skuren kolv!

Dawn!

Välkänd medlem
16 dec 2007
184
0
6
kiruna
igår när jag öppnade skotern så märkte jag att ena kolven har blivit rispig små repor i den.. o toppen. jag har en ny topp. det jag undrar är om jag måste byta båda kolvarna eller räcker det med bara byta ena?
mvh kenny

Vicke

Välkänd medlem
29 mar 2007
274
0
16
Är egentligen lika bra eftersom då vet du att bägge kolvar är bytta samtidigt och då får du samma kompression i bägge cylindrar. Men om den oskurna kolven är nybytt och inte tagit nå skada så finns det ju ingen anledning att byta den. Beror ju på hur långt den har gått och skicket på kolven.

Dawn!

Välkänd medlem
16 dec 2007
184
0
6
kiruna
kolvarna är just inkörda bara ena kolven o toppen som har tagit stryk.cyllan är hel o fin!:)tackar gud för det.värka som att kolven har slagit för långt upp i toppen för det är små repor på kolven o toppen.tycker det är skummt. o den är just inkörd.men tänkte så då är det lika bra att byta båda med andra ord?eller det är väl det bästa?

fleetwood76

Medlem
27 jan 2009
34
0
1
Piteå kommun
Hej

Om det inte är något fel på den "oskadade" kolven så behöver du inte byta den.
Dock så ska kolvarna väga så lika som möjligt för att undvika obalans.
Viktigt är det att du får klarhet i anledningen till haveriet. Om det ser ut som om kolv och cylindertopp slagit ihop så är det ju nåt fel som måste åtgärdas.
Antingen är det fel grejor i motorn eller så har grejorna bearbetats fel, eller så har du haft besök inne i cylindern (delar från kolv, lager, membran, eller delar utifrån), Kolvtoppar kan också se misshandlade om motorn har varit felinställd (tändning el bränsle)

Jolle

Dawn!

Välkänd medlem
16 dec 2007
184
0
6
kiruna
okej.nä som sakt den andra är hel o fin.men det jag undra är nu är. båda kolvarna är smidda.o jag ska byta ena,måste jag ha en smidd kolv då?eller kan jag ta en orginal.Rimligtvis borde kolvarna ändå ha ungefär samma vikt då de trots allt är lika stora

fleetwood76

Medlem
27 jan 2009
34
0
1
Piteå kommun
Hej

Jag vet inget exakt värde hur lika det måste vara på din motor, men inom bilvärlden så försöker man iallafall ha alla kolvar och stakar inom samma gram, naturligtvis beroende av syftet med motorn (vanlig bruksmotor kontra racemotor). De allra flesta normala skotermotorerna varvar ju betydligt mer än normala bilmotorer, så jag tycker att viktanpassningen kan vara av vikt ;-)

Även om den gjutna och den smidda kolven har samma mått, så kan det nog i sammanhanget skilja en hel del i vikt mellan dom.

Om det är svårt att få tag i en smidd likadan som du har, skulle jag nog rekommendera att du skaffar två gjutna istället och byter på bägge cyllarna.

Jolle

fredrick

Välkänd medlem
12 okt 2005
474
0
16
Avesta
Kollar lagrena så inte ram eller vevstakslagret är slut till den kolven, annars skulle den inte gå i topp. Det är inte märken efter spikningar du ser då?

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
byt bägge eller åtminstonde byt till en likadan kolv av likadant märke......

fan det kan skilja mkt mellan olika märken.

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
det har diffat upp till 4 g mellan std kolvar då jag vägt dom , mellan en gjuten å en smidd kan det skija hur mkt som helst ! ..... du bör absolut ta reda på orsaken till haveriet innan du monterar ihop den igen , lägg upp några bilder ...

Stryc9

Välkänd medlem
6 jan 2007
896
0
16
Kiruna
Misstänker att det varit rester kvar från förra haveriet.
Vevaxeln är bytt för ett hundratal mil sedan, lagrena borde rimligtvis vara fräscha.

Är kimpex kolvar något att ha? Wiseco's kit landar på 3 blad plus moms och tull. Ingen verkar ha dem på lager i sverige så det är en d***** leveranstid. En originalkolv landar väl på 2000 kr styck och jag lärju byta båda då för att få samma vikt...