Skuren Pro rmk 600 -15 vad kan orsaka detta (bilder)

xoredge

Välkänd medlem
14 feb 2009
498
5
18
Umeå
Vad tror ni orsakat detta ? Jag han köra 1 km drygt efter varmkört den.
Motor temp låg på drygt 50 grader och motor lampa / DET varning har inte lyst. Det jag kände innan den behaga haverera var att den huckra till och va lite slö.
För övrigt är den körd med för en vecka sedan i fjälls. Jag tycker den gick helt okej då förutom att det var vid ett tilfälle den hade lite svårt att få upp varvet till 8200rpm vid ett tillfälle.

Satt nån grön oring i spridar hålet på den skurna cylindern som ser skadad ut jämfört med den fräscha cylindern (se bild)

Teorier angående detta ?

Motorn Har Vforce3R, PAR topp 12.5 och BMP modifierade luftbox.









 
Last edited:

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.082
885
113
Stora Blåsjön
Ang den gröna tätningen så har den trolige täppt till spridaren något. Fel vid ihopmontering, den har lossnat lite och man har pressat dit spridaren ändå. Därför ska man montera spridarna innan man sätter dit toppen för att kontrollera att spridaren sticker in i cylindern som den ska.
Har du eller någon tidigare ägare bytt kolv/kolvar på den?
 

xoredge

Välkänd medlem
14 feb 2009
498
5
18
Umeå
Ang den gröna tätningen så har den trolige täppt till spridaren något. Fel vid ihopmontering, den har lossnat lite och man har pressat dit spridaren ändå. Därför ska man montera spridarna innan man sätter dit toppen för att kontrollera att spridaren sticker in i cylindern som den ska.
Har du eller någon tidigare ägare bytt kolv/kolvar på den?
Jag har haft skotern sen ny så det är original kolvar som sitter där och jag har inte skruvat loss spridarna nån gång så man skulle ju kunna misstänka att dom suttit så sen ny.
Den har varit lite tjurig att få i backen detta år kan jag tillägga läste nånstans att det kunde bero på låg kompa så detta kanske varit på gång ett tag ?
 

xoredge

Välkänd medlem
14 feb 2009
498
5
18
Umeå
Jag skulle vilja flödesmäta mina spridare var kan man skicka polaris spridare för test ?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
Om den skurit på båda cylindrarna "samtidigt" så kan de knappast va spridarna jag menar bägge kan inte lägga av samtidigt. Bränslebrist pga lågt bränsletryck kan däremot ge detta problem.
Och för het vattentemp blev de inte heller skriver du......?
Har du kört utan olja?
Oljepump väck?
 

xoredge

Välkänd medlem
14 feb 2009
498
5
18
Umeå
Om den skurit på båda cylindrarna "samtidigt" så kan de knappast va spridarna jag menar bägge kan inte lägga av samtidigt. Bränslebrist pga lågt bränsletryck kan däremot ge detta problem.
Och för het vattentemp blev de inte heller skriver du......?
Har du kört utan olja?
Oljepump väck?
Hej
Den högra cylindern/kolven ser normal ut.
Fyllde på ca 1-2dl olja innan jag starta den igår morse så den var nästan full. Jag kunde inte se någon luftbubbla eller att det saknades olja i nån slang vid demont av cylinder.
Oljepumpens funktion törs jag inte svara på nu den har jag inte kontrollerat.
 

Bola

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.117
25
48
Jag skulle vilja flödesmäta mina spridare var kan man skicka polaris spridare för test ?
Hör med Christian på http://www.lundinsmarin.se/ Han har flödes bänk och rengöring (ultraljud och backflush), han har fixat mina till en Mercury 175 pro xs 6st spridare . Alla mina fick bättre spray pattern och flöde, min 175 ProXS ökade ca: 200 Rpm och ca: 2-3 knop.
Han kanske kan köra polaris spridarna bara å höra....
Mvh/
Bosse..
1524047807930.png
 

xoredge

Välkänd medlem
14 feb 2009
498
5
18
Umeå
Nu har jag fåttihop skotern igen Polaris tog det på goodwill stor eloge till dom.
Det var spridaren som var kaputt och gjorde den mager på den skurna cylindern.
 
Reactions: widetrak