka förhållanden hände det (hur körde du just innan haveriet, temperatur, yrsnö)?

Om folk säger att en motor har skurit så kan de mena precis vilka sorters haverier som helst...man måste beskriva felet bättre om någon ska kunna komma fram till en bra förklaring till det.
 

Boyen

Välkänd medlem
1 jan 2000
300
0
16
Kiruna
Jag körde 86 km/h på en sjö 573 möh i 26 cm snödjup. Det blåste 2,03 m/s NO-riktning. Marktemperaturen var -2,3*C och lufttemperaturen var -0,8*C. Motorn tvärdog och när jag kände på primärvariatorn var den stum.
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Motorn tvärdog, säger du...small det till och blev tvärstopp eler var det snarare ett "mjukt tvärstopp"? Slamrade det kraftigt när det hände?
Syns det några skador utanpå motorn (hål i vevhuset t ex? Ser man något misstänkt (brännhål i kolven, metallpärlor i sotet t ex )om man försöker titta ner i tändstiftshålen? Hur ser tändstiften ut?
 

Boyen

Välkänd medlem
1 jan 2000
300
0
16
Kiruna
[Uppdaterat: Senast editerat den 17-Feb-04 kl 07:22 PM (CET)]Motorn tvärdog som när man slår av tändningen. Skotern är på rep nu så får se vad obduktionen säger.

EDIT 2004-02-17: Obduktionen visade att förra ägaren bestyckat förgasarna för snålt. På fredag är maskinen klar